Wat vind jij ervan?

Martijn Knuivers
Redactie

Pleidooi leeftijd T-rijbewijs omhoog naar 18 jaar

47


Tijdens de maisoogst zag ik ze weer, 16 jarige jongens op trekkers die 50, soms zelfs 60 kilometer per uur kunnen met daarachter een flinke maiskipper. En stoer volgas door de bebouwde kom rijden.

Ik heb zelf mijn trekkercertificaat 20 jaar terug behaald. Als 16-jarige deed ik examen met onze Fendt 306LS, die wel 40 kilometer per uur kon, met daarachter een 6 tons Schuitemaker kipper. Destijds niet eens zo'n heel kleine kipper. Het examen was een wassen neus. Even stukje achteruit rijden, kipper aan- en afkoppelen en 20 vrij eenvoudige verkeersvragen beantwoorden.

In korte tijd is veel veranderd. De trekkers kunnen nu veel harder en de werktuigen zijn veel groter. Bij vrachtwagens heb je groot rijbewijs nodig, terwijl je als 16 jarige met een bijna evengrote combinatie zonder moeilijk rijexamen zo de weg om mag.

Het grote materieel besturen vergt verantwoordelijkheidsgevoel. De leeftijd om een moderne trekker te besturen daarom optrekken van 16 naar 18 jaar, lijkt me daarom meer dan logisch.

Laatste reacties

  • agri2

    Na 1 januari zijn de 16 en 17 jarigen op zaterdag- en zondagochtend een stuk helderder om op de trekker te stappen, die mogen dan geen alcohol meer.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Ik denk niet dat alcohol een probleem is. Jeudige overmoed en onervarenheid is een groter gevaar. Iemand van 17 kan ook een autorijbewijs op zak hebben, maar die auto stuurt toch anders dan een tractor met zware aanhanger. Laat de jongeren die tractorrijbewijs willen hebben maar met tractor een grote gierton, liefst halfvol, als 'bijzondere verrichting' een paar proefjes op een slipbaan doen

  • agri2

    Volgens mij neemt Gerrit mijn reactie wat te serieus.

  • gerrit coppens
    Panellid

    agri2, jou borreltje was voor mij een goede kapstok om te reageren. Ik ben wel benieuwd wat jij en andere van een extra oefening met 'levend gewicht' op de aanhanger op een soort slipbaan vinden

  • miniplaat

    Gerrit, dat idee lijkt mij opzich ook niet zo verkeerd, alleen het gaat wel weer honderden euro's extra kosten per rijbewijs. Ik denk dat het meeste gevaar in Nederland komt door 1: De automobilist die steeds minder door heeft hoe het is om met zo'n trekker te rijden, waardoor ze ook niet het benul hebben om aan de kant te gaan, en 2: De wegen die in Nederland alsmaar voller worden gelegd met vluchtheuvels e.d. waardoor trekkers steeds minder de ruimte krijgen.


    De jongens die op de trekkers zitten kunnen echt wel rijden, geloof mij. Als ze de passie hebben om op zo'n trekker te stappen hebben ze er vaak vroeger ook al opgezeten (ik vanaf 7) waardoor ze beter kunnen rijden dan de gemiddelde automobilist. Ik heb nog geen ongeluk gehoord waarbij overmoed het probleem was. Wel waarbij automobilisten zogenaamd "druk" waren waardoor ze op onmogelijke plaatsen gingen inhalen, of dachten net voor de trekker te kunnen invoegen. Ik vind het nuttiger om daar is wat meer aandacht aan te besteden bij het autorijbewijs.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Het gros zal wel kunnen rijden, echter een paar maand geleden lag in mijn omgeving nog een grote gierwagen op zijn kant. Ik ken de toedracht verder niet, maar omdat het bij een rotonde was kan ik me voorstellen dat de ronding iets te snel genomen is.

  • IlseV

    Onervarenheid is zeker een probleem. Maar ik denk dat de chef/baas/vader of wie dan ook de verantwoording moet dragen of iemand dit kan of niet! Zelf rijdt ik ook vanaf 7 jaar op de trekker, in de wei en zo geleidelijk aan ook op de weg om naar huis te komen. Zo leer je het het beste, langzaam en zachtjes.. 'er zal maar iemand je tegemoet komen'.


    Auto bestuurders zijn vaak te gehaast en hebben geen enkel besef hoe grote combinaties reageren op onverwachte manouvres.. Zo ontstaan de ongelukken en heeft de trekkerbestuurder ook nog altijd schuld! Hoevaak liggen er wel niet vrachtwagens in de kreukels..

