Akkerbouw

Achtergrond

Plantera: teelt pootaardappelen moet naar 1 op 4

Plantera is het jongste aardappelveredelingsbedrijf in Nederland. Het is in 2014 opgericht door Gerard Bovée en Jeroen van Soesbergen. Zij zien ruimte op de pootgoedmarkt voor een kleine speler.

Aardappelveredelings- en handelsbedrijf Plantera heeft een opvallend logo. In drie pennenstreken is een persoon uitgebeeld die op zijn knieën ligt, om een aardappelplant op te graven. Gerard Bovée, een van de oprichters, wil daarmee uitdrukken dat Plantera dicht bij de aardappeltelers staat. “Daarom hebben we ook deze naam gekozen, die is afgeleid van planter.”

In grote bedrijven heb je aparte afdelingen voor de buitendienst, inkoop, verkoop, administratie. Ik zat op een gegeven moment alleen maar te vergaderen

Plantera is in 2014 opgericht door Bovée en Jeroen van Soesbergen. Bovée heeft een lange carrière achter de rug in de pootaardappelsector, achtereenvolgens bij Hettema, HZPC en KWS. Hij heeft bij alle bedrijven een prachtige leerzame tijd gehad, zegt Bovée. “Maar grote bedrijven zijn gesegmenteerd. Je hebt aparte afdelingen voor de buitendienst, de inkoop, de verkoop, de administratie. Ik zat op een gegeven moment alleen maar te vergaderen. Ik miste wat ons logo uitbeeldt: in een veld op de knieën aardappelen bekijken.”

Lees verder onder de foto.

Gerard Bovée is een van de oprichters van Plantera. Bovée ziet ruimte voor een klein aardappelveredelingsbedrijf: “Plantera wil dicht bij de pootgoedtelers staan. Het persoonlijke contact met de telers is heel belangrijk. Ze willen gehoord worden.” - Foto's: Ruud Ploeg
Gerard Bovée is een van de oprichters van Plantera. Bovée ziet ruimte voor een klein aardappelveredelingsbedrijf: “Plantera wil dicht bij de pootgoedtelers staan. Het persoonlijke contact met de telers is heel belangrijk. Ze willen gehoord worden.” - Foto's: Ruud Ploeg

“Bovendien is het persoonlijke contact met de telers heel belangrijk. Ze willen gehoord worden. En telers willen met een buitendienstmedewerker ook kunnen praten over hoe een ras het doet op de afzetmarkt. Dat kan bij ons bedrijf veel gemakkelijker, omdat iedere medewerker contact heeft zowel met de telers als met de afnemers en het overzicht heeft over het hele bedrijf.”

Plantera

Opgericht: 2014
Areaal: 325 hectare in Nederland en 125 hectare in het buitenland
Afzet: Europa en Noord-Afrika voor pootgoed en daarbuiten voor licentieteelt
Omzet: 8.500 ton pootaardappelen
Medewerkers: 6,5 fte’s

Tafelaardappelen

Bovée en Van Soesbergen zagen hun kans schoon toen veredelingsbedrijf KWS besloot de tafelaardappelrassen de deur uit te doen. Het bedrijf wilde zich specialiseren in rassen voor de verwerking. Bovée kon de zaailingen (kruisingsproducten die nog geen ras zijn) kopen en KWS-rassen in licentie laten telen. Hij realiseerde zich dat de afzetmarkt voor tafelaardappelen krimpt. “Daarom is Plantera gaan verbreden. We hebben nu de rassen Vitabella en Cephora voor de biologische aardappelteelt. Vitabella is de mooiste vastkokende tafelaardappel die er is voor de biologische sector. We hebben twee fritesrassen, Cephora en Titanium, een exportras, Mondeo, en een ras voor de chipsmarkt, Meera. Ook hebben we sinds kort twee rassen zetmeelaardappelen. Ons ras Lucera is een krielaardappel, bestemd voor de convenience-markt. Onze grootste rassen zijn Vitabella en Inova. Van elk ras laten we 85 hectare pootgoed telen.”

Lees verder onder de foto.

Op het demonstratieperceel in Marknesse (Fl.) laat Plantera de rassen zien die het aanbiedt. Op de vestiging in Wieringerwerf (N.-H.) worden de kruisingen gemaakt en getest.
Op het demonstratieperceel in Marknesse (Fl.) laat Plantera de rassen zien die het aanbiedt. Op de vestiging in Wieringerwerf (N.-H.) worden de kruisingen gemaakt en getest.

