Wat vind jij ervan?

75 miljoen compensatie voor afschaffing rode diesel

86


In Nieuwe Oogst werd door LTO voorzitter Albert Jan Maat gezegd dat het kabinet mogelijk 75 miljoen beschikbaar stelt als compensatie voor de afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel.

Weet iemand waar deze compensatie uit bestaat?

Wat moet er volgens jullie gecompenseerd worden?

Laatste reacties

  • gerrit coppens
    Panellid

    Ik heb geen idee waar die compensatie uit bestaat. Mijn vertrouwen dat die compensatie er komt is ook niet bijzonder groot. Kabinet moet eenmaal een aantal miljarden bezuinigen, dus als ze al ruimte vinden om 78miljoen bij elkaar te harken dan is dat hoogstwaarschijnlijk een sigaar uit eigen doos. Sommige hebben het al over een vleestax om eens een dwarsstraat te noemen.
    Wat moet er gecompenseerd worden? Structureel zijn we dadelijk duurder uit als de rode diesel verdwijnt. Als die 78 miljoen ingezet wordt op het grootschalig gebruik van gps of soortgelijke maatregelen, wat er toe kan leiden dat je structureel minder diesel nodig hebt dan kan het voor een aantal bedrijven goed uitpakken. Echter minder verbruik van diesel betekend uiteindelijk ook minder accijns voor de schatkist en dat is positief voor het milieu, maar financieel schiet het kabinet er niets mee op.
    Regering(en) kennende zal er wel een potje komen met zoveel randvoorwaarden dat het te duur is om van dat potje gebruik te maken. Kabinet kan zeggen dat ze een potje hebben gecreëerd, maar het merendeel van dat geld zal wel onbenut terug vloeien naar de schatkist

  • Alette

    Gerrit, als ik jouw reactie zo lees heeft het volgens jou helemaal geen zin om het af te schaffen?
    Elbert Dijkgraaf van de SGP heeft nog weer gereageerd op de Rode diesel kwestie. Hij wil het liever wél behouden. De subsidie gaat waarschijnlijk naar de duurzame landbouw en daarmee sluit je een heleboel boeren uit. Bovendien kunnen boeren de verhoging van de kosten niet goed doorberekenen aan de afnemers. Dus: De lasten gaan weer omhoog.
    Maar nog steeds wil een groot deel van de tweede kamer van de rode diesel af.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Dat zie je bij de auto's ook. Hoe duurder de brandstof wordt, hoe meer zuinige auto's op de markt komen en voor zover men niet bij werkgever kan declareren past men de rij-km aan. Financieel zal het de regering weinig tot niets opleveren. Maar het is natuurlijk wel een maatregel waar het wegvervoer al lang op vlast. Loonwerkers zetten hun tractoren in de wegenbouw in en zijn door de lage brandstofprijzen concurrerend naar de 'normale' zandvervoerders. Dit verschil wordt nu opgeheven, maar de boer die met zijn tractor geen andere activiteiten doet wordt op korte termijn wel de dupe. Bij inruil op een zuinige tractor, of aankoop gps, trekt hij het weer recht

  • piethein

    gewoon ordinaire belastingverhoging voor de landbouw, compensatie zal sowieso niet bij vele boeren terechtkomen, maar andere "lenteaccoord"-maatregelen worden ook teruggedraait, dus ik neem aan dat LTO zich enorme sterk gaat maken om dit ook niet door te laten gaan *(droomt lekker verder)

  • Aad Baars

    In the USA en Canada rijden veel innovatieve Boeren ( Mijn Klanten die bewust aan een voedingsindustrie zonder het gebruik van olieproducten werken) inmiddels op watergas en ik wil voor het eind van het jaar ook deze vorm van Free Energy gaan promoten Indien ik geen kerosine meer hoef te kopen heb ik de investering binnen 1 jaar terug. Watergas heeft ook nog een voordeel op het gebied van onderhoud aangezien de olie niet vervuild raakt . Verversen is niet meer nodig. De vulling van de cilinders is optimaal en je krijgt daardoor 39% meer vermogen.
    Op 1 liter water kun je met een trekker van 3500 kg 400 km rijden. De koolstol in rode diesel werkt als een soort fijn schuurpapier in de verbrandingskamers waardoor de moter veel korter mee gaat watergas ( is dus erg schoon ) werkt juist positief op de levensduur van de mot.omende jaren de arabieren alles zullen doen om ons te laten geloven dat op watergas rijden niet rendabel is .Ook zullen er veel sluwe ondernmers proberen om met ondeugdelijke installatie's op de markt te komen.
    Rij tot ik een demotrekker (met een echt werkend systeem) heb iets bewuster ( op Kerosine als de motor daar geschikt voor is ) .
    Tip : luister naar de reclame van een van de brandstof producenten ze prijzen zichzelf omdat ze componenten aan de diezel en benzine toevoegen die de motor schoner en krachtiger maakt . (Watergas kan gebonden worden aan de bestaande brandstoffen) www.esso.nl/.../energy_supply_lng.aspx

  • Aad Baars

    75 miljoen zou meer dan genoeg geld zijn om alle landbouw voertuigen de volgende 100 jaar van Free Energy te voorzien

  • vofnagel

    kom maar op met die free energie

  • SjaakJen

    Je moet eerst de reken machine tevoorschijn halen voordat je onzin uitkraamt
    er zijn in Nederland nog ongeveer 70.000 landbouw bedrijven als je met zijn allen 75 miljoen moet verdelen heb je maar € 1072,- per bedrijf dat is maar een tank van 1200 liter daar rij ik 2 maanden van en geen 100 jaar

  • Aad Baars

    Ik denk dat jij gewoon eerst rustig moet lezen wat ik schrijf SjaakJen . Voor dat geld bouw je makkelijk alle landbouwvoertuigen om en tankt elke boer die deze crisis overleeft voortaan water in plaats van diesel. Het betreft hier "Free Energy" en ik weet dat dit voor sommige mensen een schok zal zijn . We zijn met z'n alle zo gewend dat we een groot deel van de winst zien vervliegen door de brandstof kosten .

