AlgemeenAchtergrond

Sjoerd van de Wouw (1969)

Op naar Vegatopia. (2013: nr. 14)

Sjoerd van de Wouw is hét communicatietalent van Wakker Dier. Hij is de grote man achter de reclamespotjes tegen de kiloknaller, plofkip en de varkenshouder die de gezondheid van zijn biggetjes verpest door ze te laten opgroeien in de ammoniakdampen. Het grootste succes voor Wakker Dier in 2014 jaar was dat ze supermarkt Jumbo op de knieën kreeg in de strijd om een duurzame vleeskip.

Denk maar niet dat Van de Wouw en consorten al bijna klaar zijn. Het succes van de voorbije jaren smaakt naar meer. De kans is groot dat Wakker Dier niet rust voordat de bedrijfsmatige dierhouderij in Nederland geschiedenis is en Vegatopia is uitgeroepen.

Wakker Dier weet met haar campagnes een groot publiek aan te spreken, of doet supermarkten en andere spelers in de voedselketen in ieder geval geloven dat dit zo is. Het ontzag voor de actiegroep is groot, zo groot dat tot nog toe niemand het er tegen op durft te nemen. Gezien de bereikte resultaten lijkt Wakker Dier ook effectiever dan de Partij voor de Dieren, waar ideologische vrienden als Marianne Thieme en Nico Koffeman zitten. Van de Wouw heeft de kamerfractie van deze partij ook korte tijd bijgestaan.

 

FUNCTIE

• campagneleider Wakker Dier

NEVENFUNCTIES

• mede-oprichter Vereniging Milieu 
Offensief (VMO)

• adviseur Partij voor de Dieren

Beheer
WP Admin