Boerenleven

Achtergrond 2 reactieslaatste update:3 aug 2020

‘Deze Fahr D15 is een stukje nostalgie’

Gerard van Esveld liet zijn Fahr D15 uit 1950 helemaal opknappen. Een paar keer per jaar rijdt hij toertochten op de trekker.

“Mijn vader kocht deze Fahr D15 in 1950. Ik ben in 1955 geboren en ben dus met deze trekker opgegroeid. We hebben de trekker voor alle werkzaamheden ingezet. Slepen, maaien, harken, schudden: we deden alles met de Fahr D15. Maaien deden we toen nog met een vingerbalk.

Die trekker is van mijn vader geweest en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen er afscheid van te nemen

Lees verder onder de foto

Gerard van Esveld (65) had in Achterveld (U.) jarenlang een gemengd bedrijf met 30 melkkoeien, 75 zeugen en bijbehorende vleesvarkens. Na de MKZ-crisis stopte Van Esveld met melken. De varkens gingen een paar jaar later weg. Van Esveld werd vervolgens zzp’er in de bouw. Tegenwoordig schildert hij. Hij woont nog op de boerderij en verhuurt 13 hectare grond. Van Esveld stond in 1994 mede aan de wieg van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV). - Foto: Herbert Wiggerman Fotografie
Gerard van Esveld (65) had in Achterveld (U.) jarenlang een gemengd bedrijf met 30 melkkoeien, 75 zeugen en bijbehorende vleesvarkens. Na de MKZ-crisis stopte Van Esveld met melken. De varkens gingen een paar jaar later weg. Van Esveld werd vervolgens zzp’er in de bouw. Tegenwoordig schildert hij. Hij woont nog op de boerderij en verhuurt 13 hectare grond. Van Esveld stond in 1994 mede aan de wieg van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV). - Foto: Herbert Wiggerman Fotografie

Met 12 jaar achter het stuur

Ik heb heel wat keren samen met mijn vader op de trekker gezeten. Ik was 12 toen ik zelf achter het stuur zat. Op m’n 14de reed ik over de weg. Ik koester warme herinneringen aan deze trekker. Het is een stukje nostalgie. Met het verstrijken van de jaren wordt deze trekker me steeds dierbaarder.

De Fahr D15 heeft ruim twintig jaar meegedraaid op het bedrijf. Daarna heeft-ie decennialang stilgestaan. Ruim acht jaar geleden heb ik de trekker laten opknappen door mechanisatiebedrijf Van Hamersveld in Barneveld. Ze hebben de trekker helemaal uit elkaar gehaald en in de loze uurtjes weer opgeknapt. Dat heeft al met al wel een paar jaar geduurd. Dat was een dure hobby, maar het was het me zeker waard. Die trekker is van mijn vader geweest en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om afscheid te nemen van de Fahr D15.

Lees verder onder de foto

De Fahr D15 is een 2-cilinder, met 20 pk. Hij loopt 20 kilometer per uur. - Foto: Herbert Wiggerman Fotografie
De Fahr D15 is een 2-cilinder, met 20 pk. Hij loopt 20 kilometer per uur. - Foto: Herbert Wiggerman Fotografie

20 kilometer per uur

Het is een 2-cilinder, met 20 pk. Hij loopt 20 kilometer per uur. Samen met mijn maat Willem Snapper rijd ik jaarlijks meerdere toertochten, waaronder in Kootwijkerbroek en Ederveen. In Achterveld hebben we zelf ook een fanatieke club. Het eindpunt van onze eigen tocht is altijd bij mij thuis. Ik heb voldoende ruimte om een feestje voor 60-70 man te organiseren. In tijden van corona is het maar de vraag of dat dit jaar allemaal kan doorgaan.”

Laatste reacties

  • Dikkedarm

    Ik heb een Fahr D130H
    Bouwjaar 1959
    Lijkt veel op die van jouw

  • tuinhobbyist64

    Wij hadden vroeger thuis op de boerderij in Jutphaas ook een Fahr 131W, uit 1962 als ik mij niet vergis, deze is ook helemaal ge-restaureert. De laatste keer dat ik in Nieuwegein was wordt er nog steeds mee gereden. Ik ben ook in 1955 geboren. Woon sinds een kleine 10 jaar in het noorden van het land, bevalt mij uitstekend tussen de boeren en de vele loonwerkers die je hier heb

Of registreer je om te kunnen reageren.