Foto: Henk Riswick BoerenlevenOpinie

‘Ben jij klaar voor een medewerker?’

Samenwerken met personeel, is als een huwelijk: je ziet veel van elkaar, in goede en slechte tijden.

Al jaren zien we dat de gemiddelde bedrijfsomvang van de agrarische bedrijven in Nederland aan het toenemen is. Dat is meestal niet uit pure luxe of vanwege het ego van de betrokken ondernemers. De marges zijn veelal van dien aard dat schaalvergroting één van de keuzes kan zijn om voor te sorteren op de toekomst en het inkomen op peil te houden.

Automatiseren of kiezen voor personeel?

Over het algemeen geldt: hoe groter de zaak, hoe groter de taak. Je trekt meer werk naar je toe als je kiest voor schaalvergroting. Zolang je dat werk binnen redelijke werktijden nog zelf aankunt, is er niets aan de hand zou je zeggen. Schaalvergroting stelt menig ondernemer voor de keuze: ga ik automatiseren of kies ik voor personeel? Neem ik mensen aan in vaste dienst, parttime of misschien een combinatie van beide? Er is een zegswijze die luidt dat je je vijanden veel personeel toewenst. Is het dan zo moeilijk om te werken met medewerkers?

Regelmatig kom ik in aanraking met ondernemers die het lastig vinden om medewerkers aan te trekken en vast te houden. Ze zijn zoekende en vragen zich af hoe ze mensen aan zich (blijven) binden. Een vraag die veel gesteld wordt is: ‘Hoe ga ik goed met medewerkers om?’. Een stagiaire begeleiden voor een korte periode is voor de meeste ondernemers geen probleem. Het wordt echter anders als je mensen je bedrijf binnenhaalt waar je dagelijks mee gaat samenwerken.

Omgang personeel

Samenwerken met medewerkers lijkt veel op een huwelijk: je ziet veel van elkaar, in goede en minder goede tijden. Als het goed loopt tussen jou en je en werknemer, is er niets aan de hand. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Je kunt als ondernemer goed in je vak zijn, maar kun je ook omgaan met medewerkers? Wat te doen als jullie tegen problemen aanlopen? Kun je op een passende manier leiding geven, luisteren, communiceren, delegeren, meningsverschillen oplossen, praten over verschil van inzicht, omgaan met verschil in karakter en wat er nog meer bij komt kijken?

Het werken met medewerkers vraagt het nodige van je (ondernemers)vaardigheden. Niet iedereen is ervoor geschikt. ‘Zou jij graag voor jezelf willen werken?’ is een vraag die ik nogal eens stel. Of: ‘Waarom zou iemand juist voor jou willen werken?’. Werken met medewerkers begint bij jezelf. Heb je het in je om met anderen samen te werken? Die vraag beantwoorden, betekent dat je je kwaliteiten en je valkuilen goed helder moet hebben, want je neemt ze mee in je werkrelatie met je medewerkers.

Communicatie

Voor elke soort relatie geldt dat vertrouwen in elkaar de basis is. En vertrouwen begint onder andere bij een goede communicatie. Werkgever zijn, is dus meer dan een paar extra handen erbij hebben. Het vraagt meer van je dan alleen goed vakmanschap. Is het werken met medewerkers een reële optie? Stel jezelf dan ook de vraag of werkgeverschap bij je past en of je er klaar voor bent.

Beheer
WP Admin