Akkerbouw

Achtergrond 16 reacties

170-tons Boeing 747 rijdt over akkerbouwland

Een commerciële stunt van Corendon trekt veel aandacht deze week: transport van een oude KLM Boeing 747-400 dwars door akkerland in de Haarlemmermeer. Een enorme operatie met grote impact voor betrokken boeren. ‘Als ik dit had geweten...’

Het is pikdonker als we aankomen bij het landbouwbedrijf van de familie Van Wijk in Badhoevedorp. De woning van Piet van Wijk ligt pal langs de A9 achter een groot geluidscherm. We zitten eerste rang. In de verte zie je al grote felle lampen, en shuttlebussen rijden af en aan om toeschouwers op hun plek te krijgen.

Lees verder onder de foto

Dinsdagnacht. Met 2 kilometer per uur kruipt het gevaarte over landerijen in de Haarlemmermeer. Foto's: Cor Salverius Fotografie
Dinsdagnacht. Met 2 kilometer per uur kruipt het gevaarte over landerijen in de Haarlemmermeer. Foto's: Cor Salverius Fotografie

Boeing 747-400

De interesse in het transport van de Boeing 747-400 is groot, maar het is dan ook niet zomaar een transport. Het betreft een grote commerciële stunt van touroperator en luchtvaartmaatschappij Corendon. Meestal belandt een oude jumbo op een speciaal kerkhof of bij een vliegtuigontmantelaar. Maar deze kist krijgt na 30 vliegjaren een nieuwe bestemming als tentoonstellings- en experienceruimte (Wing Walk) in de tuin van het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp. Veel meer wil de touroperator er nog niet over kwijt.

Lees verder onder de video

Parcours vol hindernissen

Dinsdagnacht begon het vliegtuig aan zijn tocht van Schiphol naar Badhoevedorp. Het is een parcours vol hindernissen. Het transport gaat in 3 nachten over 17 sloten, kruist door akkerland en tot slot volgt dit weekeinde het zwaarste obstakel; de oversteek van de A9. De snelweg wordt daartoe een paar uur afgesloten. Dat alles met een snelheid van 2 kilometer per uur.

Om het transport in goede banen te leiden zijn speciale bruggen gebouwd, sloten gedempt en zijn er vangrails en lantaarnpalen verwijderd. Ook heeft transportbedrijf Mammoet met 6 akkerbouwers en 4 grondeigenaren en pachters die op de route liggen, afspraken gemaakt.

Commerciële stunt

Niet iedereen had zin in dit megaproject. Toen een paar boeren weigerden hun land beschikbaar te stellen als doorvoerhaven en niet mee wilden doen aan deze ‘’poppenkast’, kwam Mammoet terecht bij het akkerbouwbedrijf van vader en dochter Van Wijk in de Haarlemmermeer. Piet en Willeke verbouwen op verschillende stukken grond in de omgeving (225 hectare) aardappelen, uien, tarwe en suikerbieten.

Lees verder onder de foto

Om het transport in goede banen te leiden zijn speciale bruggen gebouwd, sloten gedempt en zijn er vangrails en lantaarnpalen verwijderd. Ook heeft transportbedrijf Mammoet met 6 akkerbouwers en 4 grondeigenaren en pachters die op de route liggen, afspraken gemaakt.
Om het transport in goede banen te leiden zijn speciale bruggen gebouwd, sloten gedempt en zijn er vangrails en lantaarnpalen verwijderd. Ook heeft transportbedrijf Mammoet met 6 akkerbouwers en 4 grondeigenaren en pachters die op de route liggen, afspraken gemaakt.

Willeke: “Ze kwamen vrij laat en nogal abrupt langs met hun verhaal, vlak voor kerst. Ik kon er zelf helaas niet bij zijn, maar begreep dat het transportbedrijf er al 9 maanden mee bezig was. En het is natuurlijk ook geen dagelijkse kost dat er een vliegtuig over je bouwland rijdt.”

En dat klopt. Er is veel media- aandacht en de familie wordt platgebeld door mensen die zijn uitgeloot voor een kaartje en toch graag willen komen kijken één dezer dagen. Een boel drukte en gedoe.

Het valt me niet mee. Vrachtwagens reden af en aan met platen en zakten door het drassige land

Voor Piet had het achteraf niet gehoeven. “Als ik dit had geweten... Het valt me niet mee. Vrachtwagens reden af en aan met platen en zakten door het drassige land. Mammoet had natuurlijk gehoopt dat het zou vriezen, maar ja, het moet nu gebeuren.”

Willeke: “Je spreekt een vergoeding af, maar als je dan vrachtwagen na vrachtwagen met grote platen ziet rijden, dan hoop je maar dat de bieten er straks nog op kunnen groeien.”

Lees verder onder de foto

De Boeing met een gewicht van 170 ton en een spanwijdte van 64 meter scheert vroeg in de ochtend niet alleen rakelings langs de woning; tussen de vleugel en het dak zit ook niet veel speling.
De Boeing met een gewicht van 170 ton en een spanwijdte van 64 meter scheert vroeg in de ochtend niet alleen rakelings langs de woning; tussen de vleugel en het dak zit ook niet veel speling.

