Foto: Jan Willem Schouten AkkerbouwNieuws

Aardappeltelers dienen klacht in tegen reclame Lidl

Een slogan van supermarktketen Lidl, die claimt met een actie aardappeltelers te steunen tijdens de coronacrisis, is bij aardappeltelers slecht gevallen.

Ze wijzen erop dat de algehele inkoopprijzen van aardappelen door de coronacrisis onder de kostprijs liggen, dus dat van echte steun geen sprake is.

De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC), met zo’n honderd telers als leden, heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie omdat de advertentie misleidend zou zijn

Benefriet

De gewraakte claim stond onder andere op een folder van Lidl voor zogeheten benefriet. Dat zijn fritesaardappelen die eigenlijk bedoeld waren voor de horeca, maar door gedwongen sluitingen van cafés en restaurants onverkocht bleven. De aardappelen gaan voor 99 cent per 2,5 kilo over de toonbank.

Volgens de POC worden op de markt voor rond de 19 cent per kilo fritesaardappelen ingekocht, wat onder de kostprijs ligt. Er zou pas van echte steun sprake zijn als Lidl per kilo 25 cent zou betalen, aldus de belangenvereniging.

Beheer
WP Admin