Wat vind jij ervan?

FHuiden
Redactie

Wat mag een trekker kosten?

10


Tussen trekkermerken kan bij gelijk vermogen en vergelijkbare techniek tienduizenden euro’s prijsverschil zitten. De nieuwe Fendt 516 Vario bijvoorbeeld van 121 kW (165 pk) kost uitgekleed €147.311 en in de meest luxe versie €159.427. Vergelijkbare trekkers zijn er alleen met zes in plaats van viercilinderblokken. De John Deere 6140R bijvoorbeeld,(122 kW (166 pk), cvt, 50 km/u) is te krijgen vanaf € 109.000. Een MF7616 Dyna-VT “Efficient” (118 kW (160 pk), kost € 133.000 en een Deutz Fahr TTV610, (121 KW/(165 pk) is er vanaf € 106.380,00. Het zijn prijslijst (!) verschillen van bijna een halve ton, eventuele kortingen daar gelaten. Ook op boerderij.nl houdt men dit bezig. ( www.boerderij.nl/.../Rijden-met-Fendt-500-Vario-1082090W ) getuige de vele reacties. Hoe kijkt u tegen deze prijsverschillen aan? Is de dealer leidend? (service, vertrouwen), bent u een rekenaar? (inruilwaarde, afschrijving, onderhoudskosten enz), koopt u toch ook op emotie? of is in principe elke trekker te duur voor wat hij oplevert?

Laatste reacties

  • henk fledderus

    zeer interessand, ik vind de 5oo een prachtige trekker, er is keuze in opties en daar betaal je voor.
    de duurdere versie is ook vaker de gene die waarde vaster is, dat gaat behoorlijk invloed hebben op de uur prijs van de machine en dat is waar het om draait.
    een goede dealer doet heel veel, wij hebben new hollands terwijl ik apsoluut geen NH man ben. ik heb wel een NH dealer die de zaken knap op orde heeft en dat is hier in de bush wel een uitkomst.
    ondanks dat komt er, als het aan mij ligt geen NH weer, 1 van de 3 trekkers doet zijn werk goed en dat is de duurste en meest luxe ( 6020 elite) met goed bedoel ik dan efficient en cost effective.
    het reken werk doen is voor 60% mijn werk, nou gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat je variabelen zo manipuleren kunt dat het gewenste antwoord er uit rold.
    het komt er simpel weg op neer hoeveel uren je de trekker efficient inzetten kunt. daarnaast is het de persoonlijke afweging hoeveel luxe en extratjes je aan je zelf of je personeel toe wild.
    in mijn ogen is een trekker alleen te duur als deze als inruiler niets opleverd dat gaat je veel afschrijving en daarmee rente kosten.
    opties moeten het geheel wat productiever maken of meer waarde opleveren, als deze opties meer onderhoud gaan kosten of het kapot gaan er van zelf werk uren gaat kosten dan kun je ze beter niet hebben

  • paul deeterink

    hobby mag geld kosten, maar ik zou dit bedrag niet over hebben voor een trekker. de concurrenten hebben ook mooie vario-trekkers voor veel minder geld. al zijn dit 6-cillinders, die lopen veel mooier en rustiger dan de 4 - cillinders.

  • Alette

    Ik las zojuist op Boerderij.nl een reactie van BoerMaark:

    'Een goede veeboer investeert zijn geld aan de koeien en huisvesting, niet aan leuke speeltjes. Dat is aan de loonwerkers en akkerbouwers die de nodige uren maken.'

    Hoe denken jullie daarover?

    Nu weet ik dat er genoeg veehouders zijn die een behoorlijke trekker voor de deur hebben staan, zonder de vele opties die je op een trekker kan laten inbouwen. Liever een 'uitgeklede' versie voor de praktische zaken óf mag een beetje speelgoed en luxe wel?

  • koeboertje

    Allette vooral als je de koeien zelf het gras uit het land laat halen hoef je niet zo veel te maaien en weer mest weg te brengen, en de loonwerker kan met de sleepslang methode in het voorjaar mest op de huiskavel voor een paar euro per kuub uitrijden , dit kun je zelf nooit goedkoper doen!
    verder heb je niet zulke luxe trekkers nodig ,zelf heb ik wat oudere trekkers waarvan de elektronica nooit kapot kan gaan want dat zit er gewoon niet op
    En als je voorwielaandrijving nodig hebt om in je grasland te komen dan is het "te" nat.
    en maak te veel schade , dus wachten dan !

  • leftturn

    netto prijs is een heel stuk lager, al heeft fendt wel de nieuwe series 10% duurder gemaakt. de tegenvallende verkopen zal wellicht deze stijging weer wat afvlakken. verder zijn er niet veel (fendt) trekkers die meteen betaald worden, lease loopt op tot 7 jaren tegen erg lage rentes. veel lager dan op de rekening courant. 10.000 euro duurder is dus per maand maar een fractie duurder. een ander alternatief is 1 of 2 jaar langere leasetermijn, waardoor het maandbedrag niet hoger ligt. heb wel in de gaten dat je dan 1 of 2 jaar langer mag betalen.
    ik zeg niet dat er hierdoor beter van word, maar dit is wel de realiteit van vandaag.

