Wat vind jij ervan?

MaisChallenge
Bedrijf

Verslag van de Kick-off bijeenkomst in Bunschoten

11

Dinsdag 1 april jl. was in Bunschoten de kick-off bijeenkomst van MaïsChallenge 2014. In een halve dag kregen de deelnemers alles te horen wat ze moeten weten over de Challenge. Na de lunch kregen ze direct tips en adviezen mee voor een vliegende start van hun maisteelt. Na een slotwoord van Koen Bolscher van NAJK, kregen alle deelnemers hun vier zakken gratis maiszaad en kan de Challenge nu echt beginnen.

Laatste reacties

  • zebraboer

    Helaas heb je bij alle chauffeurs (zowel trekkers als auto's) nette rijders en associale (extreem uitgedrukt) Als trekker rijder probeer ik altijd op de plekken te stoppen waar er ruimte is, en als ik dan zie dat automobilisten 10mtr. (u leest het goed) na een passerstrook van 50m stopt omdat we elkaar niet kunnen passeren, dan denk ik wel eens hoe hebben die mensen hun rijbewijs gekregen. om over wielrenners nog maar te zwijgen. over het algemeen niet de solist, maar als ze in groepen gaan, dan telt voor hun elke seconde lijkt het wel.
    Als we gewoon met zijn allen wat meer begrip hebben, en de plaatsen waar het mogelijk is, dus ook de uitwijkplaatsen voor trekkers, dan voorkomt dat een hoop ergernissen.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Die uitwijkplaatsen zijn hier niet. Op een wat langer route waar ik wel eens een aantal auto's achter me heb parkeer ik meestal langs een vluchtheuvel. De auto's nemen dan de vluchtheuvel aan de linkerzijde en vervolgens rijd ik weer door.
    In het voorbeeld van Alette kan ik me voorstellen dat sommige tractoren bang zijn dat ze niet veilig van een dergelijke uitwijkplaats af kunnen komen. Een tractor heeft immers een lage optreksnelheid. Een auto die een dergelijke tractor ziet is geneigd om de snelheid op te voeren om nog voorbij te zijn voordat de tractor weer aan het verkeer deelneemt. Hoe en wanneer voeg je je dan weer in het verkeer als je een versnellende auto op je af ziet komen?
    Wat me overigens ook wel eens opvalt dat sommige automobilisten, als ze breed landbouwverkeer aan zien komen, hun auto aan de kant van de weg parkeren. Prima natuurlijk, zo 'n meedenkende automobilist. Maar waarom gebeurd dat (overdag) 9 van de 10 keren langs een lantaarn waar de weg op zijn smalst is en niet vijf meter voor of achter die paal

  • Alette

    Ik ben het ermee eens dat automobilisten ook vóóruit moeten kijken (een trekker zie je nou eenmaal niet zo heel gemakkelijk over het hoofd).
    @Gerrit: Jij vraagt je af wanneer je weer in moet voegen.. Ik vraag mij hier (in het algemene) af of een trekkerbestuurder misschien bang is dat áls hij opzij zou gaan hij/zij niet meer in kan voegen. Of dat er misschien gevaarlijkere situaties ontstaan.
    Is zo'n uitwijkhaven dan eigenlijk niet zonde van het asfalt?

  • gerrit coppens
    Panellid

    Zo'n uitwijkhaven is een goede PR maar bij niet gebruik werkt het tegen je als sector. Als ik in een regio ben waar ze wel liggen dan lijken ze me wat kort. Een tractor met combinatie kan er staan en dan houd het op. Ik weet niet of een verlengde strook beter zou zijn. Dan kan de tractor op die strook al snelheid maken en geeft de auto die te snel aan komt kans om af te remmen als hij ziet dat de tractor in gaat voegen

  • pietbongers

    ben blij dat ze bij ons in de buurt niet liggen ,heb je paar auto,s achter je die pakken best wel keer hun kans ,heb je twee honderd meter auto,s achter je wil zeggen dat druk is en moet je zeklf ook hard werken om er weer tussen te komen ,en meeststal zijn de wegen niet zo lang of je hebt alweer volgende handeling van links of recht ,daar bij lopen trekkers zo hard dat werkellijke reistijd het niet beinvloed ,wil wel eens keer extra rondje doen op rotonde om zo weer achter dan wel de autos voor te laden .en over de PR geloof niet dat dit soort dingen bij drage aan beter kijk op boeren ,al dat zo was zou je dus ook geen geloof in jongere hebben ,renminste als je alleen naar hun gedrag in verkeer kijkt .