  • ketelbinkie

    Het blijft elke dag weer lachen met Aad

  • Aad Baars

    Lachen is gezond , adakkermans. Er zijn al genoeg zuurpruimen op deze planeet.

  • herwaarden

    Beste mensen, het zijn echt vreugde-tranen, want bij mij kan u al gedeeltelijk water tanken en ik houd u op de hoogte over de prijsdaling om 100% op water te gaan rijden.koken en verwarmen.

  • herwaarden

    Heer Baars, ik zag in de verkeerde volgorde uw berichten, u hebt het over watergas.Behoefde ik niet te vragen.
    Omdat we onbetwistbare informatie willen geven, zeggen we; a. 20% zuiniger, b. 20% krachtiger en
    c. een ca. 50% betere footprint, mee eens ?

  • p.onderwater

    Connection Peter.

  • Aad Baars

    Herwaarden, Indien je genoegen neemt met een besparing van 20% kan ik al deze week een cel inbouwen voor een paar honderd euro. Shell geeft de automobilist momenteel 20% energie uit water in de brandstof maar vervuilt daarvoor wel bijna 800 liter drinkwater per tankbeurt . Via een waterstofcel ( veel onzinnige uitvoeringen op de markt ) kun je zelf direct voldoende Watergas opwekken in een klein kasje op de trekker. Dan gaat het verbruik enorm omlaag ( tot 100% ) en zal de vervuiling teruggedrongen worden ( ook lekker als je zelf steeds in de stank zit). De vulling van de cilinders is beter en de brandstof verbrand kompleet ( is meer vermogen ) Het ontbreken van vaste vervuilende stoffen in de brandstof voorkomt veel motorslijtage.

  • Agroman

    Hoi, Aad ik lees dit met belangstelling en enige sceptie. Is het mogelijk om die techniek van u wat naar voren te laten komen of zodanig dat het voor meer interessant wordt?

  • herwaarden

    Aad, breng je cel mee naar de koffie.

  • Dpj

    Aad, alsd uw systeem zo goed en goedkoop is, waarom worden er dan nog nieuwe trekkers/auto´s/vrachtauto´s gebouwd die op diesel lopen? waarom zijn dan niet alle grote fabrikanten aan de waterstofcel bezig maar blijven ze met (diesel)hybride motoren komen? Water is langer voorradig dan fossiele brandstoffen dus ik denk dat ook zij daar alle belang bij hebben...

  • herwaarden

    Heer ,,Vofnagel,, ik heb een watergas-systeem onder de motorkap en laat dit graag zien.
    Bellen,0653-167340 of mailen info@bvh-og.nl en we kunnen elkaar meer vertellen.

  • Aad Baars

    Dpj, er worden nog steeds voertuigen bebouwd die op diesel rijden aangezien de fabrikanten weten dat de HHO technologie gewoon achteraf ingebouwd kan worden Elke fabriekant heeft wel een model staan met HHO technologie (google maar HHO Mazda of een ander merk) Overheden verdienen miljarden aan de brandstof dus zul je vanuit die hoek niet zo snel iets vernemen over HHO De media is in handen van de industrie dus verwacht het ook niet uit die hoek . De kans is groot dat ik binnenkort ook op dit forum moet zwijgen over HHO ( ik hoop van niet want de Nederlandse Veehouderij en Tuinbouw heeft mijn hulp ERG hard Nodig om in de Europese markt mee te kunnen blijven draaien )
    Ik ben overgens geen fabrikant van HHO cellen maar werk met een aantal boeren in Canada die absoluut geen olie willen gebruiken voor de productie van Voeding . De Brandstof werd daar overgens zo duur dat veel bedrijven omvielen . De Canadese overheid greep daarom stiekem in en liet de levering van HHO aan de landbouw toe . Geld verdienen aan olie was leuk tot het moment dat de landbouwers het niet meer bol konden werken. De boeren die het voordeel hebben van HHO houden hun lippen stijf op elkaar omdat ze nu zelfs sterker in de markt staan als hun collega's in de rest van het continent.

  • Aad Baars

    Mr Herwaarden, zodra ik weer in Europa ben kom ik langs in Rotterdam . Veel succes!

  • Dpj

    Dus in plaats van mee te werken aan een schoner en duurzamer milieu werken ze dus tegen...
    Maar ik ben er wel in geinteresseerd, wij verstoken momenteel rond de 50000 liter per jaar aan landbouw diesel en daarnaast nog een aantal auto´s dus dat kan gauw uit volgens u.

  • herwaarden

    Dpj, stel uw 50.000 ltr./jaar a € 1.15/ltr excl.btw. met 20% besparing,bespaart u € 11.500,-/jaar en
    worden de motoren krachtiger en als branche kunt u de co2 beprijzen.(laat de tegenwerkende regering met een betaalde lange vakantie maar wat voor het klootjes-volk wat hem betaalt doen.(he,
    he, dit lucht op) Als ik weet met welke motoren u werkt, kan ik u een prijs inkl.btw en inbouw geven.
    Bel of mail gerust, Van Herwaarden,0653-167340 / info@bvh-og.nl

  • jordi 1455

    Aad baars hoe wordt de cilinders gesmeerd? bij een diesel zorgt zwavel voor de smering.
    Een gewone diesel op 100% waterstof rijden zou vast problemen geven.
    Ik ben achter gekomen dat door de emisie eisen het brandstof verbruik per KW/h is toegenomen. vroeger lag het gemiddelde verbruik rondt de 180gKW/h en nu al rond de 250 gram KW/h.
    Als je aan mij vraagt dan zou ik de emissie eisen afschaffen je komt niet verder, bij de winning van de olie komt de meeste emissies vrij.

