Boerenleven

Achtergrond 13 reacties

Dit is het corona-effect op de boerderijwinkel

Boerderijwinkel Horstink is helemaal coronaproof en de klanten blijven komen. “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”

Terwijl horeca, toeleveranciers, theaters en de evenementenbranche zwaar getroffen worden door de nieuwe coronamaatregelen, beleven de eigenaren van fruitbedrijf Horstink in Rha (Gld.) juist goede tijden.

Sinds de lockdown in maart zagen zij het aantal klanten in hun boerderijwinkel toenemen en dat is sindsdien niet meer veranderd. Monique Horstink: “In het begin was het uitzoeken: hoe gaan we dit doen? Het was even puzzelen om uit te rekenen hoeveel mensen we maximaal in de winkel kunnen en willen hebben. We moesten een looproute uitzetten, spatschermen organiseren, handgel en dat soort dingen.”


  • Een bord met aanwijzingen helpt de klanten herinneren aan de cotonaregels die ook bij de boerderijwinkel gelden.

    Een bord met aanwijzingen helpt de klanten herinneren aan de cotonaregels die ook bij de boerderijwinkel gelden.

  • Met pijlen op de grond en een picknicktafel in het midden, is een looproute uitgezet zodat in- en uitgaande klanten afstand kunnen houden.

    Met pijlen op de grond en een picknicktafel in het midden, is een looproute uitgezet zodat in- en uitgaande klanten afstand kunnen houden.

  • Omdat er maximaal 5 klanten in de winkel mogen, is een tentdak gespannen zodat mensen niet in de regen hoeven te wachten tot ze naar binnen kunnen.

    Omdat er maximaal 5 klanten in de winkel mogen, is een tentdak gespannen zodat mensen niet in de regen hoeven te wachten tot ze naar binnen kunnen.

Duidelijkheid voor klanten

“Toen de maatregelen in de zomer versoepeld werden, hebben we onze opzet zo gelaten. We dachten: dat is duidelijker voor de klanten dan dat ze de ene keer dit en de andere keer dat mogen”, aldus Monique. “Los daarvan hadden we deze tweede golf, met strengere maatregelen, ook al wel aan zien komen. Ook daarom hadden we de coronamaatregelen in onze winkel niet versoepeld.”

Wat ze wel lastig vond, en nog steeds, was om sommige klanten op de regels te wijzen. “In de zomer waren er bijvoorbeeld veel toeristen. Die kwamen niet alleen, ze kwamen met twee, of drie of nog meer tegelijk. Ze kwamen ook niet puur om boodschappen te doen, maar ook omdat ze het leuk vonden om rond te kijken. Ook oudere klanten vergeten soms afstand te houden. Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken.”

Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken

Mondkapjes

Toen het mondkapjesadvies er kwam, waren zij, haar man Tom en alle medewerkers, het er meteen over eens: het mag dan een advies zijn, wij zetten ze gewoon op. “Dat voelde veiliger want we hebben best veel contact met mensen. Soms komen er wel 200 betalende klanten op een dag.” Nu het advies omgezet gaat worden in een plicht, verandert er voor hen dus niets.

Wat wel verandert, is het schrappen van bijvoorbeeld proeverijen. Dat neigt naar horeca en dat mag voorlopig niet. “Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer.”

Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer


  • In de winkel: kuchschermen en mondkapjes zorgen voor een veolig gevoel bij medewerkers en klanten.

    In de winkel: kuchschermen en mondkapjes zorgen voor een veolig gevoel bij medewerkers en klanten.

  • Aan A4'tje met daarop nog eens de herinnering om 1,5 meter afstand te houden. Sommige klanten vergeten het na een poosje, vooral de wat oudere klanten denken er niet altijd aan.

    Aan A4'tje met daarop nog eens de herinnering om 1,5 meter afstand te houden. Sommige klanten vergeten het na een poosje, vooral de wat oudere klanten denken er niet altijd aan.

  • Ook op de winkeldeuren hangen de voorschriften over het cortonabeleid: maximaal 5 klanten in de winkel, houd afstand, kom alleen en neem binnen een winkelmandje mee. Hoewel op sommige dagen wel 200 betalkende klanten boodschappen komen doen, ervaren ze het toch als rustiger winkelen dan in de supermarkt.

    Ook op de winkeldeuren hangen de voorschriften over het cortonabeleid: maximaal 5 klanten in de winkel, houd afstand, kom alleen en neem binnen een winkelmandje mee. Hoewel op sommige dagen wel 200 betalkende klanten boodschappen komen doen, ervaren ze het toch als rustiger winkelen dan in de supermarkt.

