Actievoerder tegen de Betuwelijn houden bij Valburg de trein tegen. Die moet door een van papier nagemaakte boerderij rijden om verder te kunnen. - Foto: ANP BoerenlevenAchtergrond

26 jaar geleden: actiedag tegen aanleg Betuwelijn

Actiegroepen die tegen de aanleg van de Betuwespoorlijn waren, hielden vandaag in 1992, 26 jaar geleden, een protestdag tegen het aangekondigde tracé.

De 160 kilometer lange spoorlijn van de Rotterdamse Maasvlakte naar de Duitse grens zou vlak langs en door dorpskernen en boerenbedrijven gaan. Ook het toenmalige Landbouwschap was bezorgd en schreef boze brieven naar de Tweede Kamer. Er moest compensatie komen, want de financiële voordelen zouden in de Randstad liggen maar de lasten bij de mensen op het platteland, waaronder boeren. Die moesten niet alleen grond inleveren, ook raakten hun bedrijven versnipperd.

Geluidsoverlast

En dan was er nog de geluidsoverlast van die zware, denderende treinen. Dat vergde geluidswallen, tunnels en verdiepte tracés. De overheid had helemaal geen trek in de aanleg van dergelijke zaken, de begroting zou honderden miljoenen uit de pas lopen.

Actievoerder tegen de Betuwelijn houden bij Valburg de trein tegen. Die moet door een van papier nagemaakte boerderij rijden om verder te kunnen. - Foto: ANP

Actievoerder tegen de Betuwelijn houden bij Valburg de trein tegen. Die moet door een van papier nagemaakte boerderij rijden om verder te kunnen. – Foto: ANP

Zo goed als gratis advocaat

Het werd er voor de minister van Verkeer en Waterstaat toch al niet makkelijker op na een rechterlijke uitspraak over gratis bijstand van advocaten. Dat kon omdat de rechter had besloten dat mensen de kosten voor juridische bijstand op mochten tellen bij de totale schadevergoeding. Een advocaat inschakelen werd daardoor zo goed als gratis, en dat werd extra interessant toen een paar maanden na de uitspraak het standaard uurtarief van € 122 voor juridische bijstand verviel. Advocaten konden toen hun eigen tarieven vaststellen en niet geheel onverwacht gingen die sterk omhoog.

Duurste project

Hoeveel boeren uiteindelijk hun juridische kosten vergoed kregen, is niet duidelijk, maar uiteindelijk, na veel vertraging, werd de Betuwelijn in 2007 dan toch in gebruik genomen. Het project kostte € 4,7 miljard in plaats van de geplande € 1,1 miljard, het is het duurste infrastructurele project in Nederland tot nu toe.

Dit artikel is te lezen in Boerderij Vandaag van woensdag 13 juni en is onderdeel van de rubriek Historisch

Beheer
WP Admin