AkkerbouwNieuws

‘Graantransport blijft probleem in VS’

Rotterdam – Het vervoer van graan per spoor in de VS en Canada blijft ook dit seizoen problematisch. Dat stimuleert de tarweprijs op de wereldmarkt. Voor de Amerikaanse tarwetelers is het een extra kostenpost.

De problemen op het spoor ontstonden door de winning van schalie-olie in de staten Noord-Dakota en Montana en het Canadese Saskatchewan. Bovendien wordt steeds meer olie gewonnen uit de teerzandvelden in de Canadese provincie Alberta. “Het transport van olie duwt de tarwe van het spoor”, zei marketing specialist Rutger Koekoek van de US Wheat Associates op een bijeenkomst in Rotterdam. “Dat speelt vooral in de regio’s in het noorden van de VS en het zuiden en westen van Canada waar veel tarwe wordt geteeld.”

Het spoorwegnet in de VS kent veel enkele sporen, zegt Koekoek. “De spoorwegbedrijven investeerden de laatste twee jaar $50 miljard dollar in het spoor. Maar het tekort aan vervoerscapaciteit blijft dit seizoen 2014/2015 nog bestaan. De VS heeft niet genoeg pijpleidingen voor de schalie-olie. Het olietransport per spoor in Noord-Dakota steeg sinds 2008 met 350 procent.”

Door de drukte op het spoor stijgen de transportkosten. Dat betalen de telers voor een deel, zegt Koekoek. “Van september 2013 tot september dit jaar daalde de telersprijs voor hard red spring (harde zomertarwe) van $256 naar $215 per ton. De prijs voor levering van tarwe in een haven aan de Pacific Noordwest-kust steeg in die periode van $318 naar $374. Het groeiende verschil tussen telersprijs en havenprijs komt door de hogere vervoerskosten per spoor.”

Beheer
WP Admin