Meewerkvergoeding

De zogenoemde meewerkvergoeding voor de boeren is vastgesteld op grond van de tarieven van de Gasunie. Willeke noemt geen bedragen, maar is tevreden over de afspraken. “Zij wilden de druk op de ketel houden en dat was voor ons natuurlijk wel gunstig. We hebben ons toen op stel en sprong verenigd en voor de onderhandelingen hebben we samen met 2 andere akkerbouwers een rentmeester ingeschakeld.”

Inklinkingsproef voor drainage

Dat bleek een gouden greep. In het bouwland van Van Wijk ligt namelijk onderwaterdrainage, maar de gevolgen voor de drains werden door het transportbedrijf gebagatelliseerd. “Ze deden er in eerste instantie nogal luchtig over, maar een ‘inklinkingsproef’ met een zwaar belaste vrachtwagen, die wel 20 keer heen en weer reed, liet zien dat het echt niet meeviel. Ik schrok hoe diep de grond was ingeklonken en dat bij gunstig, droog weer.”

Lees verder onder de foto

Piet (73) en Willeke 48) van Wijk voor het huis en hun bouwland in Badhoevedorp. Voor de onderhandelingen schakelden ze een rentmeester in.
Piet (73) en Willeke 48) van Wijk voor het huis en hun bouwland in Badhoevedorp. Voor de onderhandelingen schakelden ze een rentmeester in.

De eventuele schade aan de drains wordt vergoed, en ook de bruggen over de sloten werden na protest op een houten helling en niet in de slootkanten vastgezet. ’“Anders zakken onze trekkers er straks nog jaren in weg en dat wil je niet.”

Ook maakte Willeke zich zorgen over de beveiliging van haar land met al die vliegtuigspotters en andere geïnteresseerden, maar de politie verzekerde de familie dat het allemaal goed is georganiseerd.

170 ton en 64 meter spanwijdte

De Boeing met een gewicht van 170 ton en een spanwijdte van 64 meter scheert vroeg in de ochtend niet alleen rakelings langs de woning; tussen de vleugel en het dak zit ook niet veel speling. Het is kruip-door-sluip-door. Willeke is onder de indruk van het spektakel. ‘’Het is een hoop passen en meten, volgens Mammoet. Als je ziet hoe het onderstel waarmee de kist wordt vervoerd in elkaar steekt. Daar zijn ook animatiefilmpjes van. Het gaat niet harder dan 2 kilometer per uur, ieder nacht een paar uur verder tot aan de eindbestemming. Het is best indrukwekkend.”

6.500 platen

De Boeing staat nu twee dagen geparkeerd in het land van de buren. Mammoet haalt de 6.500 platen van het land om ze te verleggen op de volgende etappe. In de nacht van zaterdag op zondag legt de Boeing de laatste paar meters af naar de tuin van het hotel.

Laatste reacties

  • ENDE902

    Over duurzaamheid hoeven we het hier dus niet te hebben. Het tijdstip van informeren van de betreffende boeren geeft ook een aardig inkijkje over de importantie om deze mensen te informeren.

  • s c de boer

    Schitterend project.
    Er rijd niet elke dag een 747 langs je boerderij!

  • Ik hoop dat die agrariërs fatsoenlijk behandeld zijn met al die structuurschade

  • koestal

    Je hoort de politici nu niet over structuurschade.

  • steenderen

    Hoe dom kun je zijn om deze poppenkast toe te staan op je land. Deze schade is niet in geld uit te drukken en heb je over 10 jaar nog last van

  • farmerbn

    @steenderen. Als je de schadevergoeding niet kent weet je ook niet of het dom is.

  • Bennie Stevelink

    Dat stuk schroot kan nooit 170 ton wegen. Het grootste vliegtuig ter wereld kan, naar ik meen, bijna 200 ton aan vracht meenemen. Die 170 ton is het laadvermogen of totaal gewicht ná maximale belading.

  • kleine boer

    Bennie een grote Airbus weegt meer als 500 ton googele ff en je weet het.

  • pinkeltje

    Boeing 747-400 is ietsje zwaardere dan de eerste 747's (o.a langer bovendek), beetje afhankelijk van de uitvoering 184 ton leeggewicht, 412 ton maximaal gewicht voor take off en kan met maximaal 295 ton totaalgewicht landen. Dus die 170 ton zal niet ver van de waarheid zitten.

  • Bennie Stevelink

    Dat betekend dus dat meer dan de helft van de brandstof nodig is voor het eigen gewicht van het vliegtuig en minder dan de helft voor de vracht. Kan vervoer nog in-efficiënter zijn?

  • kleine boer

    Bennie ook als ie niet ver vliegt blijft ie leeg even zwaar hoor....

  • Alco

    Goh @Bennie. Wat is het gewicht van je auto en wat van jou?

  • kleine boer

    Alco hij zal wel reageren dat zijn auto tankje heeft van 55 liter en hij m nooit vol tankt 😜

  • Bennie Stevelink

    @Alco, hoe zwaar is een tankauto die 36 ton melk vervoert?

  • Alco

    Kun je op zoeken!
    En een bus?
    En een trein?

  • boerke brabant

    heb zo het idee dat die vergoeding nog niet zo heel beroerd is, maar kan me vergissen...

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.