  • Aad Baars

    Jordi , Dat vervuilende stoffen in de brandstof zoals zwavel voor de smering van de cilinders zorgt is een hardnekkig broodje aap. Ga eens langs bij een dieselmotoren specialist (zoals in Zuid Holland bij Diesel service west) Alle vaste stoffen in vloeibare brandstoffen zijn koolstofverbindingen en die zorgen voor overmatige slijtage in de motor (Schurende werking ).Watergas (HHO) is net als lpg extreem schoon in vergelijking met diesel .Het is ook mogelijk om een dieselmotor gedeeltelijk op aardgas of LPG te laten lopen met een installatie zoals in een benzineauto. De dure diesel die je tegenwoordig kan tanken in Nederland is een mengsel van Diesel en (via een chemisch proces ) vloeibaar gemaakte lpg De uitstoot is bij watergas volledig afwezig ( alleen zuurstof en schoon water ) door het ontbreken van koolstof verbindingen (C tjes) Motoren die op HHO lopen zijn volledig vrij van koolstof aanslag en lopen zo rustig dat je haast denkt dat het geen dieselmotor is. Een honderdste deel van de brandstof vervangen voor (het juiste type) HHO verbeterd de verbranding zo goed dat de uitstoot aan NOX met 70% zakt. Ik blijf herhalen dat het belangrijk is om voorzichtig te zijn . Er zijn bedrijven die een onduegdelijk cel aanbieden die al na een korte tijd kopot gaat en nagenoeg geen besparing opleverd ( alleen de uitstoot gaat dan naar beneden ) De rekeneenheid die door de fabriek in modern voertuigen gezet word gruipt isn zodra je op HHO gaat rijden . De sensoren in de uitlaat en dergelijke kunnen de rare zuurstofwaarde's niet rijmen en geven de rekeneenheid de opdracht meer brandstof toe te voegen . Weg bezuiniging . Rij daarom eerst een volle tank leeg voordat je een cel in laat bouwen en noteer de actieradius . Rij na de inbouw weer een tank volledig leeg en kijk dan wat het verschil is. Is er geen positief verschil eis dan dat de beloofde besparing gehaald wordt of eis dat de cel verwijderd wordt (met schadeloosstelling).
    Vooral natuurlijk wel even laten weten dat je niet gefuck wenst te worden ( neem de riek maar mee )

  • henk fledderus

    @ jordi diesel word ontzwaveld om schade door zwavel aanstetting en condens dat samen zwavel zuur kan vormen te voorkomen. ik weet niet of die dingen nog in nederland rond lopen maar in de goede oude tijd had je de winkel aan hius wagen van japie de papboer die kropen 150 meter verder en stopten bij het volgende huis. die diesels die daar in gebruikt werden kwamen weinig op temperatuur en hadden nog al eens zuur gaten in de zuigers.
    mocht je je afvragen waar dat zwavel dan blijft, moet je maar eens een oceaan stomer gaan bekijken in de verte. die rakkers lopen op zware stook olie en hebben / hadden, een geel/groene wolk boven de schoorsteen.
    Ik kan het helaas niet zo goed uitleggen als aad maar daar is je antwoord,,

  • Aad Baars

    Henk, bedankt voor jouw reactie.

  • jordi 1455

    Het vreemde is dat wij vanaf het begin af aan olie voor motoren gebruiken terwijl de eerste verbrandingsmotor op waterstofgas liep, de mogelijke oorzaak zou wel zijn dat olie toen veel en veel goedkoper was. Waterstof injectie is vroeger ook wel eens gebruikt om kloppen (pingelen) tegen te gaan Rumely gebruikte dat op zijn oil-pull trekers en dat begon al in de jaren 10 van de vorige eeuw. Zo'n techniek zou ik toepassen op nieuwere motoren.
    Om het rendement van een trekker te vergroten moeten ze vermogensverlies door de versnellingsbak te beperken. bij somige trekkers wordt 20% minder vermogen aan de trekhaak gemeten dan aan de motor.
    Goed onderhoud van de motor en goed afstellen van de motor zou het vermogen toenemen en het brandstofverbruik moeten afnemen.
    Er moet een kunsmatige diesel komen die niet op oliebasis of biodiesel is, om zo onze oldtimers en oldtimers van de toekomst nog kunnen laten lopen zonder aanpassingen.

  • Aad Baars

    Jordi, in vorige reactie's heb ik al uit proberen te leggen hoe het komt dat kloppen /pingelen tegengegaan wordt door HHO . De verbrandingskamer wordt door de enorme hoeveelheid zuurstof die vrijkomt onder de juiste druk gezet. Ook heb je geen last meer van koolaanslag op de klepzittingen en dergelijke .
    Er moet juist GEEN kunstmatige diesel komen aangezien deze vloeistoffen veel koolstofverbindingen bevatten die altijd een ernstige vervuiling van de motor en uitlaatgassen veroorzaken.
    Je kan een motor van 50 jaar oud makkelijk op HHO laten lopen zonder dat er motorschade optreed Deze motor zal alleen maar beter en stiller gaan lopen.

  • jordi 1455

    nou dat betwijfel ik.
    Een diesel kan niet op zuivere benzine lopen omdat de motor vast loopt doordat benzine niet vet is. Benzine is schaarser dan diesel. Als je een diesel op H2O wil laten lopen moet je heel wat 2 takt olie er in goeien. Lanzen kun waarschijnlijk niet op H2O laten lopen omdat het een gloeikop met 2-takt princiepe is, teevens zijn lanz gloeikoppen zeer zuinig.
    de emissie eisen is gewoon allemaal gebakken lucht.
    waterstof in nederland zie ik de komende 10 jaren nog niet aan komen, want je kan maar slechts op een paar plaatsen waterstof tanken.
    Gewoon water omzetten in waterstof kost veel stroom en de meeste stroom in nederland is grijze stroom dus veel verder hier in NL kom je toch niet.

  • Aad Baars

    Jordi, tot over tien jaar dan maar .

  • piethein

    eigenlijk wel in afwachting naar een uitgebreid artikel in de Boerderij over dit item
    (of ben ik de enigste die het niet goed snapt)

  • Aad Baars

    Het is een mentale schok om te lezen dat we straks geen brandstof meer hoeven te kopen voor de landbouwvoertuigen PietHein. Het voelt voor sommige zelfs een beetje als diefstal van de olieindustrie.
    Free Energy vormen zoals Zonneenergie en windkracht zijn al ingeburgerd maar op water rijden is gewoon echt onmogelijk volgens de gemiddelde sterveling.

