Foto: Margreet Welink BoerenlevenAchtergrond

Boerinnendagen: boerin blij, bedrijf blij

Speciale boerinnendagen zijn er niet puur voor de gezelligheid. Ze vergroten de betrokkenheid bij de organiserende bedrijven.

Met honderden tegelijk melden ze zich aan: boerinnen die naar speciale boerinnendagen willen. Verschillende bedrijven organiseren een dergelijke dag speciaal voor de partners van hun mannelijke klanten. De grootste en bekendste zijn de dagen van CRV en ForFarmers. CRV startte in 2010 met de CRV-vrouwendag, recent veranderde de naam in CRV-Boerindag. Dit om duidelijker het verband te leggen met het magazine De Boerin.

De aanleiding voor de vrouwendag was voor CRV dat er te weinig vrouwen in besturen zaten. José Buijs, hoofd verenigingszaken: “We merkten dat vrouwen CRV vooral zagen als een mannenbedrijf, daarom meldden ze zich haast nooit aan als er een bestuursfunctie vrijkwam. Terwijl we juist wel graag meer vrouwen in onze besturen wilden hebben, want zij kijken toch anders naar bepaalde zaken. We zijn bijvoorbeeld bezig met allerlei selecties in onze fokkerijprogramma’s. Er kan veel, maar mag het ook allemaal? Vrouwen komen, meestal meer dan mannen, met burgers in contact, bijvoorbeeld doordat zij op het schoolplein meer andere moeders spreken. Zo horen zij ook meer wat er speelt in de samenleving en hoe er over zulke dingen gedacht wordt. Dat nemen ze mee naar de bestuurstafel en dat is heel waardevol.”

Met honderden tegelijk melden vrouwen zich aan voor speciale boerinnendagen zoals recent de Ladies Day van ForFarmers in Aalten. - Foto's: Margreet Welink

Met honderden tegelijk melden vrouwen zich aan voor speciale boerinnendagen zoals recent de Ladies Day van ForFarmers in Aalten. – Foto’s: Margreet Welink

Bij ForFarmers was de aanleiding iets anders. Communicatiespecialist Joke Kranenbarg: “Bij ons was het meer dat we vrouwen als belangrijke partij op het erf zien. Ze werken vaak mee en beslissen mee, toch worden ze ook vaak vergeten. Wij wilden eens iets doen voor hen.” Dat werd de Ladies Day waarvan de eerste editie drie jaar geleden plaatsvond.

Invulling vrouwendagen verschilt

De invulling van beide dagen verschilt wel. Daar waar CRV kiest voor een inhoudelijk programma met een educatief karakter, valt bij ForFarmers het woord ‘veevoer’ geen enkele keer. Joke Kranenberg: “Dat valt dan een andere keer wel weer. Deze dag moet het gewoon leuk en gezellig zijn.”

Dat de opzet anders is, komt onder meer door het gezelschap dat gemêleerder is. Komen er bij CRV alleen vrouwen met een rundveeachtergrond, de bezoekers van de Ladies Day komen van varkens-, pluimvee- en melkveebedrijven, sommigen hebben zelfs een loonbedrijf thuis. José Buijs: “We hebben wel gesprekken gevoerd om te kijken of we niet samen konden werken, maar uiteindelijk besloten we dat het beter was om dat niet te doen. Wij wilden vasthouden aan onze doelgroep van rundveehouders, en zij wilden het begrijpelijk juist breder.”

Snel volgeboekt

De opzet mag dan verschillen, de dagen zijn duidelijk populair. Het aantal beschikbare plaatsen is keer op keer in no time volgeboekt. Wat zoeken vrouwen op vrouwendagen en wat vinden ze er? Buijs: ”Wij merkten dat vrouwen het heel erg leuk vinden om iets te leren. Wij vullen dat deels in met informatie over onze producten, want daar zijn ze lang niet altijd bekend mee.”

Bij ForFarmers is Yvon Jaspers een deel van de succesfactor. Het bedrijf wist het boegbeeld van Boer Zoekt Vrouw aan zich te binden, zij presenteert elk jaar onder meer de Ladies Day die daardoor een showelement krijgt. Het betreft hier dus meer entertainment, al valt er ook wat te leren. Niet over hoe je koeien en varkens optimaal voert; er wordt gemikt op de vrouwen zelf.

‘Vertel je verhaar voor een ander het doet’

Het eerste jaar was voeding een onderwerp, het tweede jaar pr. ‘Vertel je verhaal voor een ander het doet’, was toen de boodschap. Het thema van de laatste editie, die recent plaatsvond op de Farm en Country Fair in Aalten, was om eens ‘anders tegen dingen aan te kijken’. Tegen jezelf, anderen of het bedrijf. Verschillende vrouwen waren uitgenodigd om te vertellen wat dit voor henzelf betekend had. Zo waren er voormalige deelnemers aan het programma Boer Zoekt Vrouw: Dycke, Anita en Wilma. Zij kwamen van buiten de landbouw, maar raakten er via de liefde in verzeild. Ze gingen er, toen ze eenmaal wisten hoe het er echt aan toegaat, positiever naar kijken.

Ook was er Margreet Wiersema uit het Groningse Stedum. Veertien jaar geleden gooiden zij en haar man het roer om en besloten alsnog haar ouderlijk bedrijf voort te zetten. Ze ging anders kijken en zag geen problemen, maar vooral mogelijkheden. Inmiddels staat er een veelzijdig bedrijf.

Een grote publiekstrekker van de ForFarmers Ladies Day is Yvon Jaspers die de dag aan elkaar praat.

Een grote publiekstrekker van de ForFarmers Ladies Day is Yvon Jaspers die de dag aan elkaar praat.

Onder gelijkgestemden

Tijdens de Ladies Day kwam ook het onderwerp make-up aan bod. Een visagiste die onder andere de acteurs van de soap Goede Tijden Slechte Tijden opmaakt, vertelde hoe vrouwen zich het best kunnen opmaken.

Het klinkt weinig zakelijk, maar het onderwerp sloeg wel degelijk aan. “Juist leuk”, vond Margot (‘nee, liever geen achternaam’). Ze heeft met haar man een melkveebedrijf bij Breda en kwam naar de vrouwendag om er even een dagje uit te zijn, maar toch ook weer niet helemaal. “Je kunt ook naar Amsterdam, maar het leuke hiervan is dat je onder gelijkgestemden bent. Iedereen zit in een vergelijkbare situatie, iedereen snapt het als je alles moet laten vallen, omdat er ingekuild moet worden. Die herkenning is leuk. En Yvon Jaspers is natuurlijk ook leuk.”

Dat de vrouwen het leuk hebben is één, maar wat leveren zulke dagen op voor de organiserende bedrijven? José Buijs van CRV. “Het aantal vrouwen in onze besturen is toegenomen. Niet in de top, wel in de ledenraad. Daar hadden we 3% vrouwen, nu is dat 12%. Vrouwen zien ons bedrijf niet meer als louter een mannenbolwerk.”

Het aantal beschikbare plaatsen op boerinnendagen is steevast helemaal volgeboekt.

Het aantal beschikbare plaatsen op boerinnendagen is steevast helemaal volgeboekt.

En wat levert zo’n dag op voor ForFarmers? Joke Kranenbarg: “Bij ons gaat het meer om klantenbinding. Dat laat zich niet in euro’s vertalen, maar gezien de enorme animo, voorzien we duidelijk in een behoefte.”

Beheer
WP Admin