De wagens waar de mais in werd geblazen, waren zelflossend. Met een ketting draaide de boel er vanzelf uit. In de praktijk viel dat een beetje tegen, de boel liep regelmatig vast waardoor alsnog de schep en opgestroopte mouwen eraan te pas moesten komen. - Foto: Misset BoerenlevenAchtergrond

1962: Mais eerst in zwad gelegd

Deze foto is gemaakt in 1962. Een hakselaar hakselt tijdens een demonstratie mais.

De wagens waar de mais in werd geblazen, waren zelflossend. Met een ketting draaide de boel er vanzelf uit. In de praktijk viel dat een beetje tegen, de boel liep regelmatig vast waardoor alsnog de schep en opgestroopte mouwen eraan te pas moesten komen. - Foto: Misset

De wagens waar de mais in werd geblazen, waren zelflossend. Met een ketting draaide de boel er vanzelf uit. In de praktijk viel dat een beetje tegen, de boel liep regelmatig vast waardoor alsnog de schep en opgestroopte mouwen eraan te pas moesten komen. – Foto: Misset

Het gaat rijtje voor rijtje, en het haksel wordt via een pijp in de wagen achter de trekker geblazen. Opmerkelijk is dat de mais eerst in zwaden gelegd is, de machine raapt de stengels op. Er waren ook varianten waarbij de stengels handmatig in de maisbek gestopt werden. De achterliggende gedachte hierbij was dat er zo min mogelijk grond mee naar binnen ging.

Tegelijk maaien en hakselen

Veel hakselaars die tegelijk maaiden en hakselden, hadden nog geen of geen goede maismond. Het waren in feite klepelmaaiers die dicht aan de grond werkten en een zuigende werking hadden. Handig voor gras, onwenselijk voor mais. Ze namen op bouwland namelijk vrij veel grond mee omhoog terwijl de landbouwvoorlichting er in die dagen flink op hamerde: zorg voor een schoon gewas, want vervuiling is een belangrijke oorzaak van bederf en oneetbare silage. Vandaar de mais eerst apart maaien van een rij planten en die in een zwad leggen. Om te voorkomen dat tijdens het aanrijden grond met de trekkerbanden mee omhoog kwam, werd er voor de kuil een laag stro gelegd.

Porsche Super

De trekker op de foto en in het filmpje is een Porsche Super, een Duits merk waarvan de eerste versies ontworpen zijn door dr. Ferdinand Porsche die ook aan de wieg stond van het merk Volkswagen. De Super is van 1956 tot 1963 gemaakt. Inmiddels is het een collector’s item.

Dit artikel is te lezen in Boerderij 50 van dinsdag 11 september en is onderdeel van de rubriek Zo ging het toen

In de rubriek Zo ging het toen gaan we terug in de tijd. Boerderij bestaat al meer dan 100 jaar en aan de hand van foto's uit het archief kijken we naar de agrarische sector in de vorige eeuw. Benieuwd naar meer historie? Check het dossier Zo ging het toen.

Beheer
WP Admin