  • henk fledderus

    ik ben het deels wel met de reactie die alette aanhaald eens.
    in de jaren op de landbouw school hadden we mannen dat waren de vee fokkers, de melkers en de machine mensen, en wat er tussen in zit. ik denk dat je op bijde manieren met een goede bedrijfs voering wel leuk inkomen uit te halen is.
    als vee houder zul je je in eerste instantie op je koeinen moeten richten, ik denk dan aan diergezondheid en voeding.
    waar je dan de aksenten gaat leggen maakt in mijn beleving niet zo veel uit.
    of je het nu in een swingover melkstal of met een robot doet. met een balazerus of met een fendt.
    met een zelf rijdende voerwagen of een vorkomatic. of jaarlijks voor duizenden euries sperma koopt,
    zolang je als ondernemer aan je berijf werkt in plaats van op je bedrijf zul je zelf ook je "speeltjes" rendabel kunnen maken. Boeren moet wel leuk blijven....

  • koeboertje

    Henk ,
    IK denk dat het voor het rendement wel degelijk uitmaakt of je dure "speeltjes" aanschaft een dure voermengwagen en een dikke trekker ervoor en dan ook nog een loader erbij is beslist niet nodig als je allen gras en mais voert ,dit kan ook met een blokkenwagentje
    Een gezonde koe is belangrijk daar heb zeker gelijk in, en als je dat voorelkaar hebt hoef je verder geen dure fratsen uit te halen !

  • Jan-Zonderland

    Een trekker is voor mij een gebruiksvoorwerp en een kostenpost. Derhalve is het voor mij belangrijk hoe ik met de laagste kosten het hoogste rendement kan halen. Luxe, bedieningsgemak en comfort spelen daarin een bijrol. Een paar essentiele dingen vind ik daarom wel belangrijk: Goede hefinrichting (al dan niet electronisch geregeld), beperkte (3-4 traps powershift) icm voldoende versnellingen en aftakas toeren, omkeer (mech of electr./hydr.) en een redelijk stille cabine met veel natuurlijke ventilatiemogelijkheden en een goede stoel. Alle andere toeters en bellen kunnen mij gestolen worden omdat ik denk dat die niet bijdragen aan het rendement. Ik geloof niet dat ik met een trekker met cvt en een groot beeldscherm en automatische klimaatregeling aan het eind van de dag (veel) meer werk klaar krijg dan met een trekker die wat simpeler is. Terwijl die simpele trekker per uur wel veel minder kost. Ook heb ik genoeg aan een trekker met net genoeg vermogen om het werk te doen wat ie moet doen. Ik heb er niks aan om een x % extra vermogen onder de kap te hebben wat ik niet of nauwelijks gebruik. Laat de trekker maar eens echt werken af en toe, is goed voor de motor. Leeftijd of aantal draaiuren is voor mij ook niet erg belangrijk. Een wat oudere trekker zonder fratsen kan ook wel eens kapot gaan maar is vaak goedkoper te repareren dan zo'n electronisch geval wat nog bijna nieuw is. Merk of kleur maakt mij niet zoveel uit als het maar geen groen/geel is. Mijn favoriete merk Renault is niet meer en de opvolger Claas is hier niet te krijgen. Vandaar dat we hier met 3 oude Renaults werken (461 bj '74, 751S bj '80, Ares 540 bj '01,) en een simpele Landini Vision 100 bj 2005. De service en betrouwbaarheid van de dealer vind ik wel een belangrijk punt maar daar schort het hier ook nog wel eens aan. Vandaar de Landini, dealer dichtbij, goed volk, goede service.

  • henkklinkers

    Keuterboertje
    Maar wel rekenen!! Op 1000 draaiuren is er maar een ding wat geld en dat is niet het aanschafgeld
    maar wel het brandstofgeld. Volgens de powermix test en je mag aannemen dat dit betrouwbaar is (en niet het op een zaterdag middag even twee traktoren testen op het erf) kan het wel 4l brandstof voordeel hebben per uur uitgaande van 7 jaar gebruik x 1000 uur is 7000 uur x 4 l is 28000 l
    brandstof. Nieuwe prijs diesel €1,20 wordt € 33600 ,= alleen al aan brandstof. Wat is te duur.!!!

  • herwaarden

    henkklinkers, mooier kan niemand het zeggen. Mensen bespaar op je energie en brandstof.!!
    Bel gerust (svp. ook inspreken) 0653-167340 of mail info@bvh-og.nl en met watergas,waterdamp
    of ioniseren doe ik u een goed voorstel voor motoren. Energiebesparing voor uw onroerend goed vereist een vrijblijvend bezoek en/of gedetailleerde tekeningen. als u dit als branche doet ivm.
    de veel betere footprint, moet Den Haag maar eens in den buidel tasten voor uw co2-besparing.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.