  • Heijdravleesvee

    De meeste jongeren die trekker rijden hebben al enkele jaren ervaring op het bedrijf waar ze wonen of meewerken. Dat is de ervaring die ze voorhebben op de meeste andere weggebruikers qua voertuig beheersing. Iedere weggebruiker zou verplicht een paar lessen trekker en vrachtwagen moeten nemen.

  • ed12345

    Ik denk dat Ilse het bij het rechte eind heeft .Ik ben ook op zeer jeugdige leeftijd met trekker rijden begonnen.En vroeger als ouder en nu als grootouder zien wij echt wel welke van onze jeugdigen het in hun vingers hebben en welke niet En helaas ook voor veel volwassenen moet het een keer bijna fout gaan om te weten dat je ALTIJD voorzichtig moet zijn

  • ongedierte

    ik hier even op reageren want ik zelf hebt namelijk de ervaring met de jeugd dat ze met 16 meer aannemen dan met 18 want bij deze leeftijd voelen ze zich meer volwassen en weten ze alles beter en vanuit 16 en als ze met 16 leren sikuur te werken ,daar dan vaak mee blijven doorgaan terwijl ze alles wat je ze met 18 probeert bij te brengen al weer moeilijker word , ze al snel hun eigen inbreng erin leggen .zodat ze minder snel iets van een ander aannemen .natuurlijk zijn er altijd hardleerse jongeren zoals met opgevoerde bromfietsers maar die zullen als ze 16 ,18 of in de 20 zijn niet of niet willen beseffen waar ze mee bezig zijn

  • massy

    Worden de jongeren nog serieus genomen of hoe zit het straks zijn ze 25 voor dat ze wat mogen nou dan hoeft het niet zo nodig meer en ongelukken zullen altijd blijven gebeuren ook bij de ouderen. dus lekker laten rijden met der 16 jaar des te eerder zijn ze volwassen.

  • schrouff

    Trekkers worden steeds groter en sneller,

    maar het probleem blijft het zelfde een trekker is van voor te snel en van achter te langzaam.

  • ongedierte

    wat ilse v zegt is natuurlijk ook een punt. was laatst met trekker en injecteur op de nieuwe brug in zutphen en daar zijn auto`s die terwijl er tegenliggers zijn ze gewoon al toeterend inhalen en als jij het gas niet iets van het pedaal haalt er een frontale aanrijding het gevolg zal zijn en waar ik soms over erger is dat cijfers van cbr over ongelukken waar een trekker bij betrokken is ook nooit weergeeft of de bestuurder van de trekker al dan niet schuld treft of mischien helemaal geen blaam treft omdat hij per ongeluk onschuldig erbij betrokken was.

  • Tielman

    Ik ben ruim dertig jaar examinator voor het "oude" trekkerrijbewijs. In die tussentijd heb ik de trekkertes van toen uit zien groeien tot de huidige grote trekkers. Wettelijk gezien zijn dat al vrachtwagens. Gelukkig zijn veel loonwerkers en boeren zich er van bewust, dat een trekker die de weg op gaat volledig veilig moet zijn en dat de wagen ook beremd moet zijn. Gelukkig kom ik onberemde wagens nog sporadisch tegen, maar ik zie op de bedrijven ook voldoende staan, dat niet aan deze eisen voldoet. Bij het huidige trekkerrijbewijs moet de kandidaat zelf de theorie leren en zich ook de praktijk eigen maken. Dat laatste is gelukkig met het nieuwe t-rijbwijs over. Er wordt door jongeren vaak gesnoefd, dat zij meer ervaring hebben en beter rijden dan die ouwe gasten. Ik kom het tegendeel maar al te vaak tegen. Om een paar voorbelden te noemen: met ingetrapte koppeling door de bocht, in een (veel) te hoge versnelling door de bocht. Nauwelijks vooruit denken en vooruit kijken. Het is goed, dat er praktijklessen vereist zijn bij het T-rijbewijs. Een examen met een CBR examinator, die ook examineert bij het C-rijbewijs zal wel pittig zijn, maar het gaat om de algehele verkeersveiligheid. En dan niet wijzen naar die automobilist die niet begrijpt met wat voor spul je rijdt, dat hoeft hij niet, maar die chauffeur op die trekker zeker wel.

  • joohoo

    Mijn loonwerker rijd met een mooie combinatie , joekel van een Deere er voor met volle tank 81 ton !!!!! . Volgende dag dumpertje met gebroken puin 17 ton per as!!!! . Waarom zo groot? je houd geen weg meer heel . Ben er niet blij mee .

  • Dpj

    Joohoo, ik weet niet wat voor een kroeg verhalen jij te horen krijgt, maar 81 ton lijkt me wat veel hoor... je moet al een grote trekker hebben voor 20 ton dus nog 61 ton voor een volle kar??? Leg dat eens wat meer uit?

