Foto: Jan Willem Schouten BoerenlevenAchtergrond

Arbeidsvreugde, maar ook kwetsbaarder

Michel Pen werkt bij Agro Giethoorn in Giethoorn (Ov.). Een robot sorteert consumptieaardappelen.

“We werken voor het derde seizoen met de sorteerrobot en het draait wel mooi. De reden dat we eraan begonnen, had te maken met arbeidsvreugde en met flexibeler werken. De fabriek vraagt dat we zeven dagen per week kunnen leveren. Dan is het wel zo fijn dat je op de zondag niet met het voltallige personeel aanwezig hoeft te zijn, maar dat je dat om de beurt kunt opvangen.”


Michel Pen werkt bij Agro Giethoorn in Giethoorn (Ov.). De akkerbouw telt 450 hectare waarvan 270 voor consumptieaardappelen. Een robot sorteert ze. – Foto: Jan Willem Schouten

Vrijgekomen tijd anders benutten

“En die arbeidsvreugde, nou ja, sorteren is niet het leukste werk. Het is eentonig en je staat de hele tijd binnen. Het hoort erbij, maar niemand doet het graag. Nu de robot dat doet, kunnen de mensen die aan de band stonden, ander werk doen, zoals groenbemester inzaaien. We benutten de vrijgekomen tijd dus anders, het is niet zo dat we nu achteroverleunen om de krant te lezen.”

‘Wij mensen zijn duidelijk nog onmisbaar’

“Storingen? Dat valt tot dusver mee. Mocht de robot het niet doen, dan kunnen we terugvallen op handwerk. Dan treedt plan B in werking, een aantal mensen aan de leesband en weer verder. Wij mensen zijn duidelijk nog onmisbaar. Ook bij andere zaken moeten we zelf nog de vinger aan de pols houden: heeft de robot echt gedaan wat we van hem verwachten? Kijk, hij detecteert alles, maar als mens moet je aangeven wat hij eruit moet halen en wat niet. De sorteereisen voor fritesaardappelen zijn bijvoorbeeld anders dan voor chipsaardappelen en dat moeten wij instellen.”

Storingen niet zelf oplossen

“Of we nog meer robots willen? Misschien. Al hadden we het er laatst over dat we misschien juist weer een versimpeling willen. De robot en ook de andere machines worden dusdanig complex dat wijzelf storingen niet meer op kunnen lossen. Lokale monteurs krijgen daar ook steeds meer moeite mee. Er moet dan iemand van het betreffende merk komen en die is eerst een paar uur onderweg. En al die tijd staan wij met acht man te wachten tot we verder kunnen. Al die techniek maakt ons dus ook kwetsbaar.

Maar als alles draait zoals het moet, dan is het een genot om mee te werken. We noemen de robot meestal Raytec. Dat is het merk. Maar we zeggen ook wel eens gekscherend ome Jacob. Dat was iemand die hier vroeger aan de sorteerband zat. Net als hij, is ook de robot een fijne medewerker. Want zo zien we hem wel.”

Klik op de onderstaande afbeelding voor meer artikelen over ‘Boer & Robot’ en de kerstpuzzel.



Beheer
WP Admin