Nog geen eigen rassen, maar die ‘gaan er wel komen’

Het totale pootgoedareaal van Plantera bedraagt 450 hectare, waarvan 325 hectare in Nederland wordt geteeld. Van deze 325 hectare bestaat 250 hectare uit monopolierassen. Twee derde van het areaal zijn tafelaardappelrassen. Bovée ziet dat aandeel dalen en dat van de andere marktsegmenten toenemen. “We bieden ook pootgoed van vrije rassen aan, zoals Spunta, Nicola en Charlotte. En we leveren pootgoed van speciale rassen, zoals het paarsvlezige ras Purple Rain, het roodvlezige ras Lily Rose, de langwerpige aardappel Abby en het tweekleurige ras Celebration. Zo kunnen we onze afnemers een breed assortiment pootaardappelen aanbieden. Die speciale rassen, waar je maar kleine hoeveelheden pootgoed van verkoopt, passen goed bij ons bedrijf.”

Kruisingen

Plantera is in het oprichtingsjaar 2014 direct begonnen met het maken van kruisingen. Het veredelingsbedrijf heeft nog geen eigen rassen, maar Bovée is ervan overtuigd dat die er gaan komen. “We hebben op onze vestiging in Wieringerwerf in Noord-Holland een kas waar we de kruisingen maken en zo’n 15 hectare aardappelland waar we de kruisingen testen. In Marknesse in de Noordoostpolder hebben we een demonstratieperceel, waar we onze klanten de rassen laten zien die we aanbieden.”

Kleine speler ziet ‘aantrekkelijke kruimels’ in markt

Plantera is actief op een markt waar enkele grote bedrijven een flink deel van de markt bedienen. Bovée ziet echter ruimte voor een kleine speler als Plantera. “Wij richten ons op de aantrekkelijke kruimels in de markt. Grote bedrijven doen graag zaken met andere grote bedrijven. Wij richten ons op de middelgrote en desnoods ook op kleinere aardappelhandelsbedrijven. Maar ook de grote afnemers van pootaardappelen willen best zaken doen met een kleiner bedrijf.”

Lees verder onder de foto.

Plantera begon bij de oprichting in 2014 direct met veredelen. Het bedrijf heeft nog geen eigen rassen, maar directeur Gerard Bovée verwacht dat die er wel gaan komen.
Plantera begon bij de oprichting in 2014 direct met veredelen. Het bedrijf heeft nog geen eigen rassen, maar directeur Gerard Bovée verwacht dat die er wel gaan komen.

De kwaliteit van het pootgoed beïnvloedt de rentabiliteit meer dan kwekers soms denken

De aardappelveredeling heeft tegenwoordig een sterk technisch karakter, met merkers, het aflezen van het planten-genoom en het computermatig verwerken van grote hoeveelheden gegevens. Daardoor vraagt de veredeling steeds grotere investeringen. Bovée denkt echter dat de klassieke veredeling blijft. “De moderne technieken kunnen een rol spelen bij eigenschappen die gemakkelijk zijn in te kruisen. Voor veel eigenschappen die moeilijker vererven blijft het oordeel van de kweker van belang.”

Bovendien draagt de veredeling maar beperkt bij aan de rentabiliteit van het gewas. Bovée: “De aardappel is een fenotypisch gewas, het is gevoelig voor zijn omgeving. Daardoor is het ras niet de enige factor voor een succesvolle teelt. Teeltmaatregelen hebben daar ook invloed op. En de vermarkting is belangrijk om van een teelt een succes te maken. De kwaliteit van het pootgoed beïnvloedt de rentabiliteit meer dan kwekers soms denken.”

De pootgoedteelt is te intensief

Bovée denkt dat de kwaliteit van het Nederlandse pootgoed beter kan. “De teelt is te intensief. Onze biologische pootgoedtelers halen met het phytophthora-resistente ras Vitabella dezelfde hectareopbrengsten als onze gangbare telers. Dat komt mede omdat zij 1 op 6 telen in plaats van 1 op 3. Ik zou het toejuichen als we terug gaan naar de 1 op 4-teelt voor de pootgoedteelt in Nederland.”

Voor de toekomst ziet Bovée groeimogelijkheden voor Plantera. “Veel kleinere en middelgrote aardappelhandelsbedrijven in de wereld hebben geen monopolierassen. Die kunnen onze rassen in licentie laten telen. Daar willen we in groeien. Maar een groot bedrijf zal Plantera niet direct worden. We hebben nu 6,5 fte’s. Dat worden er misschien eens 8, maar veel meer zullen het er niet worden. We willen dat directe contact met telers en afnemers en onze betrokkenheid bij hen en hun product behouden.”

Lees ook: Danespo ziet trend naar vroege aardappelrassen.

Of registreer je om te kunnen reageren.