Wat vind jij ervan?

Combine die trekker bestuurt, is dat wel handig?

10


Vanaf de herfst van 2012 is de MachineSync van John Deere te koop. In dit systeem bestuurt de combine de trekker. De trekker rijdt naast de combine en volgt de machine automatisch tijdens het legen van de bak. Het doel is het verminderen van de stilstand van de combine, de kans op schade door onervaren chauffeurs verkleinen, een betere vulling van de graanwagen en het minder morsen van het gedorste graan.
Ik vraag mij af of de boerenwereld echt wat aan dit systeem heeft en of het wel zo veilig is. Daarnaast, het is wellicht wel handig voor onervaren chauffeurs, maar waar leren ze dan wél een combine netjes te volgen? Dit leer je toch vooral in de praktijk?

Meer info:
http://boerderij.nl/Mechanisatie/Blogs/2012/4/Combine-bestuurt-de-trekker-1016902W/
[View:http://www.youtube.com/watch?v=rHvZM9_uZYc]

Laatste reacties

  • henk fledderus

    mooi spul he... mijn vader zou zeggen dat het allemaal kan tegenwoordig.
    jaren terug waren ze hier bezig met iets dergelijks te ontwikkelen. het kan voorkomen dat je 6 weken tot 2 maanden aan het combinen bent.
    op een chaserbin zitten is niet zo moeilijk, er zit echter een klein addertje onder het grass. in de vidio zie een trekker op dubbel lucht nu zitten die er niet aan om je werk makkelijker te maken, maar nog wel eens om de steekas te beschermen. of om iets te becherment tegen de steek as.
    met maaiborden van 13 meter en groter wordt een stuur correctie van de combine aggressief vertaald en krijgt de chaser nog wel eens een opneuker.
    op rechte stukken zonder opstakels is lossen on the go geen probleem, je moet dan een chauffer op de combine hebben die vooruit denkt waar wel en niet gelost kan worden. als je dan ook nog steenbulten en bomen in het land hebt staan op liggen moet je al meerdere mensen hebben met verstand. en die zijn er steeds minder of worden duurder.
    daar naast kan heir wel eens een stukje ontwikkeling achter weg komen die de combine kleiner en goedkoper maakt. het wordt dan een wagen rooier inplaats van een bunker rooier..

  • jpf

    Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voordat zoiets op de markt komt. Vergeet niet, John Deere is al 20 jaar bezig met robottrekker techniek ! Begin jaren 90 hadden ze al een autonome trekker.
    Kennelijk wegen andere factoren toch zwaarder in het conservative Amerika....

  • Frenk

    Het gaat niet alleen om het netjes naastrijden, met dit systeem kan de trekker chauffeur zien welke combine het volst is en dus als eerste gelost moet worden. Zo is er minder communicatie nodig en staat de combine minder snel stil met een volle bunker. Het naastrijden is dan een extraatje van dit systeem. En als het donker is kan recht rijden best lastig zijn. Na een lange dag werken ben je denk ik ook minder moe, en dat kan geen kwaad als je weken lang hetzelfde werk moet doen, een ongelukje zit dan in een klein hoekje. Schade en daardoor stilstand is het laatste wat je wil. GPS heeft zich toch ook al bewezen, daar werd eerst ook raar tegenaan gekeken, (iedereen kan toch recht rijden, anders ben je geen goede chaauffeur), ik zou dit ook een kans geven.

  • henk fledderus

    frenk in theorie is dat heel mooi in de praktijk niet altijd zo. naarmate de afstand voor de chaser to gaat nemen zul je geod op moeten letten wie welke kant op rijd en welke route je neemt. een bakkie voor de comunicatie zijn onmisbaar, daar naast is een wit bord stift heel handig om info snel op je raam te schrijven. Met meer dan 3 combines kan een goede chaser driver je seizoen maken of breken. het probleem is om zo iemand te vinden. je moet van te voren goede afspraken maken wie wat doet, meest al komt de chaser langs zij en doet de man / vrouw op de combine het vul werk, die kan in de bak kijken. heb je een goede op de chaser dan gooi je de pijp uit en red die persoon het alleen. het rechte rijden doe je op het spoor van de vorige keer dag of nacht maakt dan niet veel. je cabine sijl gelijk met de achter kant van het maaibord ( afhankelijk van je combinatie) als je de pijp laat lossen in het midden van de overslag tank kun je ze over het algemeen heel mooi vol krijgen.
    een groot probleem is rotzooi in het land als stobben en steenbulten die tijdens het lossen over de kop gezien worden. ik zou eerst de centen gaan besteden aan rotzooi op ruimen.
    verder ben ik het met je eens dit is wel een kans waard. je kunt met minder kundige mensen toe, niet ideal maar toch. ik hoop dat ze voor het lossen ook wat vinden zodat je lospijp vande chaser ook heel blijft tijdens het lossen

  • jwitteman

    die dit vroeger denen moesten het ook leren dus ik snap het niet je kan er tog naast rijden dat kan een jongen van 14 ook wel daar heb je ggen stuur sisteen voornodig

  • nielsabbinkk

    @jwitteman Inderdaad... het lijkt mij 'Overbodig' en 'Onhandig' vanwege vele mogelijke obstakels en dat soort kleine dingen waar dan nog Flink over nagedacht moet worden...
    mvg, Niels Abbink

  • jwitteman

    zo denk ik er ook over toen ik 14 was reed ik ook al met de trekker naast de haxselaar en over de weg

  • Gerd-Jan

    Woow! Dat is stoer! Gebruik je verstand. Dat je er nu mee te koop loopt en de manier waarop je het zegt, zegt al heel veel!

  • nielsabbinkk

    @jwitteman ik rijd zelf ook op de Fendt Favorit 511c maar niet niet naast de Hakselaar/combine en dergelijke, ik doe alleen het thuis werk waaronder: Gieren, Cultiveren, Ploegen, Maaien, Schudden, Harken, Dumperen.
    Over de weg begin ik niet aan op 14 jarige leeftijd, want ik ben natuurlijk nog niet 'Verzekerd' en heb m'n rijbewijs nog niet ;)

  • jwitteman

    dan moet je gewoon rustig rijden

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.