Wind mee

Maar ze klaagt niet, want de winkel loopt als een trein. “Mensen kopen meer lokaal, dat merken wij heel goed. In de supermarkten vinden ze het vaak te druk. Bovendien hebben mensen nu ook meer tijd om naar onze winkel te komen, nu activiteiten als sport enzo zijn weggevallen.”

Ze vat het coronaeffect voor hun bedrijf samen: “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Laatste reacties

  • info36

    Door dit soort artikelen zie je een wildgroei komen in boerdrijwinkels.
    Ondanks de romantische verhalen is daar gewoon geen markt voor.
    Dat komt allemaal vanwege de slechte financiele positie in veel sectoren op dit moment, velen zien dit als een oplossing. De concurrentie wordt hevig met alle gevolgen van dien.

  • agratax(1)

    @info36. Stel dat jij het mis hebt en alle boerderij winkels die er zijn en bij komen, realiseren goede omzetten. Komt het probleem van verkeersstromen waarop de meeste plattelandswegen niet berekent zijn. Ik zal maar zwijgen over de footprint van het op de boerderij gekocht voedsel, als we alle autokilometers van de klanten mee tellen.

  • Kringloopboer

    @agritax idd zwijg maar over de footprint .
    Wat is beter voor het milieu.
    1) van land naar klant.
    Of.
    2)van land naar/ boerderij/ veiling/ distributie centrum/ supermarkt/ klant .
    Nog maar te zwijgen als het over export gaat .

  • HeinCarien

    Een adviseur annex fruitteler vertelde mij dat in een kist altijd grote en kleinere appels zitten. En beide zijn lekker.... Met andere woorden, voor deze winkels is ook plek en het verdienmodel hangt van veel factoren af. Sommige heb je zelf in de hand en sommige niet...

  • Alco

    @Kringloopboer wil alle mensen uit de stad hun eigen eten laten halen bij de boer!!! Tik gehad?

  • agratax(1)

    @Alco. Het idee van Kringloopboer vereist verkeersregelaars op iedere ruilverkaveling weg als nagenoeg alle 17 miljoen mensen hun eigen "voer" moeten gaan halen in de boerderijwinkels.
    @Kringloopboer Als de plannen van hoofdzakelijk linkse politici doorgaan en we in principe alleen nog maar biologische eten uit eigen gebied en liefst zelf gehaald mogen consumeren, dan zal er geen import meer mogelijk zijn van buiten de EU en zou de behoefte wel eens groter kunnen zijn dan het aanbod en daarmee is export onmogelijk. vergeet niet dat zolang de prijzen minimaal worden gehouden dan vallen er nog heel veel hectares landbouw grond af omdat ze te marginaal zijn om zonder kunstmest in productie te houden.

  • Kringloopboer

    Waarom zou zij voor 10ct iets naar de veiling brengen wat zij voor een € 1.00 thuis kan verkopen .
    En ik denk dat dergelijke bedrijven terdege een toekomst hebben er is nu vraag naar en ze kunnen veel makkelijker aan de CO2 opgave voldoen in de toekomst.
    Voor korte ketens zullen de kosten minder hard stijgen als voor lange ketens .

  • Alco

    @Kringloopwijzer. Lees eens wat anderen schrijven en geef daar een antwoordt op, in plaats van steeds maar in je eigen fantasiebubbel rond te blijven dwalen.

  • Kringloopboer

    Wat zij doen is in nederland een woord voor ONDERNEMEN het lef en de vrijiheid nemen om je EIGEN weg te gaan daar heb ik respect voor .
    Iets nieuws proberen .
    Want als je alleen maar achter de grote kudde aanloopt .
    Loop je altijd in de stront van een ander .
    En op die verkeersregelaar geef ik geeneens antwoord

  • Alco

    Toont je domheid.
    Ook wij zeggen niets te hebben tegen rechtstreeks van de boer.
    Maar dat kan alleen kleinschalig.
    Daar kun je dus geen bindend beleid op maken.

  • Kringloopboer

    Er is geen sprake van bindend beleid .
    In de EU en ook in Nederland begint het besef door te dringen dat een lange voedselketen .
    Door al dat gesleep met grondstoffen / producten en mest heel veel negatieve effecten hebben voor het klimaat .
    Maar het maakt de voedsel voorziening ook kwetsbaar .
    Kijk maar naar de gevolgen van corona uitbraken in de slachterijen .
    Als de slachterijen 3mnd dicht moeten stort het hele systeem in .
    En het kan makkelijk want zoveel vlees ligt er nog wel in de vrieshuizen .
    Het systeem happend nu al.
    Zonder AVP

  • Kringloopboer

    Dat wil niet zeggen dat elke boer maar weer zelf alles moet gaan vermarkten .
    Maar afhankelijk zijn van een paar bedrijven is wel riskant

  • Alco

    Voedselvoorziening wordt pas kwetsbaar als je regionaal als maatstaf maakt.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.