  • henk fledderus

    ik weet niet of het een schok is dat er op water gereden kan worden of dat het punt is dat het product dat we voor het doven van vuur gebruiken, nu als exposive brandstof op tafel staat.
    gescheiden water geeft een zeer exlosief product.
    je zult wel goed schoon water moeten hebben en de nodige energie in het splitsen moeten stoppen.
    het is niet zo makkelijk als de oude ferguson langs de drenthse hoofd vaart zetten en de sang in het water flikkeren-- tank vol en rijden maar weer.
    de totale geheimenis rond dit syteem verbaast mij inderdaad ook.

  • Aad Baars

    Henk, welke overheid krijgt straks nog zijn begroting rond als we straks allemaal op osmose reverse water gaan rijden ( aanschaf OR apparaat vanaf 80 euro ) ? Elke antieke trekker heeft een brandstoftank voor de opslag van schoon water!
    Over de geheimzinnigheid : De acijns en energiebelasting die we gewillig afdragen is in ieder geval voor de nederlandse economie een belangrijke melkkoe. Reden om maar zo veel mogelijk stilte te creeren rondom het onderwerp HHO . Laten wij het dus ook maar niet te veel verkondigen ;-)
    Met die explosiviteit valt het overgens erg mee aangezien continue de juiste hoeveelheid gas gemaakt word die direct verbrand wordt . Het is geen waterstofbom technologie !

  • jpf

    Waterstof gas of knalgas in welke vorm zal er wel komen in de toekomst, maar ik betwijfel of dat al snel komt.
    Ik zie meer in mest raffinage en dus methaan techniek, zoals die al veel in duitsland en ook NL. gebruikt word. Ik ken een robot boer die al tien jaar geleden met een heel diepe kelder koemest verzameld. Deze kelder voert hij als een koepens, maar merendeels met eigen gewone koeienmest.
    Ergens halverwege trekt hij met een dieselagregaat het gas via de luchtinlaat naar binnen .. De diesel is nodig voor de effectiviteit van het ruwe onbehandelde gas aan te vullen, zonder gas loopt de motor stationair op diesel. De diesel wordt zoveel mogelijk geknepen.
    Hij drijft er een 60 KVa stroomagregaat mee aan, die zijn stroom behoefte voorziet (samen met zijn zonnepanelen kan die nog stroom leveren !) Ja, het stinkt er... maar niets meer dan dat het er al stonk, en de buurman zegt er niets van, hij krijgt gratis warm motor koelwater voor zijn centrale verwarming gratis...
    Lely ( dit is geen reclame ) is ermee bezig dit proces te verfijnen, met als uitgangspunten : een simpele installatie, bij voorkeur mobiel ( container ) eigen restproducten van eigen boerderij ( bij voorkeur alleen mest ) en raffinage naar aardgas kwaliteit !! Alleen al het feit dat de ooit kleine nederlandse landbouwmechanisatie producent hier mee bezig is belooft dat het er gewoon komt.
    Waarom het wiel opnieuw uitvinden, en niet alle methaan en gevolgen voor het milieu op de boerderij zelf verwerken ?? In de dierenactivisten politiek bestaat er grote weerstand tegen koeien en de gevolgen voor het broeikas effect... We kunnen dit zelf oplossen !!
    Clue is zoveel mogelijk zelf doen... zo weinig andere bedrijven op het erf, en zoweinig mogelijk ënergie mais en dergelijke te moeten aankopen, werken met zoveel mogelijk restproduct van eigen boerderij.
    Terug naar waterstof.... Het is geen "perpetum mobile " ... er is meer energie nodig om het te produceren als dat de je bij je waterstof motor aan energie overhoud...
    Het zelfde als koolzaad bijvoorbeeld... Na malen en bezinken loopt een ouderwetse warme diesel er zo op. Maar tel je het veldwerk ( diesel ) de combine ( diesel ) het malen en filteren ( stroom ) .... dan hou je niks over, en boer je achteruit :-)
    Waterstof ? Ik moet het eerst zien, en geloof als het kan in sprookjes...

  • Aad Baars

    JPF, Je mag volgend jaar een stukkie komen tuffen op de HHO Demotrekker.

  • gubbe

    LS,
    Het Duitse Ministerie van Landbouw ondersteund John Deere ( tractoren en landbouwmachines) met praktijkonderzoeken voor het gebruik van 100% Pure Plantaardige Olie (PPO) voor Euro-4 tot Euro-6 dieselolie emissie standaarden.
    In verschillende Europese landen zijn er de afgelopen jaren al motor praktijktesten met deze tractoren uitgevoerd, om te zien of PPO dieselolie volledig kan vervangen. Dit is inmiddels succesvol vastgesteld.
    Zoals aangegeven komen er in 2014 strengere eisen t.a.v. stikstof en fijnstof emissies.
    Het Praxtrak projekt sluit aan bij de door de Eur. Unie gefinancierde 2nd Vegoil Projekt dat eind 2011 is afgesloten, en heeft een Europese brandstof standaard voor PPO vastgelegd.
    Solaroilsystems bv als “bionier” op PPO gebied , heeft aan deze standaardisatie mede namens Nederland meegewerkt.
    http://www.2ndvegoil.eu/
    Zie ook informatie op volgende link:
    akkerbouw.agriholland.nl/.../koolzaadsunoil.pdf

  • Aad Baars

    Gubbe, De wereld voedselprijzen zijn de laatste weken enorm gestegen doordat de Amerikaanse automobilist massaal op biobrandstof is gaan rijden. De ergste droogte in 50 jaar veroorzaakt een hongernood die ongekent is en die waarschijnlijk 75 miljoen mensen de dood in zal jagen bovenop de gebruikelijke slachtoffers. In plaats van te stoppen met het produceren van bio brandstof kiezen speculanten voor de meest onfatsoenlijke weg . Ze kijken vrolijk fluitend de andere kant op! Is het nog wel wenselijk/menselijk om op plantaardige olie te blijven rijden? Op de Hollandse/west Europese akkers zou gewoon de voeding voor ons geteeld moeten worden en geen koolzaad !
    Hoeveel diesel is er volgens jou trouwens nodig om een liter ppo te produceren en te transporteren?
    Ik kan trouwens al op korte termijn zorgen voor een reductie van de uitstoot met 65% door de inbouw van een ouderwetse HHO installatie. Dan is die strengere eis geen probleem

  • jordi 1455

    Aad baars, waterstof (knalgas) kan al bij een kleine hoeveelheid al een accu opblazen, een vonk is genoeg.
    bij 5000 liter gaat de hele schuur de lucht in.
    En hoe zit het dan dat er door een elektrische storing de elektischeteit geaard wordt via het shassis?

