Dit is het corona-effect op de boerderijwinkel
Boerderijwinkel Horstink is helemaal coronaproof en de klanten blijven komen. “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”
Terwijl horeca, toeleveranciers, theaters en de evenementenbranche zwaar getroffen worden door de nieuwe coronamaatregelen, beleven de eigenaren van fruitbedrijf Horstink in Rha (Gld.) juist goede tijden.
Sinds de lockdown in maart zagen zij het aantal klanten in hun boerderijwinkel toenemen en dat is sindsdien niet meer veranderd. Monique Horstink: “In het begin was het uitzoeken: hoe gaan we dit doen? Het was even puzzelen om uit te rekenen hoeveel mensen we maximaal in de winkel kunnen en willen hebben. We moesten een looproute uitzetten, spatschermen organiseren, handgel en dat soort dingen.”
Duidelijkheid voor klanten
“Toen de maatregelen in de zomer versoepeld werden, hebben we onze opzet zo gelaten. We dachten: dat is duidelijker voor de klanten dan dat ze de ene keer dit en de andere keer dat mogen”, aldus Monique. “Los daarvan hadden we deze tweede golf, met strengere maatregelen, ook al wel aan zien komen. Ook daarom hadden we de coronamaatregelen in onze winkel niet versoepeld.”
Wat ze wel lastig vond, en nog steeds, was om sommige klanten op de regels te wijzen. “In de zomer waren er bijvoorbeeld veel toeristen. Die kwamen niet alleen, ze kwamen met twee, of drie of nog meer tegelijk. Ze kwamen ook niet puur om boodschappen te doen, maar ook omdat ze het leuk vonden om rond te kijken. Ook oudere klanten vergeten soms afstand te houden. Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken.”
Wij zijn een gastvrij bedrijf, het is best moeilijk om mensen op hun gedrag aan te spreken
Mondkapjes
Toen het mondkapjesadvies er kwam, waren zij, haar man Tom en alle medewerkers, het er meteen over eens: het mag dan een advies zijn, wij zetten ze gewoon op. “Dat voelde veiliger want we hebben best veel contact met mensen. Soms komen er wel 200 betalende klanten op een dag.” Nu het advies omgezet gaat worden in een plicht, verandert er voor hen dus niets.
Wat wel verandert, is het schrappen van bijvoorbeeld proeverijen. Dat neigt naar horeca en dat mag voorlopig niet. “Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer.”
Winkelen is nu van tak-tak-tak en snel je boodschappen pakken. Het is zakelijker geworden, dat is wel jammer
Wind mee
Maar ze klaagt niet, want de winkel loopt als een trein. “Mensen kopen meer lokaal, dat merken wij heel goed. In de supermarkten vinden ze het vaak te druk. Bovendien hebben mensen nu ook meer tijd om naar onze winkel te komen, nu activiteiten als sport enzo zijn weggevallen.”
Ze vat het coronaeffect voor hun bedrijf samen: “We hebben tijden gehad van windstilte, van wind tegen en nu hebben we de wind mee.”