Akkerbouw

Nieuws 4 reacties

Aardappeltelers dienen klacht in tegen reclame Lidl

Een slogan van supermarktketen Lidl, die claimt met een actie aardappeltelers te steunen tijdens de coronacrisis, is bij aardappeltelers slecht gevallen.

Ze wijzen erop dat de algehele inkoopprijzen van aardappelen door de coronacrisis onder de kostprijs liggen, dus dat van echte steun geen sprake is.

De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC), met zo’n honderd telers als leden, heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie omdat de advertentie misleidend zou zijn

Benefriet

De gewraakte claim stond onder andere op een folder van Lidl voor zogeheten benefriet. Dat zijn fritesaardappelen die eigenlijk bedoeld waren voor de horeca, maar door gedwongen sluitingen van cafés en restaurants onverkocht bleven. De aardappelen gaan voor 99 cent per 2,5 kilo over de toonbank.

Volgens de POC worden op de markt voor rond de 19 cent per kilo fritesaardappelen ingekocht, wat onder de kostprijs ligt. Er zou pas van echte steun sprake zijn als Lidl per kilo 25 cent zou betalen, aldus de belangenvereniging.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Laatste reacties

  • klein boertje

    zag bij lidl aardappels uit new zeeland liggen

  • propalm

    Een paar weken geleden in een Belgische LIDL: (bordje geplaatst bij melk)

    ER IS TIJDELIJK GEEN BELGISCHE MELK VERKRIJGBAAR
    MAAR GEEN NOOD: LIDL BIEDT MELK VAN DUITSE OORSPRONG AAN, MET DEZELFDE KWALITEIT
    JE LIDL TEAM


    Terwijl iedere sector moet worstelen om de coronacrisis te overleven, durfde LIDL dit bericht in de supermarkt plaatsen.
    Melkerijen vroegen een tijdje terug aan de melkveesector om minder melk te produceren, omdat ze de hoeveelheid melk die zou geleverd worden in de toekomst niet zouden kunnen verwerken. De prijzen dreigen te kelderen, en het ziet er niet rooskleurig uit.

    Dan kom je dit tegen in de winkel... een mooi voorbeeld van hoe de supermarkten dit uitspelen om de boeren uit te persen.

    Elders melk gaan aankopen in het buitenland omdat die goedkoper is, en zo eigen boeren nog meer de put induwen.
    Prijzen dreigen te dalen tot 24 cent (of lager)per liter melk .. Wij als landbouwers geloven onze eigen ogen niet en weten niet waar dit zal eindigen.

    Het is met andere woorden een bedoelde actie, die nu in Nederland herhaald wordt met een ander product.
    Wat wordt de volgende stunt van LIDL?


  • vandenbrandcv1

    supermarkten kunnen beter uitmelken dan melkboeren kunnen melken, ze hebben maar een paar inkooppunten.

  • trekker123

    Marge = verkoop - inkoop. Winst is marge maal omzet. Een hogere omzet moet je bij de concurrent vandaan halen, en dat is het spel dat wordt gespeeld. En al komt de melk van de maan, wat zal dat de supermarkt kunnen schelen? Om marktaandeel te houden en te vergroten houd je af en toe een politiek correct verhaal om je betrokkenheid bij de maatschappij te vijnzen en all the rest is history! Ga nog gauw even kijken wat er vandaag in de bonus is..... Scheelt toch weer centen!

Of registreer je om te kunnen reageren.