Wat vind jij ervan?

Voorasvering om "powerhop" te elimineren....

4


Leuk idee maar voorasvering op een vierwielaangedreven (knik)trekker is niet echt een goed doordacht concept wat mij betreft. Het is symptoombestijding namelijk. Het stuiteren van een vierwielaangedreven trekker wordt veroorzaakt door een "frequentieverschil" tussen voor- en achteras (uiteindelijk dus de banden en zelfs het profiel..) want die "trillen". Dit kun je oplossen door te spelen met de bandenspanning en de hoeveelheid toeren die de motor maakt. Ik heb in mijn tijd als medewerker van de RIJP daar mee te maken gehad met de MB-Trac 1300 en 1000. Toen we met de MB trac gingen werken viel het op dat we tijdens het ploegen soms last hadden van de hop. dit was te ondervangen door 2 mogelijke maatregelen. De eerste was het aanpassen van de bandenspanning voor en achter. en de tweede was.Let wel. Blokkeer de vooras vering.!! Bovendien was de MF 1200 nog steeds de krachtiger trekkende trekker t.o.v. de MB trac 1300. Dit had vooral te maken met de voorasvering. Kortom, nou ja..., Een trekker met geveerde assen is GEEN goed idee voor het rendement van de trekker. Vergelijk dit maar eens met de lesstof die je krijgt oer de auto. Het effect van Geveerd en Onafgeveerd gewicht.

Laatste reacties

  • Janssens S

    Een MB -trac van 20 jaar geleden (130PK) gaan vergelijken met een hyper moderne trekker van 2015 (600PK) ...


    Niet hetzelfde gewicht, niet dezelde Pk's, niet dezelfde asafstand, Geen enkelvoudige banden en dan nog maar gezwegen over de grote/zware getrokken machines ...


    Het klopt wat je zegt ivm banden spanning aflaten, werkt zelfs perfect, maar wie maakt er tijd voor? En kunnen de banden dan nog tegen die harde mais stompen? etc ...


    JD en bepaalde universiteiten doen hier al jaren studies over, en voila nu is er een oplossing.


    Hier alvast wat video materiaal. ;-)


    https://www.youtube.com/watch?v=X4uZvL7YoeA


    https://www.youtube.com/watch?v=snXvgIdSlrI


    PS: kijk bijlage, begin deze joekels hun banden maar eens af te laten ;)


    Have fun!

  • willemvanderzwaan

    Studies bij hebben aangetoond dat een trekker met John Deere TLS vooras vering 9% meer trekkracht genereerd dan een trekker zonder voorasvering.

  • willemvanderzwaan


    https://www.youtube.com/watch?v=sCmL30IfkJ8


    https://www.youtube.com/watch?v=xsiX-GmXUYQ





    In onderstaande video is te zien hoe de nieuwe HydraCushion Suspension werkt.


    Hier rijdt een 9620R en schakeld halverwege de video de vering even uit en weer aan om het effect te laten zien van de nieuwe EXCLUSIEVE John Deere voorasvering.





    https://www.youtube.com/watch?v=dZonxNWnhX8

  • henk fledderus

    er zit een beetje verschil tussen de veer systemen van de MB en laten we in dit geval de JD maar noemen. met de kleinere Mb moest je zoveel gewicht op de neus plaaatsen anders kreeg je de ploeg haast niet uit de grond.


    ik moet daarnaast zeggen dat banden keuze en spanning zeker invloed heeft.


    in mijn mening heeft de hoeveelheid toegediend vermogen veel groter invloed. als onze knik trekker begon te dansen, met name bult op in de gravel. Was even een beetje minder gas de snelste oplossing. Met trippels ( niet zo'n briljate keuze in mijn mening, maar vaak goedkoper dan brede duals) heb je al genoeg banden spannig dramas.


    ik vind dat voor as vering aan de trekkracht wel wat toevoegd maar zeker niet alle omstandig heden.

Of registreer je om te kunnen reageren.