Wat vind jij ervan?

FHuiden
Redactie

Na rood komt wit én blauw

0

De komende afschaffing van rode diesel houdt de gemoederen terecht bezig. Binnen afzienbare tijd zal ook de boerentrekker echter niet alleen om 'witte' diesel vragen maar ook steeds vaker om AdBlue. Nieuwe trekkers boven de 130 kW(177 pk) waren vanaf 2011 al verplicht om te voldoen aan fase IIIB emissie eisen. En de kleinere boerentrekkers volgen weldra. Vrijwel elke trekkerfabrikant (Alleen John Deere vanaf 2014) doet dit met een SCR systeem waarbij ureum (AdBlue) de uitlaatgassen wast. Behalve de prijs (30 tot 40 % van een liter diesel afhankelijk van geleverde hoeveelheid) komt er ook extra logistiek bij kijken. Het moet immers weer apart worden aangevoerd en opgeslagen op het bedrijf in bijvoorbeeld een 1000 liter IBC. Ook qua verbruik zet SCR/AdBlue per saldo niet altijd zoden aan de dijk. Er wordt minder diesel verbruikt maar er is weer pakweg 5 tot 10 procent van de hoeveelheid diesel aan AdBlue nodig. Zoals gezegd, de grote trekkers deden hier al ervaring mee op. In deze multitrekkertest is te zien hoe ze het ervan afbrengen. http://www.boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/2012/12/Boerderij-multitrekkertest-de-resultaten-1120048W/

Of registreer je om te kunnen reageren.