Foto: Roel Dijkstra AkkerbouwOpinie

‘Zelf gewas vermarkten is moeilijk’

Afzetcoöperatie De Proefschuur stopt er mee. Het leveren van aardappelen, groenten en fruit rechtstreeks van het boerenbedrijf aan supermarkten is niet rendabel te maken, concluderen de 52 leden.

Na 2,5 jaar constateert het bestuur dat veel mensen het een sympathieke en onderscheidende activiteit vinden, maar het levert te weinig op. Het is een zure constatering.

Beleidsnota’s, partijprogramma’s van politieke partijen en visies van maatschappelijke organisaties staan bol van goede bedoelingen. Kringlooplandbouw, korte lijnen tussen producent en consument, marges verbeteren door de handel eruit te halen, streekproducten en noem maar op. De afzetcoöperatie De Proefschuur had die zaken goed voor elkaar. Producten van boeren, tuinders en fruittelers in Voorne-Putten, Hoekse Waard en Goeree-Overflakkee werden geleverd aan zeven supermarkten in de buurt.

Geteelde producten met meerwaarde

De praktijk is echter een stuk weerbarstiger dan de goede bedoelingen van politici en maatschappelijke groeperingen. Supermarkten hebben hun bedrijfsvoering zo efficiënt geregeld, dat niemand daar tegen kan concurreren. Dat kan alleen als je onderscheidend genoeg bent voor de consument. Daarom loopt de verkoop op de boerderij, op marktkramen of aan huis geleverd bij de consument best wel goed, blijkt uit onderzoek van Wageningen UR. Geteelde producten zonder verder onderscheid verkopen in supermarkten is echter niet rendabel te maken voor telers. Politici en maatschappelijke organisaties mogen daar wel eens wat realistischer naar kijken.

Beheer
WP Admin