  • gubbe

    Hr.Aad Baars,
    Uw stelling dat de wereldprijzen de laatste weken enorm gestegen zijn omdat de Amerikaanse automobilist op biobrandstof is gaan rijden, in niet alleen onwaar, maar geeft bovendien aan dat u onvoldoende op de hoogte bent van de actuele situatie.
    En die situatie kunt u nota bene iedere dag volgen via de mededelingen van de Boerderij en andere berichten, die internationaal verschijnen . Voor uw gemoedsrust kan ik hier nog aan toevoegen, dat nog geen 2% van het wereld areaal aan "arable land" wordt ingezet voor biobrandstoffen productie.
    Vervolgens, leest u niet wat in de bijlage wordt verteld over Europese koolzaadteelt, of u begrijpt het niet. Beide zaken zijn even belangrijk voor een serieuze discussie.
    Omdat hiervoor nu de basis ontbreekt, en er geen behoefte bestaat aan stemmingmakerij, of subjectieve informatie uwerzijds, rest ons nog U een succesvolle toekomst te wensen.
    mvg
    Gubbe

  • herwaarden

    Jordi 1455, omdat Aad nog niet bij mij op de koffie is geweest, kan ik alleen zeggen wat mijn hhogas
    -generator doet, namelijk alleen werken als de motor draait (zgn. on demand) daarom loopt er niets
    en niemand gevaar en blijft ieder persoon en ding gewoon verzekerd.Ik voeg nog slechts toe, maar
    zie uit naar de dag, dat ik 100% op water rij,draai,kook en verwarm.Met onze nieuwe partij ( de PvdT) schiet het lekker op, sommige ambtenaren werken je gewoon tegen ???!!!
    Als we op flink wat boeren mogen rekenen, behoren we toch ook wat terug te doen.(hier zal ik me zeker voor inspannen).
    Ik begrijp inmiddels; als je positief bent,vind je het op internet en helaas hetzelfde als je negatief bent. Nee nee mensen, objektief blijven en transparant zeggen wij bij de PvdT.

  • henk fledderus

    aad baars ik ben met je eens dat het iets een knel punt is dat we een produkt dat mensen eten kunnen in de verbrandings motor gaan proppen. maar het zelfde probleem zie ik als we het product dat mensen drinken door een motor jagen. is water stoken wel zo fatsoenlijk ??
    schoon water gaat een probleem worden in de toekomst. en hoewel het bij jullie over de laarzen komt hebben we er hier en in veel andere delen van de wereld gebrek aan.
    nou gebiet de eerlijk heid wel om me zelf een klein tikje over de vingers te geven, het water management is hier in 1 woord kut. er kan veel meer regen water opgevangen worden en gebruikt worden.
    ik leef met de family op regenwater en heb niet eens een waterleiding aansluiting. dit kan veel meer gedaan worden maar de subsidie die de overheid geeft om regen water tanks te platsen is $ 600, on afhankelijk van de maat tank.
    de landbouw zal kiezen voor de beste en rendabele afzet mogelijkheid voor de producten. en als graan dan de verbrandings oven in gaat voor energie en 25 % meer op brenkt, dan gaat de bende in de fik.
    en dat er dan mensen gaan verekken van de honger..... het is politiek niet correct om dit te zeggen... nobody gives a ***. klink wat hardt maar we leven in een wereld waar het is een zaak van eten of gegeten wroden.
    en de agrarise sector is daar een goed voorbeeld van. als jullie elke maand het binnehof vol laten lopen met stront, en doe het dan orgineel 1 maand varkenstront 1 maand koe stront 1 maand kippe stront en zo voort, dan ben je asosiaal en krimineel en wat nog meer.
    als je overheid wetten en regels maakt die nergens op slaan weinig effenk hebben en hele vee stapels uit laat roeien, dan is het voor het goed van de natie. als dat de ondernemens in de landbouw klauwen met geld kost. is het voor het goed van het mulieu.
    en voor de doden door honger word ook wel een exuus gevonden..

  • Aad Baars

    Henk,
    De calorische waarde van HHO is extreem hoog dus is 1 liter water genoeg om een dag te werken met een grote trekker terwijl er anders een volle tank rode diesel dooorheen gaat. De olieraffinaarderijen staan aan de kust of aan rivieren omdat voor de productie van een liter brandstof tussen de 400 en 800 schoon water nodig is (gaat daarna vervuild terug )
    Via regenwateropvang of het kondenseren van het vocht uit urine is al genoeg water te verkrijgen om niet meer afhankelijk te zijn van de olieprijs.
    Jordie, Gewoon rustig afwachten en je vooral geen zorgen maken.
    Er zijn voldoende mensen bezig met de toekomstige energieopwekking . De veiligheid zal alleen maar beter worden aangezien je niet meer rond hoeft te rijden met honderden liters brandbare stof en de uitlaatgassen niet meer dodelijk zijn.
    Herwaarden, in de zomer ben ik extreem druk bezig met het begeleiden van ondernemers die alert op de ontwikkelingen reageren. Zodra ik weer in Nederland ben kom ik echt een bakkie Biologische fairtradekoffie bij jou drinken.

  • jordi 1455

    Eigenlijk moet de overhied van de westerse landen accijns op biodiesel heffen en zo het gebruik van biodiesel ontmoedigen. Verplichte bijmenging van waterstof bij diesel zou een mogelijke oplossing zijn om over te kunnen schakelen naar 100% waterstof. LPG autos kunnen rijden op gas dat uit koeienmest wordt gewonnen, deze bron is onuitputtelijk en aardgas is dat zeker niet.

