AkkerbouwNieuws

Aardappelreclame als virus over internet

Het filmpje ‘Power to the Pieper’ verspreidt zich als een virus over internet. Vooral op Twitter gaat het als een lopend vuurtje rond. Zo zet de aardappelhandel de aardappel in de schijnwerpers om de consumptie te stimuleren.

Met een leuk en informatief filmpje maakt de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) promotie voor de aardappel. Hoogtepunt is wel dat een hippe vent een graai in het bakje voer van zijn vogel doet als het ‘superfood’ chiazaad voor zijn ontbijt op is. Waar zijn we nou helemaal mee bezig?, is de boodschap van het promotiefilmpje.

Vervolgens komen de vele toepassingen van de goede oude aardappel, vol met vezels en vitaminen, voorbij. Het is duidelijk dat de aardappelhandel de concurrentie met ‘nieuw voedsel’ aangaat. De promotiecampagne heeft als doel de aardappel uit het verdomhoekje te halen. Hierin is het de laatste jaren terecht gekomen door allerlei dieetvoorschriften. “Allemaal fabels”, weet Arend Zeelenberg, projectleider promotie bij de NAO. “Allemaal kennen we de aardappel, maar eigenlijk weten we er weinig meer vanaf. Mensen weten niet hoe gezond de aardappel is. We verlaten ons tegenwoordig op nieuwe producten als superfoods, terwijl we met de veel goedkopere Hollandse aardappel ook heel gezond kunnen eten. Hij zit immers vol vitaminen, mineralen en vezels.”

Het bereik is enorm: in vier dagen tijd waren 1,3 miljoen mensen bereikt en hadden 65.000 mensen het filmpje ook daadwerkelijk bekeken. Deze campagne loopt tot juni. “Daarna willen we het nog groter oppakken, bijvoorbeeld via de radio. Deze afgelopen eerste week is het begin van een meerjarige campagne. Consumentengedrag veranderen is een kwestie van de lange adem. Wij willen dit jarenlang volhouden.”

Bekijk het filmpje: https://vimeo.com/118103806

Beheer
WP Admin