Nedato: dieptepunt in opkomst consumptieaardappel - Foto: Henk Riswick AkkerbouwNieuws

Nedato: dieptepunt in opkomst consumptieaardappel

De opkomst van consumptieaardappelen beleefde afgelopen voorjaar een dieptepunt. Op 10% van de percelen aardappelen die voor coöperatie Nedato zijn geteeld, is sprake van een ernstig tot zeer ernstig achterblijvende opkomst.

Dat zei directeur Wim van de Ree van Nedato 31 augustus op de Aardappeldemodag in Westmaas, bij de presentatie van een Rabobank-rapport over de toekomstkansen van de pootgoedsector. “Zo erg als dit voorjaar heb ik het nog niet meegemaakt. De opkomst was problematisch en niet zo’n beetje ook. Je zag percelen waar 10% tot 20% van de poters niet kiemde, maar ook percelen met 30% tot soms 50% uitval.”

Oorzaak van niet-kiemen is onduidelijk

Over wat de oorzaak van het niet-kiemen is tast Van de Ree in het duister. “De knollen zijn niet ziek of rot. Er is iets met de vitaliteit, denken we. De oorzaak kan complex zijn.”

Om achter de oorzaak te komen van de slechte opkomst, is het volgens de Nedato-directeur nodig dat de pootgoed- en de consumptiesectoren de koppen bij elkaar steken. “We hebben de laatste jaren veel te weinig erkenning ervaren bij de pootgoedleveranciers, de handelshuizen. Ik zeg: pak dit alsjeblief op. Ook om straks problemen in het buitenland te voorkomen. Dit moet opgelost worden. De consumptiesector heeft veel schade geleden. Die moet worden vergoed.’’

Werkelijke schade vergoed hebben

Een akkerbouwer in het Zuidwesten wil dat de werkelijke schade wordt vergoed. “Wat heb ik aan een paar honderd euro voor het pootgoed dat niet opkwam. Mijn schade is veel groter.”

Een gewas fritesaardappelen kan een slechte opkomst compenseren doordat naastliggende planten grote knollen produceren. Bij tafelaardappelen zijn te grote aardappelen ongewenst en moet een gewas op een gegeven moment worden gestopt. Daar is de schade veel groter.

Onderzoek naar opkomstproblemen

Jan Hoogenboom, manager Finance & Control van pootgoedhandelshuis Agrico, erkent de problematiek. “Niet alle pootgoedpartijen zijn goed, dat is afhankelijk van veel factoren. We gaan dat uitzoeken. We pakken die handschoen graag op.” Over de zakelijke kant zegt Hoogenboom: “Bij Agrico zijn alle klachten opgelost, al zal dat niet altijd naar tevredenheid zijn.”

Het probleem van de gebrekkige opkomst beperkt zich niet tot telers van Nedato, maar wordt inmiddels door alle fritesfabrieken gesignaleerd. Woensdagochtend 31 augustus erkenden vertegenwoordigers van pootgoedhandelshuizen, fritesfabrieken en grote consumptiehandelaren de noodzaak van een gezamenlijk onderzoek naar de oorzaken van de opkomstproblemen.

Kwaliteitsproblemen al eerder gesignaleerd

Het is niet voor het eerst dat Nedato aan de bel trekt over de kwaliteit van pootaardappelen. In 2012 liet het handelshuis partijen pootgoed bij aankomst op het erf van de consumptieteler opnieuw beoordelen door keuringsdienst NAK. Van alle partijen voldeed 8% niet aan de kwaliteitseisen. Daarna heeft NAK de keuringseisen aangescherpt. In 2013 en 2014 voldeed 2% à 3% van het pootgoed dat Nedato-telers ontvingen niet aan de eisen. Het pootgoed dat dit voorjaar opkomstproblemen gaf, voldeed wél aan de NAK-eisen. “Dat is het vreemde”, zegt Van de Ree, “het is gezond pootgoed dat niet kiemt.”

Beheer
WP Admin