Pluimveezichtstal in South Petherton, Engeland. Overal in Europa zoeken boeren naar oplossingen om negatieve gevoelens bij consumenten om te buigen naar positieve. - Foto: Rick Baats BoerenlevenOpinie

‘Veel kennis en kunde, maar consument ziet het niet’

Rick Baats won vorig jaar de De Opvolger, een wedstrijd van Boerderij. Hij ging de wereld over en doet regelmatig verslag. Deze keer vanuit Engeland waar hij de Nuffield-conferentie bijwoont.

Hoewel de fipronil-affaire in de media naar de achtergrond is verdwenen, blijven de gevolgen voor de betrokken bedrijven nog lang voelbaar. Om over de emotionele- en financiële gevolgen nog te zwijgen; de agrarische sector heeft wederom een gevoelige klap te verwerken gekregen.

Juist in deze lastige tijden is het van belang om naar de toekomst te kijken. Welke lessen kunnen er worden geleerd en hoe kan een dergelijke affaire worden voorkomen? Het is dan ook van groot belang om te blijven nadenken over hoe de sector zich nu en in de toekomst presenteert aan de buitenwereld. De pluimveesector staat in Nederland bekend om de hoge efficiëntie en kwaliteit, maar deze kernwaarden zijn vooral voor de betrokkenen in de sector vanzelfsprekend.

‘Vanuit het buitenland is er veel aandacht voor de Nederlandse manier van werken’

Op de landbouwscholen wordt de kennis en kunde die de Nederlandse agrarische sector naar het buitenland exporteert breed uitgemeten. De landbouwuniversiteit in Wageningen is wederom uitgeroepen tot beste specifieke Universiteit van Nederland en de HAS Hogeschool als een-na-beste hogeschool. Ook is er vanuit het buitenland veel aandacht voor de Nederlandse manier van werken bij probleemdossiers zoals het fosfaatgebruik.

Onderbuikgevoelens

Toch spreken deze waarden bij de consument minder tot de verbeelding dan wordt gedacht. Veel overtuigingen van consumenten komen voort uit onderbuikgevoelens en media-uitingen waarbij negatieve berichten nou eenmaal meer effect hebben dan positieve. Door de groeiende urbanisatie hebben burgers steeds minder connectie met het platteland. Ze komen daarmee steeds verder van de voedselproductie af te staan.

De consument is de verbinding met het platteland kwijtgeraakt. In de aflevering van Pauw van 11 oktober geeft Yvon Jaspers het scherp weer: “We gaan eigenlijk pas echt naar onze boeren luisteren op het moment dat er een voedselschandaal is”.

Pluimveezichtstal in South Petherton - Foto: Rick Baats

Pluimveezichtstal in South Petherton – Foto: Rick Baats

Positieve aandacht genereren

Hoe kunnen we er als sector voor zorgen dat deze aandacht wordt omgebogen in positieve aandacht?

Op de Nuffield-conferentie in Engeland was dit het centrale thema waarbij boeren over de gehele wereld meedenken aan een oplossing. Als speerpunt kwam hierbij naar voren om meer in te zetten op gezondheid en gezonde producten. Vanuit overheden en zorgverzekeraars komt steeds meer aandacht voor initiatieven gericht op een gezondere levensstijl, waarbij gezonde voeding een essentieel onderdeel is. De agrarische sector kan hierbij een belangrijke rol spelen; gezonde voeding begint immers bij weten wat je eet!

‘Een melkveehouder produceert geen melk, maar honderden porties broodnodig calcium’

Nu blijkt het in de praktijk erg lastig om gezondheidsclaims wetenschappelijk vast te leggen, maar dit is ook niet de bedoeling, het gaat om de beeldvorming. Zo kan een perceel spruiten ook worden beschreven als een veld vol vitamine C. En een melkveehouder produceert geen melk, maar honderden porties broodnodig calcium. Hopelijk gaan we op deze manier ook onze pluimveehouderij weer zo zien; als de basis van een gezonde voeding.

Bekijk de afleveringen van De Opvolger

Beheer
WP Admin