  • herwaarden

    Jordi 1455, wij willen weinig tot geen regelgeving van de overheid,anders krijg je ook geen kleiner apparaat (wat echt nodig is om e.e.a. een beetje controleerbaar te maken. We hebben in bijna alle 19
    districten voldoende handtekeningen, dus stem op ons, PvdT , gisteren beloofde ik mijn best te doen
    voor onze agrariers als die in behoorlijke aantallen/georganiseerd de PvdT weten te vinden. heeft u al voldoende interesse om water toe te voegen, op weg naar onafhankelijkheid ? info@bvh-og.nl

  • PMHoeks

    Die Ad Baars wordt wel aardig ongeloofwaardig. De calorische waarde van water is nul aangezien het een verbrandingsproduct is. Waterstof is per kilo wel efficienter, maar per liter, zelfs onder hoge druk, ongunstiger. De hoge druk in de tank is veel gevaarlijker dan de mogelijke explosie door het vlam vatten van waterstof. Al bij al heeft waterstof wel toekomst volgens mij. Biodiesel heeft ook toekomst, maar dit zal volgens mij uiteindelijk een kleine markt worden. Je kunt makkelijk veel energie meenemen, veel beter dan met gassen (zoals waterstof) of battereijen. Een van de problemen van diesel en benzine is dat de motoren redelijk onrendabel zijn. Waterstof moet je ook niet verbranden in een motor, maar in een verbrandingscel en omzetten in electriciteit (waarmee je de waterstof ook gemaakt hebt).
    Even over de compensatie: Hij zal wel gaan lijken op de regeling in Duitsland. Het is voor veel boeren veel spannender of je straks nog rode diesel mag blijven gebruiken voor bijvoorbeeld een beregeningsmotor. Er is al besloten dat rode diesel blijft voor de binnenscheepvaart. Je zult er in de toekomst nog steeds aan kunnen komen. Of deze dan nog (veel) goedkoper is dat witte diesel aan huis geleverd is wel de vraag.

  • Aad Baars

    PMHoeks , ik heb het over de calorische waarde van HHO watergas en niet van water. Benzine en Diezelmotoren zijn overgens heek erg onrendabel. Ook als je er biodiesel in verbrand kan het rendement niet hoger zijn dan 30%

  • PMHoeks

    Aad,
    HHO lijkt het meest op H2O oftewel water, en niet H2, waterstof. Als we dingen niet bij de goede naam noemen, brengt dat alleen maar mensen in verwarring. Ik weet niet waar je die O in HHO van daan haalt, maar het heeft totaal niets met waterstofgas te maken. Bij diesel of aardgas heb je het toch ook niet over zuurstof waarmee het uiteindelijk vooral koolstofdioxide maakt.
    Ik zie het niet gebeuren dat er ooit in de toekomst normaal wordt dat vrachtwagens op waterstof door dunbevolkte gebieden van de wereld trekken. Daarvoor is de opslag te inefficient.
    In Europa lijken me elektriciteit (o.a. via baterijen/accu's) en waterstofgas wel de energiedragers van de toekomst.

  • herwaarden

    Beste PMHoeks met een watergas generator haal je water (h2o) uit elkaar naar h2 en o2 beide
    dien je gasvormig aan de brandstof toe om de verbranding daarvan te optimaliseren.
    Rij je op benzine bijvoorbeeld 1 op 10 dan rij je met dezelfde motor op waterstof 1 op 5 en je kan bijna nergens tanken. met watergas rijd men ca. 20% zuiniger, bijv. 1:10 wordt 1:12
    Aad ik praat voor mijn beurt, als jij dit niet meer wil is dat duidelijk,maar jij schrijft al veel en ik
    probeer een business op te zetten.

  • Agroman

    Waarom helpt meer toevoegen niet? Kan er dan niet voldoende Amperes geleverd worden voor het maken van watergas "on the fly" door de dynamo? En kost dat opwekken net zoveel energie als het zuiniger zijn met watergas?

  • PMHoeks

    Herwaarden,
    Met een uitleg zoals die van u, daar komen we nog eens ergens mee. Ik vind deze duidelijk, hoewel de verschillende verbruiken voor mij nog niet helemaal duidelijk zijn (niet dat ik nu meer uitleg wil). Bedankt en ik wens u succes met uw bussiness.

  • Aad Baars

    Herwaarden , voor mij is HHO geen business maar iets dat ik bij mijn klanten in Noord Amerika tegenkwam. Als ik ergens in een forum of netwerk als Linkedin melding maak van HHO slaan veel mensen gelijk aan het googelen en heb je er gelijk een paar honderd experts bij. Ik wil jou niet hinderen en trek mij terug uit deze discussie ! PM Hoeks en Agroman , het is gewoon een questie van gedult hebben naar hoge brandstofrekeningen zullen in de toekost niet meer voorkomen.

  • herwaarden

    Beste Agroman, wij voegen het meest optimaal toe; 1,5 ltr./min bij een slagvolume van 15 ltr. bij
    500 rpm. We zijn bezig met een ontwikkeling voor 100% op water waarbij de hoeveelheid amperes
    om tot splitsing te komen een hobbel is.
    Gaarne advies om stoffen die zich daarvoor lenen met zo min mogelijk input van energie te splitsen.
    Bij voorbaat dank hiervoor.
    Beste PMHoeks, als u wat wilt weten waardoor we tot zaken zouden kunnen komen, info@bvh-og.nl of 06-53167340.

  • jpf

    @ aad ..Volgend jaar demo ? Laat maar weten hoe en waar.. en neem een dynamometer mee ( een tractor tester, ik wil een koppelkromme zien )

  • jpf

    @ gubbe : plantaardige olie kost meer plantaardige olie in de productie dan het gebruik ervan. Is dus per definitie niet rendabel. Ookis er meer en meer verzet ertegen, immers voeldsel word voor de energie productie gebruikt, en daarbovenop ook nog eens per vervuilend schip van de andere kant van de wereld , bijvoorbeeld venezuela aangevoerd.. Waar ben je dan mee bezig ?

