Wat vind jij ervan?

Lancering website Ondernemers Academie

11




Lancering website van de Ondernemers Academie, www.deondernemersacademie.nl

Op 22 mei wordt de website van de Ondernemers Academie gelanceerd op geitenboerderij Breevoort in Hoogland.

De Ondernemers Academie is een initiatief van diverse partijen in het Groen onderwijs, onderzoek, dienstverleners, belangbehartigers en agribusiness. De lancering van de site is een eerste stap in de samenwerking tussen al deze partijen en heeft tot doel de ondernemers in de Agrofood-wereld te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

Met de lancering van de site wordt het aanbod van Groene kennisinstellingen, dienstverleners en belangbehartigers gebundeld en kunnen studenten, jonge ondernemers en gevestigde ondernemers gericht op zoek gaan naar de door hen gewenste ondersteuning bij ondernemerschapsontwikkeling.

De lancering van de site markeert een start die past in de samenwerking tussen Groen onderwijs, dienstverleners, belangenbehartigers en agribusiness. De komende jaren wordt de website van de Ondernemers Academie verder gevuld met nieuw aanbod en wordt de samenwerking met meerdere partijen gezocht.



De site is ontwikkeld door AgriHolland in samenwerking met het Programma Ondernemerschap van de Groene Kennis Coöperatie, NAJK, Rabobank, ZLTO, LEI Wageningen UR en Flynth. Komende periode wordt de samenwerking en de relatie met alle andere Partners voor Ondernemerschap verder uitgewerkt (VION, Royal Friesland Campina, the Greenery, CNC, LTO Noord en het Ministerie van EL&I).

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Ernest van den Boezem van de Groene Kennis Coöperatie
Voor praktische vragen kunt u ook contact opnemen met Noortje Hamers – van den Berkmortel van LEI, onderdeel van Wageningen UR.

De Ondernemers Academie is geïnitieerd door 6 partijen:

Laatste reacties

  • hilko.bos1

    Ik ken het niet, maar klinkt interessant. Transponders ook in kleding van kinderen zetten, of in skelters/traptrekkers, e.d. Dat is echt de risicogroep op het erf.

  • Alette

    Ook ik ken het niet, maar het verbaasd mij zeker niet dat het bestaat. Mijn vader is jaren geleden (zeker 20 jaar terug) een keer onder een shovel terecht gekomen. Ding stond niet goed in de versnelling en is uit zichzelf gaan rijden. Is gelukkig met een sisser afgelopen, maar het zou natuurlijk wel stukken beter zijn als die bescherming toen al had bestaan.
    Een punt is natuurlijk wel: Hoe ziet zo'n transponder eruit? En inderdaad, hoe bij kinderen? Of is het een soort van hesje die je gemakkelijk over je kleding (zomer en winter) aan kan doen?

  • bsalome
    Panellid

    Het zou een ideale manier zijn om ongevallen met vooral kinderen te voorkomen. Alleen denk ik dat het werken met transponders in de praktijk zal tegenvallen.
    Ten eerste moet je die op een plaats bevestigen die kinderen niet kunnen verwijderen. (dus geen jas of hesje die als het te warm is o.i.d. uit gedaan wordt) Dus dan zou je al snel moeten denken aan een chip onder de huid zoals bij huisdieren gedaan wordt.
    Ten tweede moet elk voertuig met een gps systeem zijn uitgerust voor een goede werking. Dit brengt ook weer extra kosten met zich mee, wat overigens niet kan opwegen tegen een ernstig ongeval met een kind. Maar toch helpt het er niet aan mee.
    En hoe wordt dit algemeen geintegreerd in de landbouw? Wordt het een verplicht systeem op elk voertuig (ook auto's), want als een buurman of loonwerker zonder gps ontvanger op het erf komt verwachten kinderen ook dat deze stopt als ze nog snel even achterlangs lopen, want dat doen de andere trekkers ook! Nee, dan denk ik dat je beter preventief een goed hekwerk plaatst rond je huis en speelplaats dan honderden of duizenden euro's uit te geven aan transponders. En willen ze er toch zo graag bij zijn, laat ze dan maar op de trekker zitten, maar niet los laten rondlopen op het erf tijdens werkzaamheden.

  • henk fledderus

    het idee is leuk gevonden maar ik zie het in praktijk niet als haalbaar. de gps weet niet hoe groot de machine is b.v is het een kale trekker of ben je met een opraap wagen achteruit aan het prutsen. als de gps je trekker still zet as er iemand in een cirkel van 20 meter bij je komt, kun je nog wel eens wat gefrustreerde mensen tegen komen. er is ook nog zo iets als veilighied aanleren, is een kind te jong om veilig op het erf te zijn in drukke tijden dan hooren ze achter het gaas. vervolgens zul je mensen en kinderen moeten leren op passen en dat brenkt risco's mee die je nooit weg neemt.
    vaak zijn de ondernemers eigen kinderen het probleem niet maar eerder vriendjes die komen spelen en niet de ervaring hebben op het erf.
    personelijk denk ik dat we op moeten gaan passen dat we niet een ras mensen kweken die er gewoon aan word dat de wereld stops als zij er aan komen, het verstand moet getraind worden en gevaar gaan zien

  • gerrit coppens
    Panellid

    Elk kind dat met een dergelijk systeem gered kan worden rechtvaardigt de invoering van een dergelijk systeem. De uitwerking lijkt me een stuk moeilijker. Zoals gezegd; kleding is geen optie. Onderhuids chippen of enkelbandje? En hoe met spelende vriendjes? Orwell's 1984 is voorbij, zijn doemdenken blijkbaar niet. Dan komt er ook ander verkeer op het erf zoals loonwerker, leveranciers, afnemers. Dit soort beveiliging maakt kinderen minder alert op ander verkeer. Je maakt ook ergens een schijnveiligheid.