  • loef

    Heellaas Heb ik ook al een keer gezien container kippen mest en dan nog even aanstampen met een kraan... weegbrug kon maar wegen tot 85 ton!


    Verders even op wijzen trekker 150000 euro of meer sillage wagen met goede banden ruim 50000 toch gouw meer dan 2 ton zou dan toch even nadenken als loonwerker om geen bekwame chauffeur op die combi te zetten






  • loef

    vervolg;Verders de grote fout die we met z'n allen hebben begaan is het feit dat we geen splitssing hebben gemaakt voor grote trekkers die harder gaan als 45/50 km per uur.
    De heer Tielman zou die jongens die hij beschrijft dus gewoon moeten laten zakken als ze niet bekwaam zijn. Heb al meerdere jongere en ervaren vrachtauto chauffeurs (ja die het hele rijtje op rijbewijs hebben staan) gewezen op de beperkingen en het uitzwenken van de machines achter een trekker
    Enne gebeuren er niet ongelooflijk veel vrachtwagen ongelukken?? Dus een vrachtwagen rijbewijs is ook niet zaligmakend
    Gewoon koppie er bij houden immers we bepalen zelf met z'n allen de veiligheid!

  • Rijschool ARGUS

    Het rijbewijs T wordt ingevoerd op 01 07 2015. Kijk op www.rijschool-argus.nl voor de actuele stand van zaken.


    Piet Dillema


    Broeksterwoude

  • trijnie

    Wordt nodig tijd dat de leeftijd naar 18 gaat. En dan nog beter een vrachtwagenrijbewijs aangepast aan de trekker want die lompe trekkers compleet met groot materieel op de kleine weggetjes en door de bebouwde kom zijn levensgevaarlijk. Er gebeuren dan ook legio, ernstige ongelukken mee.

  • trijnie

    Er ging er hier eentje door de bocht beladen met mais, de hel boel finaal om, de sloot in.


    En nog pas een jong meisje in Twente, een kind in Staphorst, over een bruggetje heen met te zware last, bruggetje afgebroken enzovoort Het is overantwoord om zonder gedegen opleiding met die dingen de openbare weg op te gaan.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Als de gemeente bij een openbare brug niet vermeld wat het maximale draagvermogen van die brug is dan zou je mogen verwachten dat je erover kunt rijden. Heeft verder niets met leeftijd te maken.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Onlangs had ik een bovenaangespannen bouwlandinjecteur aan de tractor hangen. Het verschil met onderaangespannen was voelbaar. Zeker op delen van de weg die door boomwortels wat plooien heeft gekregen. Een 16 jarige zou mogelijk in de fijne stoel zijn blijven zitten en op volle snelheid zijn doorgereden. Ik ben teruggeschakeld naar de 3.

  • dylanreij

    Er zijn gewoon te veel mensen die met weinig ervaring en kennis van zaken de boel willen beslissen en regelen in dit kleine landje. Niet verkeerd bedoelt maar al die verhalen over 81 ton en 85 ton zijn allemaal getallen die maar uit de lucht worden gegrepen. Laten we ipv die boerenjongens dat stadsevolk een cursus geven over grote machines en hoe er mee om te gaan als je ze tegen komt op de openbare weg. Er zou een apart hoofdstuk bij de theorie van het B rijbewijs moeten komen over hoe je met groot verkeer om moet gaan als tegenligger, want daar schort ook te vaak wat aan. Allemaal van die bestuurders in auto's die er van schrikken van hoe groot het materiaal is en niemand die aan de kant gaat. Dat zorgt voor meer ongelukken dan je denkt. En wie krijgt er dan de schuld? Het zijn altijd de boeren....

  • trijnie

    dylanreij, doe tochnietnzo zielig. Boeren zijn niet zielig en de meeste burgers gaan heus wel aan de kant als er zo'n monster aankomt.


    Ikzelf ga vaak nog wel even in de berm stil staan. De buitenwegen zijn gewoon niet geschikt voor dat grote materieel, je wordt als fietser of automobilist wel zanzelf van de weg gedrukt.

  • dylanreij

    Trijnie, dit heeft niks met zielig doen te maken. Het is gewoon een feit dat er te veel mensen over een onderwerp willen mee praten waar ze niks of geen verstand van hebben. Bestuurders van zo'n "monster" houden vaker meer rekening met tegenliggers dan andersom. En over het algemeen zitten er op dat soort machines geen knapen van een jaar of 16. En hoe weet je trouwens zo zeker dat de meeste burgers wel aan de kant gaan? Waarschijnlijk rijd u dan dagelijks met zo'n monster in de rondte...

