Home
Achtergrond
8 reacties
Imagoschade straalt af op gehele vleessector
Vleesverwerker Vion en het Beter Levensysteem worden op basis van summiere informatie in de hoek gezet. De schade is geschied voor het bedrijf zich kan verdedigen.
door Sake Moesker
Zelden heeft een programma al voor uitzending zoveel reuring veroorzaakt als deze week het tv-programma Zembla dat gisteravond werd uitgezonden. Eerst kwam het bericht over bezoedeling van vlees met fecaliën dat op grote schaal zou voorkomen. Zembla bracht naar buiten dat dat op grote schaal voorkomt en legt de zwartepiet bij de vleesbedrijven en falende keuringen. Het had tot gevolg dat staatssecretaris Sharon Dijksma haar ambtenaren overwerk liet verrichten om een brief met de stand van zaken bij voedselautoriteit NVWA kost wat kost vóór de uitzending van Zembla naar buiten te brengen. Dinsdag was het zo ver.
Gisteren bracht Zembla in samenwerking met de NOS naar buiten dat vleesconcern Vion zou frauderen met vlees met het Beter levenlogo. Gangbaar vlees zou gemengd worden met vlees dat sterren heeft van het Beter Levenkenmerk van de Dierenbescherming en vervolgens onterecht als sterrenvlees op de markt worden gebracht. Bron: enkele medewerkers van Vion die anoniem hun beschuldigingen uiten.
Op basis van wat er voor de uitzending van Zembla bekend is geworden is het voor geen enkele partij in deze zaak mogelijk om harde conclusies te trekken. De reacties van alle partijen zijn dan ook van dien aard. Mocht de beschuldiging hard te maken zijn, dan hebben Vion, Dierenbescherming en ook Albert Heijn, als de meest prominente verkoper van het Vion-vlees een groot probleem. De geloofwaardigheid van het Beter Levensysteem is dan in het geding. De Dierenbescherming stelt dat eventuele fraude door justitie moet worden onderzocht.
Vion wijst op de journalistieke methoden van Zembla. “We hebben in het voortraject alle informatie gestuurd waarom ze vroegen. Opeens komt er dan een mail met drie aantijgingen. We zouden frauderen met sterrenvlees, we zouden controles frustreren en er zou een intimidatiecultuur heersen. We kregen geen nadere informatie over wie en wat en waar”, aldus communicatiedirecteur van Vion Marc van der Lee. “Het is dan vrijwel onmogelijk om adequaat te kunnen reageren.”
De situatie is nu al voor de uitzending zo dat Vion een flinke imagodeuk heeft opgelopen. Dat geldt ook voor de Dierenbescherming met zijn Beter Levensysteem. In het kielzog van deze partijen heeft in feite de hele Nederlandse varkenssector een forse imagoschade opgelopen. Of de aantijgingen terecht zijn valt met geen mogelijkheid te zeggen.
En Zembla? Dat heeft voor zichzelf in ieder geval gezorgd voor een hoog kijkcijfer via een uitgekiende strategie.
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.