AkkerbouwNieuws

‘Akkerbouwer moet aantoonbaar verduurzamen’

Emmeloord – Alle akkerbouwers moeten zich aantoonbaar verduurzamen, anders dreigt er op termijn een probleem in de afzet van hun producten. Dat zegt Henk Heinhuis, directeur van de Stichting Veldleeuwerik.

De Stichting Veldleeuwerik bouwt al jaren aan een systeem voor duurzame landbouw in Nederland. In 2015 is dat bouwen klaar en worden meer akkerbouwers aangetrokken om volgens de systematiek te werken. Heinhuis wil zeker 1.000 tot 1.500 akkerbouwers bij Veldleeuwerik betrekken. Dat zijn er nu 400. “We hebben volume nodig om echt iets te betekenen in de markt. Op de lange duur verwacht ik dat we agrarische producten steeds meer online, buiten de retail om, aan de man gaan brengen.”

Steeds meer aandacht voor omgeving

Duurzaam produceren is boeren met het oog op de toekomst, zodat dat de volgende generatie ook landbouw kan bedrijven. Ook betekent het dat teler steeds meer aandacht heeft voor zijn omgeving. Binnen Veldleeuwerik doen deelnemers dat door te werken met een duurzaamheidsplan op basis van tien indicatoren, zoals water en bodemvruchtbaarheid. Heinhuis beaamt dat iedere ondernemer duurzaam wil werken. “Maar dat is zonder gecertificeerd systeem niet te bewijzen.”

Duurzaamheidscertificaat noodzakelijk

Volgens Heinhuis is het noodzakelijk dat telers zich een duurzaamheidscertificaat verschaffen, omdat afnemers op termijn de producten anders niet meer accepteren. “Multinationals kunnen het zich niet veroorloven om producten in te kopen die niet aantoonbaar duurzaam zijn geproduceerd”, legt hij uit. “Neem een gigant als Unilever; die wil dat in 2020 alle grondstoffen op aantoonbaar duurzame wijze tot stand zijn gekomen. We zitten nu in een transitieperiode, maar over tien tot twintig jaar moeten alle boeren een duurzaamheidscertificaat hebben.”

Duurzame producten online verkopen

Met een groter aandeel in de Nederlandse akkerbouw, kunnen Veldleeuwerik-partners de producten beter vermarkten. “Wij kunnen in Nederland met de gangbare landbouw perfecte en gezonde producten produceren en dat moeten we veel beter bij de consument over de bühne brengen”, stelt Heinhuis. “De landbouw heeft te lang over zich heen laten lopen. In China zie je dat online verkoop van voedingsproducten al een groot succes is. Ik verwacht dat wij volgen. Duurzaam geproduceerde producten passen goed in dat afzetkanaal, net als biologische. Maar eerst moeten we de consument goed voorlichten over wat wij doen. Dat staat de komende tijd centraal.”

Beheer
WP Admin