Wat vind jij ervan?

Prijsverhoging voeders omdat markt het aan kan...

5


Pleun van Nes meldt in zijn bijdrage aan editie rundvee van Boerderij 34 een opmerkelijk feit: aardappelproducten, bierbostel en corngold worden in een stabiele markt waarbij de vraag goed bediend kan worden toch duurder. Hij kreeg signalen uit de markt dat aanbieders vinden dat de markt een prijsverhoging wel aan kan!! Met andere woorden, we hebben nog voldoende product en veehouders betalen toch wel omdat ze het nodig hebben??

Laatste reacties

  • gerrit coppens
    Panellid

    Vroeger, onze (groot)ouders hadden gemengde bedrijven. Men teelde het eigen voer. Arbeidsgemak en ook wetgeving hebben specialisatie en groei gestimuleerd. De grote aan- en verkoopcoöperaties zien je steeds meer als klant dan als lid. Vaak is het bedrijf ook losgekoppeld van de vereniging. Bestuur is RvC en het overtollige dividend gaat naar de vereniging, die dan de leden kan uitkeren. Het bedrijf kan dan ook gemakkelijker evenals de particuliere handelaren optreden als commerciële partij. Het doel van een commerciële partij is kostprijs laag houden (goedkoop inkopen bij de akkerbouw in dit geval) en de opbrengst optimaliseren (duur verkopen aan veehouderij in dit geval) om zo een breed mogelijke marge te verkrijgen

  • jstut

    Ha Gerrit, ik heb vroeger kunstmest verkocht voor een particulier bedrijf zeg maar vrije handel. Ik heb toe mee gemaakt dat de Coop in die streek, finaceel moeilijk zat. Alle leden werd toen gevraagd om in te tekenen voor een bepaalde hoeveelheid aan afname. De Coop vroeg na deze intekening toen 5 gulden meer voor de KAS bij de leden, dan wij als paticulier. Dit om hun eigenvermogen te versterken. Leden konden geen kant op. Wat wel verbaasde was dat deze zelfde Coop bij niet leden de KAS 2 gulden onder onze prijs aanbod. Verschil was dus 7 gulden als je niet lid was. Praten wij dus over 700 gulden op 10 ton. Het voordeel van lid zijn, is dus dat je finaceel kan opdraaien als het niet goed gaat. Als het wel goed gaat wordt een groot deel van de winst toegevoegd aan het eigenvermogen, dit om de postitie van de Coop te verbeteren. De bedrijfsvoorlichters vinden nog steeds dat je als lid de verplichting hebt om je inkopen te doen bij de Coop. Maar als niet lid ben je vaak beter af omdat er nog genoeg kleine paticuliere zijn, die vaak scherper kunnen leveren en nog flexibel zijn, en meedenken aan maatwerk. Verder vraagt hij bij een bestelling niet naar je klant nummer, maar hoe het gaat op de boerderij en of alles naar wens gaat. Minder voorspelbaar inkopen van de door van Nes genoemde producten, die door de monopollie van een paar bedrijven, die van deze producten de inkoop in handen hebben zou de prijs ook zomaar weer sterk kunnen laten dalen. Overweeg iedere keer weer of het alternatief goedkoper is. Stap indien mogelijk over op droge producten als het prijsverschil te klein is. Sojahullen, soja, raapschroot, maismeel en citruspulp kunnen zeer goede alternatieve zijn. En wat te denken van snijmais als je zetmeel zoekt, deze is maar 100 % van de voederwaardenprijs. Minder werk en minder verlies. Met genoemde producten is ook een goed rendement uit eigen voer te halen, Jaap Stut

  • gerrit coppens
    Panellid

    Jaap, als je de conclusie trok dat ik een pleidooi voor de coöperatie hield dan heb ik mijn zin onduidelijk geformuleerd of jij hebt er over heen gelezen. Ik heb gesteld dat de hedendaagse coöperatie acteert als ieder andere commerciële partij en dat betekend scherp inkopen, dus ook als ze bij boeren inkopen en scherp verkopen om zo een zo groot mogelijke marge te genereren. Ik ben overigens lid van een voercoöperatie maar mijn zaadgoed koop ik meestal particulier en ook mijn graan lever ik particulier omdat die partijen voor mij het gunstigst in de markt liggen

  • jstut

    Ha Gerrit, ik heb je verhaal mogelijk verkeerd begrepen maar dan nog blijft overeind dat er voor veel producten een onslagpunt ligt. Er zijn n.l. meer wegen om tot een hoger rendament te komen. Men moet oppassen om uit gemak of gewoonte maar weer het zelfde te product te bestellen. Een beetje gezondboeren verstand en wat rekenwerk kan vaak veel geld opleveren of besparen. Zeker als je daardoor ook de markt verkleint voor producten die in de prijs te ver doorschieten. Blijf altijd naar alternatieve zoeken.
    Rendament uit eigen rekenwerk zal ik maar zeggen. Jaap Stut

  • gerrit coppens
    Panellid

    Dat is een feit. Klantentrouw is wat waard voor een bedrijf, maar als een bedrijf achterover leunt en de klant doet zijn rekenwerk dan kan het kwartje anders gaan rollen. Beide, klant en verkoper moeten alert blijven en niet enkel naar de blauwe ogen kijken

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.