  • Fozzy Bear

    Ik gebruik nog al eens bushaltes om uit te wijken. Meestal lukt het invoegen dan ook wel weer.
    Ik ben dan wel in overtreding.

  • jordi 1455

    Alette tussen Hengelo en Doetinchem zijn geen passeer havens, alleen de rondweg om Zelhem heeft die wel. Ook al gebruik je die passeer havens die automobilisten halen zo in wanneer ze de kans krijgen.

  • kuijpers reniers

    uitwijkplaatse nou ik denk weggegooidt geld ik heb vroeger geleerd om vooruit te kijken en niet te kort achter je voor ganger te rijden zodat je als er plaats is snelheid kunt maken en er vlot aan voorbij te kunnen maar dat zie je maar zelden gebeuren ze rijden zowat tegen de achter banden van de trekker en zeggen dan ik zie niks ja soepkip wat heb je geleerd bij je rijbewijs te behalen ik zit veel op de weg van wegen beroep zowel met vrachtauto als met trekker maar zou het niet verstandiger zijn om 5 of 10 min eerder te vertrekken dan heb je wat speling en het rijd een heel stuk relaxter ,ze zijn te veel met andere dingen bezig bellen, tom tom volgen en weet ik al niet en als er dan iets voor rijd ja nee je zit in de auto om van a naar b te gaan en niet om nog duizend en een andere dingen te doen en aan de wegbeheerders leg het niet vol met die drempels te pas en te onpas het remt de vrachtauto en tractor te veel af dus wat weer ergernis kweekt bij de automobiliste dus wie is hier de schuldige.........

  • Martin Oldenhof

    De paseerhavens die ze hebben aangelegd voor de trekkers gebruik ik maar zelden. De reden hiervoor is dat ze te kort zijn om weer snelheid te maken om in te voegen op een 80 km. weg. Sommige paseerhavens eigenlijk opstapplaatsen voor bussen zijn. Maar wat mij het meeste stoort is dat voordat ik bij de paseerhaven ben er een stuk weg is met bochten met dubbele doorgetrokken streep en hier de auto's mij volop inhalen. Als de automobilist niet het fatsoen heeft om even te wachten tot ik bij de paseerhaven ben heeft het ook geen nut meer om hier gebruik van te maken. Zelf zie ik liever een paralelweg voor landbouwverkeer langs de grote wegen, dan zijn de meeste problemen opgelost.

  • Romeijn

    Elke verkeerssituatie is weer anders. Soms geeft de trekkerbestuurder zelfs aan wanneer veilig ingehaald kan worden. De ervaring van Alette moet ik helaas delen, ook op datzelfde wegtraject.
    Verder denk ik dat meer landbouwgrond verloren is gegaan voor de aanleg van parallelwegen dan voor het weer terug bestemmen naar 'natuur'. Nu ook het bermgras niet meer gebruikt kan worden voor agrarische doeleinden is het verlies aan agrarisch bruikbare grond nog groter. En zoveel zwerfafval langs de weg.
    Een beetje meer rekening houden met elkaar kan veel verlies voorkomen.

  • schoenmakers1

    schoenmakers1, paralelweg is volgens mij een zeer slecht idee, ik heb ze wel eens gezien, vol met drempels, voor auto`s niet zo erg, hebben er niet veel last van, maar met de trekker niet te doen, dus als er al een paralelweg is deze voor auto`s bestemmen

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.