Wat vind jij ervan?

Verwarring op de weg over ladingen afdekken

3


Er is verwarring op de weg. Moeten ladingen per se afgedekt, of niet? De regels hiervoor zijn dit jaar gewijzigd. Officieel hoéf je niet elke lading af te dekken, maar zo gauw er ook maar een maiskorreltje van de wagen valt, ben je toch in overtreding en loop je kans op een boete. Zo is het in de praktijk. Verwarring is het gevolg. Het lijkt toch een beetje dat je overgeleverd bent aan de luim van oom agent: is-ie vandaag in een strenge bui of niet?

Laatste reacties

  • Pool Agri Import & Export
    Bedrijf

    Het afdekken van lading is eigenlijk nooit verplicht geweest sinds de wetswijziging van 2006 waarin dit beschreven staat. Echter is het sinds 2006 wel zo dat indien het risico bestaat dat er mogelijk lading van het voertuig kan vallen, de voertuigeigenaar en de berijder verplicht zijn dit te voorkomen. Technisch is dit in nagenoeg alle gevallen uitsluitend mogelijk door toepassing van een afdekzeil of een automatisch afdeksysteem. Een andere oplossing is de (silage)wagen niet
    helemaal tot aan de rand vol te maken. Werkt op zich prima, maar op 10 mäisritten per dag scheelt dit al 1 rit.
    Ook geldt sinds 2006 dat indien er lading van het voertuig op de openbare weg terecht komt, de voertuigeigenaar daarvoor aansprakelijk is. De discussie over wel of niet afdekken is eigenlijk helemaal niet van belang. De boete is zuur. Een complete hakselketting die twee uur wordt stilgelegd is erg kostbaar. Maar het echte risico schuilt in de aansprakelijkheid bij een ongeval veroorzaakt door bijvoorbeeld afgevallen maïs.

    Dat er sinds dit jaar geen verplichting meer zou zijn om een afdeksysteem te gebruiken klinkt leuk, maar is in de praktijk niet uitvoerbaar. Tenminste als de straat schoon moet blijven en als er volle vrachten worden gereden. Voor degene die zich daar niet druk om maakt veranderd er sowieso niks.

    Het is net als auto rijden zonder rijbewijs. Het gaat goed, totdat het misgaat.

  • joohoo

    Als de wagen gewoon vlak gevuld wordt is er niets aan de hand. Echter waneer er sprake is van mais verliezen komt dit bijna altijd van afwaaien van het dak van de trekker of distel van de wagen of de spatbordverbreeders van de wagen. Dit is vaak alleen blad zonder korrel. Degene die het meest gevaar loopt is de machinist die de weg schoonmaakt, ondanks zwaailicht en borden is wegschoonmaken levensgevaarlijk.

  • wahle

    LTO: afspraken losgestorte lading


    LTO heeft afspraken gemaakt (september 2012) over het vervoer van losgestorte lading met het Openbaar Ministerie. Vanaf januari 2013 staan de afspraken in de handleiding voor agenten.


    Agenten kunnen een bekeuring van 340 euro uitdelen als zij constateren dat er een dreiging bestaat voor afvallende losgestorte lading. Verkeersagenten gaan in de praktijk nog verschillend om met de uitleg van de regeling. Wanneer een boer een kipper laadt met een hoge bult in het midden en tot aan de rand van de zijschotten is er weinig tegen in te brengen.


    Als er onder de rand van de zijschotten voldoende vrije ruimte is om het product op te vangen, staat de boer vanaf 2013 een stuk sterker, zeker als de bult in het midden bescheiden blijft. Vanaf januari 2013 geldt dat ‘...wanneer onder de randen van de zijschotten voldoende ruimte is om eventueel schuivende lading op te vangen die in het midden boven de schotten uitsteekt, verbalisering wegens dreiging van afvallende lading niet nodig is.


    Aparte aandacht verdient het transport van graan. Behalve over de rand morst graan ook vaak door naden bij het achterschot en door het doorkijkrooster. Graankorrels in een bocht of bij een rotonde zijn voor motorrijders levensgevaarlijk. De verwachting is dat de excessen bij de verbalisering hierdoor minder vaak zullen voorkomen.

Of registreer je om te kunnen reageren.