  • jpf

    ik vind die hele discussie van hho en waterstofgas eigenlijk een beetje het wiel proberen uit te vinden .
    We breken de nek op het erf over goed bruikbare gassen en we zouden wat nieuws gaan uitvinden ?
    Waterstof, H, of in gesplitste vorm HHO is te duur voor te maken. Gaat meer energie in als dat er uit komt.
    Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw wordt er door Daimler Benz ( ja, mercedes ) aan gewerkt. Waarom is het nog niet op de markt ???
    Plantaardige olie heeft in de Verenigde staten bewezen niet te werken. Ook is er in Europa daarvoor te weinig areaal.
    Denk in het klein. Hoeveel koolzaadolie moet je in de trekker doen voor grondbewerking, zaaien, combinen en verwerken voor hoeveel liter koolzaadolie ? Ik weet bijna zeker dat er dan olie BIJ moet.
    Ik zie meer in een energie voorziening op het eigen erf (veehouderij )met de gassen die er al zijn !
    Meer informatie via :
    www.lely.com/.../get-en-lely-gaan-samenwerken-aan-kringloop-neutraal-werken-van-het-mel

  • Aad Baars

    Jpf, Waarom zouden we de autoproducenten moeten vertrouwen als het gaat om de ontwikkeling van free energie ? Verbrandingsmotoren hebben veel onderhoud nodig en slijten tenminste voldoende snel. Ik rij in een VW lupo 3L uit 2002 en haal daarmee gemiddeld 1liter diesel op 27.5 km mee. Dit jaar introduceerde Volkswagen de Up ( alleen benzine) en die haalt na 10 jaar "vooruitgang"als je erg rustig rijd 1 op 20 . De extreem zuinige en krachtige diesel van de Lupo bouwen ze in Wolfsburg al 10 jaar niet meer in hun auto's. grote kans is dat het grote geld in de autoindustrie bij de oilieindustrie vandaan komt. Spyker eiste deze week 3 miljard van GM omdat ze de overname van Saab door een Chinees bedrijf tegen hielden terwijl GM niet eens de eigenaar meer waren van Saab.Het Chinese bedrijf zou wel eens te snel heel zuinige auto's kunnen gaan bouwen , moeten ze in Detroit gedacht hebben!
    Wat betreft plantaardige olie als brandstof gebruiken heb je volledig gelijk!
    Reken maar dat de Dynamometer een goede curve laat zien, De HHO technologie geeft een betere vulling van de cilinders en verhoogd het vermogen.

  • gubbe

    JPF:
    Ben bang dat jer aantal zaken door elkaar haalt.
    In de bijgevoegde link, vindt je praktijkervaring van ons en onze Duitse collega's, als het gaat om de inzet van Europees koolzaad voor de productie van hoogwaardig eiwit en PPO ( Pure Plantaardige Olie).
    Ter info delen we nog mee dat John Deere als koploper/vernieuwer in het techische landbouw bereik, in 2014 de eerste tractoren af fabriek gaat leveren die op PPO lopen, maar ook op diesel kunnen blijven rijden.
    akkerbouw.agriholland.nl/.../koolzaadsunoil.pdf
    www.degroenewebsite.nl/.../koolzaadolie-als-brandstof

  • Zonde

  • jpf

    Elke niet commonrail trekker loopt gedeeltelijk of helemaal op goed gefilterd en verwarmd PPO.
    Voor PPO is er geen steun in de wereld. Etisch niet verantwoord.
    De productie van PPO kost meer PPO dan het oplevert. Is dus een verborgen vorm van subsidie, en een killer van het al te kleine voedsel areaal, het veroorzaakt honger in de wereld door het verhogen van de graan en mais prijzen..
    In de praktijk zijn er al heel veel boeren die op hun eigen biogas rijden en stroom produceren. Dit hoeft zich niet meer te bewijzen, het is er al...
    Ik zie elke vorm van waterstof gas als een energie drager, net als een batterij. Juist om die reden gaat een dergelijk systeem het redden.( niet zo zeer op een boeren erf ben ik bang )!
    Maar was het maar zo eerlijk.
    De Olie branche gaat dit allemaal niet zomaar toestaan, google bijvoorbeeld eens op het begrip "stelzermotor" In het Autotron Rosmalen staat een werkend prototype uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Alle patenten opgekocht door de oliebranche, en nooit meer wat van gehoord.!!!
    Ik ben benieuwd ...
    J

  • jpf

    @ aad baars.. Patenten zijn op naam, en ook na verkoop van de assemblage lijn helaas eigendom van GM .
    Ik vind het persoonlijk een schande hoe GM omgaat met de herritage van Opel en Saab ... haast "crimineel" ...

  • Aad Baars

    JPF, Toen de stelzermoter op het toneel verscheen was de brandstof nog betaalbaar en was er dus geen belangstelling voor een zuinige motor. In the USA is de Brandstof prijs nog veel snelle opgelopen dan hier en daar zijn ze enorm hard aan het werk om de HHO technology zo snel mogelijk uit te ontwikkelen en in de markt te zetten. De Amerikaanse overheid kan ook niet meer oneindig oorlog blijven voeren in verband met de olieverslaving en werkt achter de schermen erg actief mee aan deze innovatie.

  • Aad Baars

    Hoezo HAAST crimineel JPF? Het is een geoorganiseerde misdaadconstructie waar Al Capone de grondlegger van lijkt te zijn !

  • pietbongers

    Voor paar honderd euro hunt je al goed HHO booster kopen als je die monteert op oudere diesel stap je al uit slavernij van olie concens en heeft niet zoveel met patenten te maken .je diesel wordt schoner en zuiniger ik zal een sopzoeken wat stelzermoter is dank je wel

  • Aad Baars

    Een HHO set van een paar honderd euro geeft over het algemeen maar weinig besparing ( 10/15%)aangezien deze Cellen al snel te warm worden door het electrliceproces ( kortsluiting ) dan produceerd hij nagenoeg geen HHO meer . Zo'n setje kan de trekker wel door de milieukeuring krijgen en de slijtage van de verbrandingskamer en inspuiters terugdringen . Je moet de trekker ook erg op toeren houden om het steigende stroomverbruik te compenseren.

  • jordi 1455

    aad waterstofgas veroorzaakt sowieso schade aan het brandstofsysteem o.a de brandstofpomp en verstuivers omdat ze door de brandstof worden gesmeerd.

