Boerenleven

Achtergrond 6 reacties

1976: levensgevaarlijk ritje op de trekker

Het aantal dodelijke ongelukken was in de jaren zeventig schrikbarend hoog. Men onderschatte de trekker.

De foto hieronder is gemaakt in 1976 en hij stond destijds bij een artikel over veiligheid. Daar was het namelijk niet al te best mee gesteld, ongelukken waren schering en inslag en het bleef lang niet altijd bij blauwe plekken en een schram.

In 1975 jubelde de toenmalige Arbeidsinspectie nog dat er eindelijk een daling was ingezet wat aantallen dodelijke ongelukken betreft. Dat jaar waren er ‘maar’ 34 geweest, een stuk minder dan de 53 in het jaar ervoor.

Lees verder onder de foto

Boeren waren zich er rond de jaren 70 niet altijd van bewust hoe gevaarlijk trekkers konden zijn. Vakbladen zoals Boerderij, speelden een belangrijke rol bij de bewustwording van de gevaren. - Foto: Misset
Boeren waren zich er rond de jaren 70 niet altijd van bewust hoe gevaarlijk trekkers konden zijn. Vakbladen zoals Boerderij, speelden een belangrijke rol bij de bewustwording van de gevaren. - Foto: Misset

Kinderen konden makkelijk van trekker vallen

De meeste ongelukken met dodelijke afloop, gebeurden met trekkers. Van de 34 in 1975 betrof het vier kinderen, veel minder dan de 20 (!) in het jaar ervoor. Het ging meestal mis als ze meereden op een landbouwvoertuig. Kinderen vielen er vaak af en kwamen dan onder de wielen terecht. Op de foto is te zien dat dit makkelijk kon gebeuren, het kind zit helemaal los zonder enige vorm van beveiliging.

Veel lezers zullen vroeger weleens zo hebben gezeten en hebben ervaren dat het nog best lastig was om je vast te houden aan de rand van het spatbord als de trekker over hobbelig terrein reed.

Verplichte rolbeugel voorkwam dodelijke slachtoffers

Dodelijke ongelukken bij volwassenen kwamen vaak doordat de trekker was gekanteld of achterovergeslagen en ze eronder bekneld raakten. De verplichting van een rolbeugel bij trekkerwerk op steile hellingen zoals grasbulten, deed het aantal ongevallen na 1975 flink dalen. Echter, nog steeds staat de landbouw samen met de bouw bovenaan de lijst met de meeste ongelukken, al dan niet met dodelijke afloop.

Lees ook: 1980: Trekker op de kop, gered door de rolbeugel

Laatste reacties

  • Kringloopboer

    Andere tijd andere normen en waarden .
    Men vond het toen normaal en relatief veilig .
    met paarden vielen ook nogal wat slachtoffers

  • berend

    Destijds waren trekkers in "Duitsland" uitvoering veiliger. Dwz verplicht overhangende spatborden met rugleuning en naar ik meen ook toen al veiligheidscabines met valbeugel. Duitsland heeft uiteraard nogal wat hellingen in het landschap. Veel later werd dat in Nederland ook verplicht.

  • veldzicht

    Je begrijpt niet dat er toen niet veel meer ongelukken gebeurde.De meeste oudere boeren herkennen dat wel zo als op de foto.Als je door een greppel reed moest je je wel goed vasthouden anders lag je er af.

  • Zuperboer

    Maar je hield je ook wel vast. Later op de Ford 5000. Vierkante spatborden en een koetouw dr voor..

  • Analica

    - Deze reactie is verwijderd door de beheerder, omdat deze niet voldeed aan de regels. -

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • jan4072

    De rolbeugel en veiligheidscabines hebben zeker heel veel geholpen. Maar is het nu werkelijk zoveel veiliger geworden? Sinds 1974 zijn er nog maar 15% van de boeren bedrijven over. Jaarlijks verongelukken er nog steeds tussen de 15-20 mensen (dacht ik??) Dus het aantal slachtoffers is lang niet zo hard gedaald als het aantal bedrijven en mensen die er werkzaam zijn.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.