Wat vind jij ervan?

FHuiden
Redactie

Eenvoudig meer comfort

3


Voor meer comfort is niet altijd een geveerde cabine, geveerde vooras of luxe stoel nodig. Voor sommige situaties kan het ook simpeler, bewijst het idee van de Zweed Hans Kälvesten uit Vättern; Het verlengen van de wielbasis en tegelijk het effenen van de te maken sporen met rollen in de fronthef. Zijn ComfortRider 100 is in plaats van een breed werkende front-bandenpakker een frame met vier looprollen per spoor. Hangend in een dubbelwerkende fronthef is de vooras iets omhoog te tillen voor het effect van een langere wielbasis. De rollen vlakken het door de trekker te volgen spoor. Bovendien is er minder zijwaarste beweging omdat het effect van de pendelende vooras verminderd. De ComfortRider dient ook als frontgewicht met een massa van 330 kg. Mooi idee dat bij het rechtuitrijden op droog akkerland vast werkt. Ik ben wel benieuwd of de kleine rollen op natte grond niet aankoeken, insporen en de bodem verdichten. Kälvesten heeft alvast patent aangevraagd en won op de Zweedse Elmia beurs al een prijs. Heeft u zelf ook wel eens iets verbeterd aan uw trekker voor meer comfort?



Laatste reacties

Of registreer je om te kunnen reageren.