Akkerbouw moet meer naar buiten treden - Foto: Jan Willem Schouten AkkerbouwNieuws

‘Akkerbouw moet meer naar buiten treden’

De akkerbouw moet meer naar buiten treden. En het imago van AGF (aardappelen, groenten en fruit) in supermarkten moet beter. Dat is nodig om aan de wensen van de consument te voldoen, vindt Joke van Buuren, manager van Sodexo.

Het cateringbedrijf levert voedsel aan onder meer grote bedrijven en overheden. “In 2020 willen we alleen nog duurzaam geproduceerd voedsel leveren”, zei ze op het seminar in Biddinghuizen in het kader van de Week van de Akkerbouw. Deze wordt van 20 tot en met 25 juni gehouden. “Ook streekproducten zijn een speerpunt voor ons. Maar het is wel lastig om direct contact te krijgen met telers. Er zitten veel schakels tussen de boer en de eindafnemer.”

Steeds meer afstand tussen boer en consument

Wilco Jansen, manager van Sligro Food Group, constateert eveneens dat de afstand tussen boer en consument groter is geworden. “Inmiddels woont 80% van de mensen in de stad of een verstedelijkt gebied. Ze consumeren steeds meer bewerkte producten. De consument wordt mondiger. Bovendien vinden ze gezond en betrouwbaar voedsel steeds belangrijker.”

‘Kennis over voedsel wordt gestuurd door meningen, niet door wetenschappelijk onderzoek’

Volgens Jansen wordt de communicatie tussen sector en afnemers lastiger. “Zogenoemde believers die een bepaalde mening hebben over voedsel, worden serieuzer genomen dan wetenschappers. Dat is zeer kwalijk. De kennis over voedsel wordt gestuurd door meningen, en niet door wetenschappelijk onderzoek.”

Beheer
WP Admin