Foto: Henk Riswick BoerenlevenAchtergrond

Dit is het corona-effect op de boerderijwinkel

Boerderijwinkel Horstink is helemaal coronaproof en de klanten blijven komen. “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”

Terwijl horeca, toeleveranciers, theaters en de evenementenbranche zwaar getroffen worden door de nieuwe coronamaatregelen, beleven de eigenaren van fruitbedrijf Horstink in Rha (Gld.) juist goede tijden.

Sinds de lockdown in maart zagen zij het aantal klanten in hun boerderijwinkel toenemen en dat is sindsdien niet meer veranderd. Monique Horstink: “In het begin was het uitzoeken: hoe gaan we dit doen? Het was even puzzelen om uit te rekenen hoeveel mensen we maximaal in de winkel kunnen en willen hebben. We moesten een looproute uitzetten, spatschermen organiseren, handgel en dat soort dingen.”

  • Een bord met aanwijzingen helpt de klanten herinneren aan de cotonaregels die ook bij de boerderijwinkel gelden.

    Een bord met aanwijzingen helpt de klanten herinneren aan de cotonaregels die ook bij de boerderijwinkel gelden.

  • Met pijlen op de grond en een picknicktafel in het midden, is een looproute uitgezet zodat in- en uitgaande klanten afstand kunnen houden.

    Met pijlen op de grond en een picknicktafel in het midden, is een looproute uitgezet zodat in- en uitgaande klanten afstand kunnen houden.

  • Omdat er maximaal 5 klanten in de winkel mogen, is een tentdak gespannen zodat mensen niet in de regen hoeven te wachten tot ze naar binnen kunnen.

    Omdat er maximaal 5 klanten in de winkel mogen, is een tentdak gespannen zodat mensen niet in de regen hoeven te wachten tot ze naar binnen kunnen.

Duidelijkheid voor klanten

“Toen de maatregelen in de zomer versoepeld werden, hebben we onze opzet zo gelaten. We dachten: dat is duidelijker voor de klanten dan dat ze de ene keer dit en de andere keer dat mogen”, aldus Monique. “Los daarvan hadden we deze tweede golf, met strengere maatregelen, ook al wel aan zien komen. Ook daarom hadden we de coronamaatregelen in onze winkel niet versoepeld.”

Wat ze wel lastig vond, en nog steeds, was om sommige klanten op de regels te wijzen. “In de zomer waren er bijvoorbeeld veel toeristen. Die kwamen niet alleen, ze kwamen met twee, of drie of nog meer tegelijk. Ze kwamen ook niet puur om boodschappen te doen, maar ook omdat ze het leuk vonden om rond te kijken. Ook oudere klanten vergeten soms afstand te houden. Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken.”

Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken

Mondkapjes

Toen het mondkapjesadvies er kwam, waren zij, haar man Tom en alle medewerkers, het er meteen over eens: het mag dan een advies zijn, wij zetten ze gewoon op. “Dat voelde veiliger want we hebben best veel contact met mensen. Soms komen er wel 200 betalende klanten op een dag.” Nu het advies omgezet gaat worden in een plicht, verandert er voor hen dus niets.

Wat wel verandert, is het schrappen van bijvoorbeeld proeverijen. Dat neigt naar horeca en dat mag voorlopig niet. “Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer.”

Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer

  • In de winkel: kuchschermen en mondkapjes zorgen voor een veolig gevoel bij medewerkers en klanten.

    In de winkel: kuchschermen en mondkapjes zorgen voor een veolig gevoel bij medewerkers en klanten.

  • Aan A4'tje met daarop nog eens de herinnering om 1,5 meter afstand te houden. Sommige klanten vergeten het na een poosje, vooral de wat oudere klanten denken er niet altijd aan.

    Aan A4’tje met daarop nog eens de herinnering om 1,5 meter afstand te houden. Sommige klanten vergeten het na een poosje, vooral de wat oudere klanten denken er niet altijd aan.

  • Ook op de winkeldeuren hangen de voorschriften over het cortonabeleid: maximaal 5 klanten in de winkel, houd afstand, kom alleen en neem binnen een winkelmandje mee. Hoewel op sommige dagen wel 200 betalkende klanten boodschappen komen doen, ervaren ze het toch als rustiger winkelen dan in de supermarkt.

    Ook op de winkeldeuren hangen de voorschriften over het cortonabeleid: maximaal 5 klanten in de winkel, houd afstand, kom alleen en neem binnen een winkelmandje mee. Hoewel op sommige dagen wel 200 betalkende klanten boodschappen komen doen, ervaren ze het toch als rustiger winkelen dan in de supermarkt.

Wind mee

Maar ze klaagt niet, want de winkel loopt als een trein. “Mensen kopen meer lokaal, dat merken wij heel goed. In de supermarkten vinden ze het vaak te druk. Bovendien hebben mensen nu ook meer tijd om naar onze winkel te komen, nu activiteiten als sport enzo zijn weggevallen.”

Ze vat het coronaeffect voor hun bedrijf samen: “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”

Beheer
WP Admin