‘Boer kan nu koploper worden’
Trendwatcher tijdens ForFarmers Ladies Day: ‘We staan aan de vooravond van een voedselrevolutie.’
Gedurfd? Kom kom, dat is 1850-denken, vond de organisatie. Maar Yvon Jaspers noemde het grappig om de jaarlijkse ForFarmers Ladies Day te houden om de hoek bij concurrent Agrifirm in Veghel (Noord-Brabant). Maar de plek had niets met concurrentie te maken. De CHV-Noordkade, met zijn monumentale industriële gebouwen, was gewoon een hele passende locatie voor het thema van dit jaar: Eten.
Tekst gaat verder onder de foto‘s.
“Ik heb het bijna nergens liever over dan over eten”, zei Yvon Jaspers. Ze kreeg veel bijval van de boerinnen in de zaal. Het gros van hen had óók iets met eten en daarbij speelde het feit dat ze zelf voedselproducent zijn beslist een rol. Hun manier van werken ligt echter onder vuur.
Vooral millennials zijn erg bezig met waar hun eten vandaan komt en hoe het is geproduceerd
Meer en meer consumenten zijn kritisch op waar hun eten vandaan komt en hoe het is geproduceerd. “Vooral de millennials zijn daar erg mee bezig”, zei econoom en voedseltrendwatcher Frank Lindner stellig. Met millennials worden mensen bedoeld die tussen 1980 en 2000 geboren zijn.
Voorstander van minder maar beter vlees
Met zijn hipstervoorkomen leek Lindner, zelf een millennial, mijlenver van de aanwezigen af te staan: lange volle baard, strakke zwarte spijkerbroek met daaronder knalwitte sneakers. En als klap op de vuurpijl: hij bleek vegan. De zaal hield de adem in, maar Yvon Jaspers brak snel het ijs door te roepen: “Dat moet je in dit gezelschap niet hardop zeggen hoor!” Lindner kon erom lachen en legde uit dat hij helemaal niets tegen vlees had mits het geen smakeloze bulk betrof. Hij was een voorstander van minder maar beter. Hij legde uit dat daar volgens hem wel degelijk een verdienmodel in zat.
Succevolle alternatieven en stadse voorbeelden
Tijdens zijn presentatie kwamen veel voorbeelden voorbij van succesvolle alternatieven zoals een Belgische boer annex slager die een zeldzaam runderras handig wist te vermarkten. De kern van Lindners verhaal: de consument verandert en wordt steeds kritischer, als ondernemer kun je daar wat mee. “Kom uit je comfortzone, doe eens iets geks. Leer kijken, leer begrijpen en vertaal je bevindingen naar jezelf.”
Dat dat niet altijd eenvoudig is, illustreerde hij met een foto van een VR (virtual reality)-bril voor kippen. “Ik kwam het tegen tijdens de Dutch Designweek. Met zo’n bril hoeven kippen helemaal niet naar buiten om te scharrelen, ze zitten gewoon in een hok maar zien beelden van een weiland, zodat het voor hen lijkt of ze buiten lopen.”
Er werd hartelijk om gelachen, het idee alleen al. “Ja, we lachen erom, en ik denk ook niet dat je het op korte termijn in de praktijk zult zien. Maar wat ik zeggen wil, is dit: sommige mensen denken hier dus wel over na.” Meer voorbeelden passeerden over wat de consument in toenemende mate wil: verse salades uit de muur, of via Uber Rush online een maaltijd bestellen die amper 4 minuten later bezorgd wordt. Het kan al. “Zijn er mensen uit de zaal die weleens online iets bestellen? Nee? Oké, ander voorbeeld …”
Belang van specialisme
Hij benadrukte het belang van een specialisme. “Doe één ding en doe dat heel goed. Je kunt kroketten verkopen voor € 1,50 per stuk, maar in Utrecht heb je de croquettenboetiek. Daar pimpen ze een broodje kroket helemaal op, met alles erop en eraan en vragen er dan € 6,50 voor.”
Door in te springen op de voedselrevolutie, kun je als producent koploper worden
De stedelijke voorbeelden waren interessant maar leken toch de ver-van-het-bed show voor de aanwezigen. Yvon Jaspers voelde dat goed aan toen ze vroeg: “En wat als je nou een gewoon gangbaar bedrijf hebt en je wilt dat zo houden?” Lindner vond het prima: “Even goede vrienden. Maar realiseer je we aan de vooravond staan van een voedselrevolutie. Door er nu op in te springen, ook als producent zijnde, kun je koploper worden.”
Een standup comedian vatte de ochtend op het event Ladies Day 2018 samen. Bekijk het fragment met zijn visie op het eten van vlees.