  • Mechanisateur

    Het is leuk als je 'veiligheid' kunt verkopen. Aan de uitvoering zitten wel wat haken en ogen, zoals ook anderen al aangeven.
    De beste oplossing is om de oorzaak van de onveiligheid weg te nemen; het scheiden van de oozaak van het gevaar en degenen die risico lopen (zie VCA). Hetzij alle voertuigen van het erf weren (onmogelijk), of de kinderen van het erf weren (mogelijk). Een goed AFGESLOTEN hek en duidelijke instructies naar kinderen, dus ook vriendjes en vriendinnetjes en van jongs af aan bewustwording van het gevaar zijn de beste oplossing om risico's te vermijden. Niet strict omgaan met regels (vriendjes niet instrueren, hek open laten staan) geeft al verhoogde risico's.
    Daarnaast is controleren en weten of waarnemen beter dan aannames 'hij/zij zal wel daar of daar zijn'. Bewust zijn van de risico's bij alle partijen is het belangrijkst.
    Zelfs de Britse premier weet soms niet waar zijn kind is doordat hij denkt 'ze zal wel...' Dat kind zal toch zelfs over een vorm van persoonlijke begeleiding of beveiliging genieten!
    Ondanks alle maatregelen zal het waarschijnlijk helaas nooit helemaal te voorkomen zijn, het blijft mensenwerk. De kans is wel te verkleinen.

  • Martijn Knuivers
    Redactie

    @Gerrit. Onderhuids chippen of een enkelbandje? Kinderen zijn geen TBS-ers op verlof.
    Ik zie ook meer in de oplossing van Mechanisateur.

  • gerrit coppens
    Panellid

    @Martijn, lezen is ook een kunst :)

  • keesdamen

    Een GPS transponders om te voorkomen dat er iemand onder de landbouwvoertuigen komt Als de bestuurder naast de trekker loopt tijdens een bewerking en op de trekker wil stappen

  • Alette

    Regels voor kinderen zijn natuurlijk altijd op te stellen, een hek bouwen wil ook. Maar 14 juni was er een bericht dat er een man dodelijk verstrikt is geraakt in een rooimachine. Dan zou je toch zeggen dat in zo'n geval zo'n systeem wél had kunnen werken (natuurlijk ook achteraf gepraat)

    Is het dan niet handiger om de lijn te trekken: Kinderen achter hek en duidelijke regels en voor de volwassenen die met de machines werken een GPS-systeem?

    @Aad: Op welke manier wordt het systeem ingezet in België? Weet je dat toevallig?

    (Bron ongeluk: boerderij.nl/.../Man-dodelijk-verstrikt-in-rooimachine-1030180W)

  • Aad Baars

    Hoi Alette, ik heb de discussie even gevolgd en heb inmiddels mijn prototype in productie genomen .
    De GPS zit straks al in alle moderne landbouw voertuigen en werktuigen ( heb ik al bij de EU aangekaart ) voor 40 euro
    De transponders kunnen voor een paar euro aangeschaft worden en zijn zo groot als een kleine usb stick. Het zijn dezelfde dingen die zo ook tijdens de 4 daagse gebruiken in Nijmegen.
    Als een voertuig zonder GPS het erf op rijd laat een luide luchthoorn van zich horen.
    Boeren krijgen een armband waarmee ze handmatig hun machine's op afstand een noodstop kunnen laten maken/uitschakelen.
    Als een kind een trekker tot het maken van een noodstop dwingt kun je gelijk een gepast standje geven . Daar leert een kind 100x meer van dan de hele dag lopen schreeuwen dat hij/zij uit moet kijken. Zie deze techniek als een gasvlam die wel pijn mag doen maar geen letsel ,verminking of erger veroorzaakt Je hebt van die halsbanden die een schok geven aan een hond die het erf af wil lopen of blaft.
    Die zou ik niet bij mijn Zoontje Ryan omdoen en een chip implanteren zal ook niet gebeuren. Ik zou me echter geen leven meer voor kunnen stellen zonder mijn Gezinnetje en werk daarom aan gerichte oplossingen om dramatische ongevallen te voorkomen.
    Zo heb ik ook Ryan een hesje ontwikkeld dat automatisch een zwemband opblaast en heel veel lawaai maakt zodra hij te water gaat in een ogenblik van onoplettendheid ( gebeurd ons jammergenoeg allemaal wel eens) Wel leer ik hem al op heel jonge leeftijd hoe gevaarlijk open water is en klijgt hij zwemles. Als hij te dicht bij de stoot komt grijp ik in maar als hij dan toch in de sloot valt is een nat pak ook een goede les .
    Wat denk je van een verkeersdrempel die ineens hoger wordt indien een automobilist een school met hoge snelheid nadert . Als je dat weet rij je wel rustig op plekken waar veel kinderen rond lopen. Zeker het feit dat de dremel verdwijnt zodra je normaal rijd is een goede reden om lekker even ontspannen door te rijden

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.