Redactieblog

1 reactie

‘Waarom ondernemers vaak single zijn’

Ondernemers hebben de focus op hun bedrijf, dat staat de liefde in de weg.

Boeren zijn niet de enigen die moeite hebben met het vinden van een levenspartner. Het is een probleem waar behoorlijk veel ondernemers tegenaan lopen. Uit een recent onderzoek van MKB Belangen onder 2.600 aangesloten ondernemers blijkt dat bijna de helft van hen weleens een relatie op de klippen heeft zien lopen vanwege zijn of haar ondernemerschap. Vrij vertaald: het bedrijf vroeg en kreeg meer aandacht dan de verkering.

Van de ondervraagde mannelijke ondernemers was 28% single, bij de vrouwelijke ondernemers was dit 33%. Allebei een stuk hoger dan de totale beroepsbevolking van Nederland waarbij 22% alleenstaand is.

Het probleem volgens de ondernemer zelf is dat potentiële partners niet altijd begrip hebben voor de focus op het bedrijf, de lange werkdagen en het gebrek aan puf om daarna nog de kroeg in te duiken. Ondernemen is een mindset, een way of life en eigenlijk zijn de enigen die daar begrip voor hebben zelf ook ondernemer.

Nieuwe datingsite uitsluitend voor ondernemers

Deze informatie lepel ik allemaal op uit de gegevens van een persbericht ter aankondiging van een nieuwe datingsite: BizzKiss.nl. Uniek is, volgens de initiatiefnemers, dat hij alleen toegankelijk is voor ondernemers. Van iedereen die zich in wil schrijven, wordt gecheckt of hij of zij staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zo niet, dan ook geen date, althans, niet op deze site.

Hier is het echt een must om officieel een ondernemer te zijn want ‘je moet een ondernemer zijn om te begrijpen wat het is om een ondernemer te zijn’. Dan volgen drie wensen van ondernemers als het gaat om daten:

  1. Ondernemers hebben geen zin in bullsh*t.
  2. Ondernemers hebben geen zin in gelukszoekers.
  3. Ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn.

Ik moet dit allemaal even laten bezinken. Zelf ben ik geen ondernemer maar die drie wensen zou ik zelf ook hebben. Wie niet? Niemand heeft zin in bullsh*t en vrijwel iedereen wil weten waar hij aan toe is. Dat lijkt me niet typisch des ondernemers.

Dat het bedrijf vaak op de eerste plaats komt, dat is natuurlijk heel herkenbaar. Ook voor boeren. Het is iets wat Yvon Jaspers haar kandidaten regelmatig onder de neus wrijft: denk erom, je hebt niet alleen maar dames in je stal, er zit ook iemand in huis die aandacht nodig heeft.

Het bedrijf hoeft echt niet altijd voor te gaan

Je aandacht verdelen en prioriteiten stellen, dat valt lang niet altijd mee. Sommige dingen kunnen nou eenmaal echt niet wachten en het lijkt me dat een niet-ondernemer daar heus wel begrip voor heeft. Maar het bedrijf hoeft echt niet altijd voor te gaan. Als je dat beseft, dan ontstaat tijd en ruimte voor andere zaken, zoals de liefde.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de kans hierop groter is in een kaartenbak met louter ondernemers. Sterker nog: als je een partner hebt die ook het bedrijf op één heeft staan, dan vraag ik me af waarom je eigenlijk een partner zoekt.

Eén reactie

  • farmerbn

    Je maakt van cijfers een probleem, een oplossing via een gelikt marketingsplan mét verdienmodel en hup het geld stroomt bij de verzinners binnen.

Of registreer je om te kunnen reageren.