Akkerbouw

Nieuws 4485 x bekeken 6 reacties

Marc Calon: ‘Weg van alsmaar zwaarder en dikker loopt dood.’

De akkerbouw moet af van de doodlopende weg van steeds zwaardere, dikkere machines. Het moet slimmer lichter en beter.

Dat zei gisteren voorzitter Marc Calon bij de officiële start van het vierjarige project Smaragd in Lelystad dat op zoek gaat naar oplossingen voor het groeiende probleem van vaak onomkeerbare verdichting van de ondergrond door als maar zwaardere machines. “Tot nog toe werden de machines alleen maar zwaarder en breder”, aldus Calon. “Als het wettelijk niet breder kon, dan werd de wet wel wat opgerekt. Maar ondertussen zijn we bezig geweest de ondergrond te vernielen, het stuk waar je met de ploeg niet bij komt. Met slimme technieken en slimme data moeten we een andere richting op kunnen.”

Betere bodemkwaliteit en hogere opbrengsten

Smaragd staat voor Slimme Mechanisatie – Automatisering – Robotisering voor een Akkerbouw met Groei en Duurzaamheid. Het project wil door de ontwikkeling van lichte autonome mechanisatie een betere bodemkwaliteit mogelijk maken, de weerbaarheid en opbrengst van gewassen verhogen en de CO2 voetafdruk te verlagen.”

Lichte voertuigjes voor zwaar product

Smaragd richt zich op het vormgeven van een nieuw landbouwconcept voor de teelt van hoog salderende akkerbouw- en vollegrondsgroente gewassen. Hierin wordt zware grootschalige mechanisatie vervangen door lichte, autonome, innovatieve technologieën. “We gaan kijken of lichte, autonoom werkende voertuigjes zwaar product kunnen afvoeren”, vertelt projectleider Herman Schoorlemmervan Wageningen Universiteit (WUR). “Bunkers van rooiers hoeven dan minder vol en zwaar te zijn.”

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Als een chauffeur een machine bestuurt die twee keer zo breed is kan hij per uur twee keer zoveel hectares bewerken. De arbeidskosten per hectare halveren. Arbeidskosten zijn dus de drijvende kracht achter de ontwikkeling van steeds zwaardere en bredere machines.
    De enigste manier om dit te keren is robotisering, dan speelt arbeid immers geen rol meer.

  • francois xavier

    de machines goedkoper maken zou ook helpen. ipv één zwaar en groot, twee licht klein.

  • G.Kurstjens

    Vaste rijpaden, tramlines, CTF is voor vele de oplossing voor bodemverdichting en tevens economisch werken.Je moet er even aan wennen, na enkele jaren, is het grote verschil van opbrengst op het kopend en de rest van het perceel te zien.

  • farmerbn

    Nog even en de chuffeur is per uur goedkoper dan zijn trekker per uur. Een twee keer zo sterke trekker is drie keer zo duur. Idem bij cultivatoers en zaaimachines. Er komt weer een tijd dat je met kleine (en oudere) trekkers en machines goedkoper uit bent. Smart en robot is veel te duur en biedt dus geen oplossing voor de economie.

  • agro1

    farmer.. trekkers en combines zouden ook nooit een grote vlucht nemen.... het is er en het komt door. voorbeeld.. computer, mob telefoon, tomtom, sat navigatie, robotmelken en ga zo maar door. er is nog nooit een ontwikkeling teruggedraaid, wie weet wat voor moois er nog komt, best wel spannend. oh ja... vroeger was toch alle beter, daar zijn we het wel over eens. ben stiekem toch blij, dat ik in het nu leef.

  • WGeverink

    Als je een hele tijd moet wachten voor je eindelijk het land op kan en de tijd dringt, dan wil je vooral in ons korte seisioen niet ook nog de beperking hebben van kleine te langzame machines. Hetzelfde geldt bij het oogsten. Verder denk ik dat bij machines niet belangrijk is hoe groot breed of zwaar ze zijn maar wat de druk per vierkante cm is. Vooral omdat bij ons de meeste machines getrokken worden.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.