Wat vind jij ervan?

Land en Tuinbouwers zijn geen scoothondjes van de verwerkende industrie .

4


We moeten wel de manier van produceren aan deze tijdsgeest aan gaan passen aangezien we anders gezamelijk ten onder kunnen gaan . Meegaan in het opschalen ( gigastallen ) omdat de prijs van vlees schandalig laag gehouden wordt door de supermarkt of lekker vlees op een scharrelboerderij verkopen aan dagjesmensen en kleine streekproduct( web)winkels . Aan de Veehouder de keuze !
Kijk in The USA wat onze toekomst hier gaat gaat brengen. Daar is het in de veehouderij volledig mis gegaan. De voedingsindustrie is gericht op overconsumtie, Vraag(vraat) creeren bij de consument in plaats van voeding geven om de bevolking gezond te houden. Op de gigaveehouderijen werken alleen nog maar mexicanen en er is geen droog brood meer te verdienen voor de veehouder. Als je smeekt om 0.01 dollar opbrengstverhoging krijg je gelijk een maand geen order meer .Veehouder = schoothondje
De supermarkten hebben het hier al goed voor elkaar en laten al bijna geen winstmarge meer voor ons als Land en Tuinbouwers over.

Laatste reacties

  • Aad Baars

    Boerderij Connect zou een plek moeten zijn waar Boeren alleen Objectieve informatie kan vinden over technieken en producten die de positie van de Sector versterkt.
    Nu zie ik nog veel valse voorlichting en reclame voor waardeloze producten die alleen maar voor een lagere opbrengst zorgen voor ons als producent.
    Ondernemers die uit frustratie reageren kunnen beter in de kroeg gaan zitten jammeren of even rustig na gaan denken over de zin van het bestaan.

  • Arnold 47

    Arnold van Woerkom.
    Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met de conclusie we moeten de productie aanpassen aan de tijdsgeest. Dat vereist dat je goed luistert wat er speelt in de maatschappij en eventueel kunt aan zien komen wat de te verwachte items worden. Met die kennis moet je de bedrijfsvoering wellicht aanpassen om te komen tot een consumptie aanbod waarop de consument zit te wachten. Het is wellicht nootzakelijk te gaan produceren via een totaal nieuw concept, de toegevoegde waarde geborgd in de markt zetten via beschermde (eigen) kanalen. Ik bedoel te zeggen een product dat door de consument gevraagd word, en naar opzoek gaat. Dat zou het ambitie niveau van de sector moeten zijn wil men tot de overblijvers gaan behoren. De mark word gedomineerd door partijen die door hun positie macht hebben. Echter de grootste machtsfactor in de markt zijn de consumenten. Door de consument bij de innovatieve gedachtegang te betrekken en in hun belang een beter voedsel pakket te organiseren hebben we gelijk een sterke troef in handen. Ondernemers die innovatie weten te organiseren en partners weten te vinden een en ander te organiseren hebben kansen.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Consumenten zijn echter goed bespeelbaar en laten zich ook goed bespelen door de marketingjongens van de grote supermarktketens. In feite zit de marktmacht aan de tekentafel van de supermarktketen

  • Aad Baars

    Gerrit, het laatste wat we moeten doen is ons neerleggen bij het feit dat de supermarkten met de consument kan spelen. Er zijn enorm veel boeren die hun waren op markten direct aan de consument verkopen en gericht voorlichten over de productiewijze . Daardoor krijgen de eindgebruikers een beter beeld van de land en tuinbouw. Eieren hebben al een stempel waardoor snel zichtbaar is waar en hoe de productie verliep en dat moet ook met de andere producten zo geregeld worden . Zo kan valse conccurentie voorkomen worden. Boeren die meer geld en tijd in hun product steken krijgen dan ook loon naar werken. Loop je maar een beetje te rommelen dan is dat in een oogopslag duidelijk en blijven jouw waren in de schappen liggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.