  • Aad Baars

    Jordi, Als je mijn vorige reactie's nog eens doorleest kun je het antwoord op jouw opmerking lezen. Vraag aub bij een echte Dieselmonteur hoeveel slijtage de brandstof veroorzaakt in de verbrandingskamer . Het werkt als heel erg fijne polijstpasta en is de reden dat zuigerveren eerder op zijn. De cilinderwand onder de olieschraapveer word wel door de olie gesmeerd . Als je op de snelweg achter een oude mercedesbus rijd met een blauw/zwarte rookpluim uit de uitlaat weet je wat er gebeurt als de moter op is . De juiste term is overgens toch echt HHO .

  • herwaarden

    Beste mensen, ik voeg hho toe,wat zorgt voor een betere verbranding,minder slijpsel(koolstof)op de wrijvende vlakken waardoor de motor zuiniger,schoner,sterker en stiller is.
    De smering die in de brandstof aanwezig is wordt er niet voor het tanken uitgehaald !!!
    Niet kletsen over een paar honderd euro, jawel voor een deel van het sysyteem. Ik lever,bouw in en
    stel in gebruik voor ca. €1.150,- inkl.btw. (met een goede ampere-regelaar) anders maak je stoom.

  • pietbongers

    hallo herwaarden
    kan ik met jou in conact komen
    ?

  • herwaarden

    Hallo Piet, altijd goed, vanaf week 34 je kan wel sms-en, ik probeer wat bij te komen van de crisis.
    0653-167340 , info@bvh-og.nl

  • Herwaarden. hoeveel extra kilometers kan ik rijden op een tank van 80 liter diesel met jouw installatie als ik daar momenteel ongeveer 1000 km ver mee kom ? . Ik heb het gemiddelde genomen van 2 jaar rijden en het is dus een zekere actieradius. Hoelang geef je garantie op de effectiviteit? Hoelang moet je het voertuig in de werkplaats hebben ? Bij voorbaat dank . Billy

  • boer zeurniet

    Aad waar koop jij eigenlijk die watergas systemen ?

  • boer zeurniet

    ZE blijven het proberen om de boel op subsidie te laten draaien!

  • Boer Zeurniet, Ik woon al er lang in the USA en hoor al jaren dat ze met dat watergas bezig zijn. Op mijn gerichte vragen krijg ik geen antwoord dus denk ik dat die technologie nog niet werkt. Kijk dus uit voor bedrog Hoe duurder de brandstof wordt hoe meer mensen op zoek gaan naar een goedkopere manier om vooruit te komen en geld uit de zak kloppen bij de Boeren is altijd heel erg makkelijk.

  • boer-zeurniet

    Boeren en buiten lui
    wie is toch die aad baars, deze man is echt geniaal. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zoveel variatie in tekst gelezen, volgens mij hoort hij op de toneelschool thuis.

  • Boer zeurniet, Als iets te mooi is om waar te zijn kan het bedrog zijn! Ik kom nooit Europeanen meer tegen nu ik geen workshops meer geef en ik kan geen antwoord geven op jouw vraag omdat dat offtopic is

  • herwaarden

    Beste Billy,de besparing is bij diverse motoren tussen 10-20%.
    Maar je motor is ook sterker, schoner en stiller.
    Met 2 man doorwerken en als het bevestigen van de cel en het tankje meezit, kan je de auto tussen
    de 4-5 uur niet gebruiken.Er is garantie op lekkage van 1 jaar en de platen gaan nu 3 jaar mee, we
    denken aan een levensduur/effektiviteit van 5-7 jaar.

  • Bedankt voor deze informatie. ik heb veel relatie's in Europa die waarschijnlijk heel graag bij jou langs komen voor zo'n installatie . Hoeveel kost trouwens een cel verwisselen na de effectieve levensverwachting?

  • herwaarden

    B.Bob, ik ben volop aan het doorontwikkelen mbt. de regeling, ik weet mijn prijs nog niet.
    Weet je iemand die gestrand is door lekkage van de cel o.i.d. dan kan ik je al helpen voor € 350,-
    maar dan is dit met de huidige techniek met een goede regeling mbt. amperes.
    Heeft u svp. relaties met een grote stationaire motor of een scheepsmotor ??
    Tel. 0653-167340 / info@bvh-og.nl

  • boer-zeurniet

    meneer herwaarde, hoeveel stroom, votage, ampere per liter watergas gebruikt u ?

  • herwaarden

    Goedenavond, de watergas-systemen die ik heb geïnstalleerd draaien onder 12V/24V en ik vraag de
    klant er nauw op toe te zien, dat mijn ingave van 10A/20A niet verandert.(dit zijn vaste waarden)
    Op weg naar 100% op water, dien ik toe, ca. 1 ltr./min. voor een 2 ltr.-motor met meestal 2000-4000rpm.
    Bij een 15 ltr.-motor, 2,5-3,5ltr./min. bij 1000-1750rpm.

  • boer-zeurniet

    beste herwaarden,
    Succes met doorontwikkelen, Dit systeem is niet betrouwbaar genoeg voor mij dan!
    groeten, boer-zeurniet.

  • herwaarden

    Beste Zeurniet , ik geloof in maatwerk, wat zoekt u en waarvoor en wat wilt u betalen ?
    Ik hoor het graag, mvg. Bert van Herwaarden.
    Ik zoek een John-Deere dealer om met een hho-cel de trekker van het jaar verkiezing te winnen.

  • boer-zeurniet

    beste herwaarden,
    Ik denk dat ik al iets op het oog heb, de prijs is ondergeschikt.
    Wat wel reeel is is een zo laag mogelijk amp/stroom gebruik voor een 1 liter watergas.
    Ik ben momenteel in gesprek met een partner/collega die de zelfde gedachten heeft als ik zodat we elkaar kunnen aanvullen/ondersteunen.
    De tijd zal het uitwijzen of er resultaten komen, er is nogal wat onderzoek nodig. (dit jaar is tekort)
    Rust en geduld zijn van belang jagen heeft geen zin.
    toch wil ik u bedanken voor uw aanbod!
    een boeren groet.

Laad alle reacties (82)

Of registreer je om te kunnen reageren.