Wat vind jij ervan?

gerrit coppens
Panellid

Garantieverplichting

14


We hebben diverse daken voorzien van zonnepanelen. De stroom die opgewekt wordt op het dak gaat via zogenaamde omvormers het electriciteitsnet op. Afgelopen januari is het laatste dak aangesloten. De gebruikte omvormers zijn van het merk Power One. Dat type gebruike we al en hadden we goede ervaringen mee. In april kregen we storing in een van die omvormers. Uiteindelijk is de omvormer pas na ruim 5 weken vervangen. Voorafgaand de vervanging stelde de leverancier dat een dergelijke fabrieksvervanging normaal 3 werkdagen duurde. 5 weken vond hij terecht abnormaal. Mogelijk zat de vertraging in het feit het omvormerdeel van Power One overgenomen is door ABB en de omvormers nu onder merknaam ABB verkocht worden. Echter nadat een omvormer vervangen was begon een andere omvormer kuren te krijgen. Leverancier kreeg telefonmisch door dat de omvormer uiterlijk na 11 kalenderdagen vervangen zou zijn. We zijn inmiddels een paar weken verder en in de laatste excuusbrief van ABB staat 26 juni vermeld. Gelukkig draait met deze mooie dagen de omvormer nog op een capaciteit van 75% en staat het ding niet helemaal stil. Echter ben je voornemens om te investeren in zon energie, wat ik van harte aanbeveel, ik adviseer om het merk Power One en-of ABB niet aan te schaffen

Laatste reacties

  • gerrit coppens
    Panellid

    Afgelopen vrijdag is die tweede omvormer vervangen. ABB heeft mijn leverancier (hun dealer) een formulier toegestuurd waarop hij kon aangeven hoeveel productie ik gemist heb. Ik wacht af

  • Willem van Dam

    Beste Gerrit Coppens,
    ik heb zelf ook een ABB omvormer kapot gehad. deze is onder garantie vervangen, echter pas na ruim 80 dagen.
    Nu ben ik benieuwd of ABB jullie al tegemoet is gekomen in het geleden productieverlies.
    mvg
    Willem van Dam

  • gerrit coppens
    Panellid

    Ongeveer een jaar na de garantievervangingen stond ook het geldbedrag op mijn bankrekening ter compensatie productieverlies

  • sauvageot

    Ik moest 5 dagen wachten toen mijn SMA kapot bleek te zijn

    kwam hier echter pas laat achter.

    de omvormer hangt niet direct in het zicht.

    weer een redenen om deze vaker te controleren

    ben enkele duizende KW mis gelopen.

    tipje,vaker contoleren om laten monitoren door anderen.



    beetje eigenschuld dus , jammer.

  • slagman

    Naar een half jaar was onze omvormer al kapot heeft 2 maanden geduurt voor hij omgeruild werd voor een nieuwe naar veel telefoontjes ik raad niemand meer zonnepanelen aan

  • hoog6536

    Wij hebben nu 2,5 jaar zonnepanelen power one nu ABB zijn in die 2.5 jaar al aan de 4 de omvormer bezig tot nu toe een paar keer vergoeding gehad voor de tijd dat hij niets opwekte laatste keer laat de toegezegde vergoeding op zich wachten .

    word het een soort fyra uit ITALIE drama als ik nu zo lees we kunnen elkaar sterkte wensen en misschien via de Boerderij er is een verslagever er op af sturen.

    Groten Arie Hoogendijk

  • gerrit coppens
    Panellid

    ABB-Power One heeft een trage service. Van andere omvormers hoor ik dat soort klachten niet. Het zou goed zijn dat leveranciers ABB minder gaan promoten

  • henk.buevink1

    wij hebben ook ABB omvormers. Al in maart gaven ze een storing aan. We konden de opgewekte stroom niet op het net leveren, omdat de netspanning blijkbaar te hoog was.Het gebeurde steeds op het moment dat er veel werd opgewekt.Het heeft 3 mnd. geduurd alvorens ABB via de leverancier voor een oplossing heeft gezorgd. De vele zonuren dit voorjaar hebben ons een depressie opgeleverd in plaats van profijt.

  • graaf

    Hier ook abb omvormers,voorheen power one, de 12.5 kw versie.Van het voorjaar na 6weken wachten de kapotte omvormer vervangen,en dezelfde omvormer pas weer vervangen na 8 weken wachten ,vanwege leveringsproblemen uit italie,zegt de leverancier. Hoop dat hij het nu wel blijft doen,je wordt er niet vrolijk van.Aangeklopt bij LTO aangezien zij de aanbesteding hadden gedaan[,vraagbundeling.] lijkt ook niets uit te halen.

  • gerrit coppens
    Panellid

    De leverancier heeft als het goed is de beschikking over de formulieren voor schadeafhandeling door ABB. Die formulieren kun je ook na veel zoeken bij de site van ABB vinden, maar het meest praktisch als je leverancier dat verzorgt. Die heeft ook voor ABB relevante/traceerbare bestelnummers. Als je leverancier niet mee wil werken dan heeft LTO een slechte partij uitgezocht

  • Arie P

    Mijn omvormer (ook Power One) was al na 5 maanden kapot. Vervanging (door een identieke ABB) heeft 2,5 maand geduurd. Natuurlijk precies in die mooie mei en juni-maanden.

    Ben nu al twee maanden bezig om een vergoeding voor de gemiste stroom te krijgen. Formulier ingevuld: geen reactie; nog maar eens nagevraagd: ze vragen nu om een factuur???

    De Nederlandse/Belgische service lijkt behulpzaam, maar daarachter gebeurt er niet veel.....

  • gerrit coppens
    Panellid

    Die factuur mag toch geen probleem voor je zijn. Die schrijf je zelf. De gemiste stroom vermenigvuldigd met de prijs die je nu voor inkoop stroom hebt moeten betalen of de gemiste stroom maal de prijs die je voor terugleveren ontvangt

  • Willem van Dam

    Ik kreeg ook de vraag om een factuur op te maken. i.o.m. de service afdeling van ABB kon ik zelf de factuur opmaken en hoefde dit niet via mijn leverancier. klinkt servicegericht, toch?

    Na het indienen van de factuur, kreeg ik binnen een dag de reactie dat in mijn geval de zogenaamde 'assure' garantie niet van toepassing was omdat de omvormer na 1 juli 2013 was geproduceerd en dat ik daardoor niet schadeloos gesteld zou worden. Hierop heb ik met enige verontwaardiging gereageerd richting de service afdeling van ABB met het verzoek om in overweging te nemen om mijn claim alsnog in behandeling te nemen. We wachten maar weer af.

  • Willem van Dam

    Omdat ik niks meer gehoord had van ABB, toch maar eens contact opgenomen. het komt er op neer dat ABB (en de fabrikant PowerOne) toch niet bereid is om productieverliezen te vergoeden. Als dat zo is, dan zegt garantie en reclame, waarin staat dat reparaties binnen enkele dagen uitgevoerd wordt, dus helemaal niks meer. Mocht iemand een omvormer nodig hebben, overweeg dan een fabricaat, waarbij, naast lange garantie, ook een korte reparatietijd wordt gegarandeerd. Das wel zo prettig. Ik hoop dat organisaties, zoals LTO hier rekening mee houden en gepast druk uitoefenen bij de contractpartners.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.