Wat vind jij ervan?

Witte diesel en verbruik

13


Nu de rode diesel afgeschaft wordt zijn we automatisch gebruiker van de witte diesel. De prijs ligt beduidend hoger en prijsschommelingen zijn naar mijn mening ook groter.
De extra kosten zullen dus doorberekend worden bij onze loonwerkers in het werk dat ze leveren.
Is dit voor de klanten van de loonwerkers een moment om de prijzen goed onder de loep te nemen en te kijken welk bedrijf zuinigere machines heeft waardoor de prijzen scherp blijven?
Of worden de prijsverhogingen gewoon geaccepteerd?

Laatste reacties

  • Brend

    Rare vraagstelling,natuurlijk betaald de loonwerker het gelag ook.
    De meeste loonwerkers lopen al achter met de tariefstelling door de enorme prijsverhogingen de afgelopen 2 jaar. Daar komt nu de witte diesel prijsverhoging nog eens bovenop. En wat betreft zuinige machines,vertel mij maar wat zuinige loonwerkmachines zijn en als ze er al zijn wie durft er dan in deze neergaande conjunctuur enorm te investeren? En ook dan zal het tarief voor de klanten stijgen!

  • bluepowers

    Als je het mij vraagt zijn de tarieven van loonwerkers al jaren te laag. De machine plus man/vrouw die bij je op het erf komt, dat kan toch nooit uit als je aan t rekenen gaat.

  • herwaarden

    Ik wil graag een win-win situatie met u en met alle loonwerkers maken, door op hun brandstof
    te besparen voor een beter saldo en het milieu is er ook nog mee gediend. De co2-besparing
    moeten we nog steeds eens goed zien te verkopen.

  • garritsen

    dan moet je zeker geen nieuwe trekker kopen voor een schonere uitstoot want deze trekkers verbui
    verbruiken veel meer diesel dan de oudere trekkers ik zie hier ook al dat ze dat van een
    nieuwe trekker afhalen omdat het veel te veel brandstof gebruikt.

  • rooieroza

    Tarieven zullen ongetwijfeld omhoog gaan , alle loonwerkers zullen wel moeten .Maar als dhr of mevr bluepowers de tarieven te laag vindt , waar wel een kern van waarheid in zit dan ook een oplossing heeft voor de producent zijn kant heeft zal niemand een probleem hebben met tarieven die stijgen . Een melkveehouder heeft eigenlijk met nog meer kostenstijgingen gewoon 45 cent per liter nodig . Een akkerbouwer heeft ook recht op nette prijzen voor zijn producten en dit krijgen we vaker niet dan wel !Als het bij een loonwerker niet uit kan moeten wij als producenten dan wel te vaak voor niets of te weinig aan het werk zijn ?

  • bluepowers

    Beste rooieroza, dat boeren, welke vorm ook beoefend, al jaren een veel te lage prijs voor hun geleverde goederen ontvangen ga ik niet bestrijden. Er komen zulke gezonde en lekkere producten uit dit land maar zolang coberco en de appie de prijs bepalen zullen boeren geen eerlijke prijs krijgen.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Het kan ook een rem betekenen op het steeds groten en breder worden van de machines betekenen. Voor een groot werktuig heb je meer Pk (KW) nodig. Dan heb je ook een groter verbruik in liter per uur. Op het moment dat je een kleiner werktuig achter die zelfde trekker hangt heb je trekkercapaciteit over en wordt er onnodig diesel doorheen geblazen. Voor dat soort klussen heb je dan een tweede of derde tractor. Maar mogelijk ben je kostentechnisch beter uit door wat kleiner spul, ook al moet je dan op jaarbasis een paar uur extra op de tractor?

  • cjdekker

    Zolang men het nodig vind om trekker-trek wedstrijden te houden,waaraan ook veel mensen van loonwerkers aan meedoen,moet men maar ophouden met discuseren over hoge dieselprijzen of milieu vervuiling.Dit is een tak van sport die in deze tijd gewoon niet meer kan,het is pure verspilling.

  • piethein

    @cjdekker, ik hou ook niet van trekkertrek, maar uw reactie heeft niks te maken met de discussie.
    Loonwerkers zullen 1op1 de extra kosten door het verdwijnen van het accijnsvoordeel van rood doorberekenen aan hun klanten, ik denk dat de loonwerksector dermate onder druk staat dat dit nadeel niet uit hun marge te halen is.

  • Alette

    Ik las vandaag dat brancheorganisatie Cumela heeft berekend dat loonbedrijven uit België en Nederland tot wel 50 euro per uur goedkoper kunnen werken vanwege de rode diesel.
    Het blijkt dat van iedere 100 euro aan bedrijfskosten gemiddeld 16 euro bestemd zijn voor de brandstof. Bij ploegen en zaaien is het brandstofverbruik 10 tot 25 liter per uur. Met oogstwerkzaamheden verbruikt een werkploeg zo'n 80 tot 100 liter per uur. Deze hoeveelheden brandstof behoren bij oogsttarieven van 300 tot 350 euro per hectare.
    Even hieruit concluderend: Het lijkt mij meer dan logisch dat loonwerkens deze kosten wel door berekenen.

  • kuijpers reniers

    nou mijnheer dekker wil je nog hebbe dat het enige leuke ook nog wordt afgeschaft nee laat die jongens zich lekker uitleven in de trekker trek als dat het enige is als je gaat kijke wat voor diesel daar verbruikt wordt is te verwaarlozen als je ziet wat er overal verspilt wordt,én waar het omgaat natuurlijk zullen de prijzen stijgen van de loonwerkers ,met dank aan....... geweldige beslissing hoor alles wordt weer duurder dus er moet ook weer meer verdient worden en dan vinden we het gek dat we ons eigen uit de markt prijzen nee kabinet breng het geld maar lekker naar griekenland gaan we daar straks wonen als het hier allemaal te duur wordt, en wat de retail betreft die zullen een eerlijke prijs moeten betalen want anders is straks alles weg hier en dan kunnen we het veel te duur in een ver land gaan kopen

  • loonbedrijfgeresteijn

    ik denk dat je met machines moet werken waar het verbruik gunstig is tov de capaciteit

  • Meijes

    Ten eerste is dit besluit even in het voorjaar door een paar nitwits genomen.Vreemd dat men als export land niet beter van zich afbijt als je dit overkomt. Want het is niet alleen dit verschil in Januari maar als men in Iran straks een geweer leegschiet zij calculaties nutteloos geworden. Wat het prijsverschil aan de grens aangaat is een rare discussie. Was deze discussie er ook als het andersom geweest was?

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.