  • trijnie

    En wie krijgt dan de schuld? Het zijn altijd de boeren die......


    dat stoort mij zo, want zo stellen dit hoor je vaker bij boeren. Zo moeten jullie niet klagen. Als je get maar vaak genoeg zegt, geloof je het zelf ook nog.


    Heb respect voor jezelf, wees trots op wat je presteert.Er wordt over het algemeen genomen prima werk door boeren verricht maar draag dat dan ook uit en laat je niet in het verdomhoekje drukken.


    Maar wees voorzichtig op de weg, er gebeuren zoveel ongelukken. Ik kan het altijd waarderen als de bestuurders van trkkers ook eens even rustig aandoen als de situatie zich voordoet.

  • dylanreij

    Ik klaag niet en ben zeker trots.op ons vak en wat we presteren. Maar ik erger mij gewoon aan mensen die overal een mening over hebben maar geen idee hebben waar ze precies over praten. En dat is wel vaak het geval. Mensen die nog nooit op zo'n monster gereden hebben die kunnen er wel over beslissen. Er word maar vanaf 1 kant bekeken en dat is vanuit die kleine fiat panda. En die mensen bepalen blijkbaar wat die grote machines moeten doen

  • joohoo

    Tankinhoud 38000 l. lege tank 21 ton [ 5 assen ]. trekker incl wielgewichten water in de banden en frontblock 22 ton. mits goed gevuld valt er best mee te rijden. De weggebruiker vergist zich vaak in de snelheid van traktoren. Met als gevolg bij weg versmalling links inhalen of een rotonde linksom pakken . Inhalen als de treker voorsorteerd. ER is onder andere weg gebruikers een enorm te kort aan overzicht [mischien door de lage zit]. Een goed trekker rijbewijs zal best zinvol zijn , maar met 18 pas een rijbewijs maakt leerlingen ongeschikt voor stage. Het AOC heeft niet voor niets als voorwaarde in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs om een vmbo te volgen als de richting loonwerk/groen of veehouderij.

  • loef

    Groot rijbewijs bij een grote trekker prima meeste met die met groot materieel rijden beschikken over groot rijbewijs, Mest transport waar toch meer dan 5 km gereden moet worden is met de beperking van trekker en witte diessel goedkoper met een vrachtauto bij grote perceel in combi met container en in het veld lichtere mestton.


    Om nou voor een simpele boeren trekker meteen ook alle toeters en bellen aan een rijbewijs te hangen... En wat gebeuren er toch ongelukken zeker op iedere hoek van de straat, volgens mij valt het nog al mee, maar wel (heellaas ook) vaak op eigen erf!


    Vracht wagen rijbewijs dan ook op grote weg met die trekker van die veredele fiets paden af!!!



  • A.B.Vink

    Er moet mij nog even iets van het hart over wat mininplaat 9 maanden geleden riep over het sinds zijn 7e op een trekker rijden en het daardoor beter kunnen rijden dan de gemiddelde automobilist.... Waarom verzuchtte mijn rijschool houder dan bij elke boeren zoon/dochter die hij voor het eerst in de wagen kreeg, dat hij ze om te beginnen zo verschrikkelijk veel AF moest leren? "Ervaring" betekent niet dat je het goed geleerd hebt!



  • joitel

    Ik lees hier veel verschillende meningen en bijna overal zit wel een kern van waarheid in. De discussie moet niet gaan over de leeftijd maar over de opleiding. Er zijn genoeg 16 jarigen die serieus zijn en ook genoeg 18 jarigen die onverantwoordelijk zijn. De discussie moet gaan over de gedegen opleiding.


    Waarom zou men vanaf 18 jaar verantwoordelijker zijn? Ik zie dat niet. Auto verzekeringen vinden jongeren tot 24! niet voor niets een extra risico.


    Het werken met machines is een wezenlijk onderdeel van de agrarische werkzaamheden en het is verstandig om de gevaren van het werken met machines zo vroeg mogelijk te leren. Dit geldt niet alleen voor de agrarische sector. Het verhogen van de leeftijd is ook voor de werkgelegenheid onder jongeren, vooral op het platteland, ook niet bevorderlijk. Ik bedoel met name vakantiewerk en bijbaantjes. Juist veel eenvoudig trekkerwerk is bij uitstek geschikt voor de jeugd. Zij vinden het leuk en voor de boer of loonwerker iets goedkoper. Daarbij komt nog de verantwoordelijkheid die men van jongs af aan leert om met groot en duur materiaal om te gaan.


    Het belangrijkste is een gedegen opleiding en deskundig toezicht en begeleiding als men het trekker certificaat eenmaal heeft behaald.

  • trijnie

    Joohoo, ik hoop toch echt niet dat ze iemand die stage loopt, de openbare weg opsturen met een trekker.Zeker niet met de giertank erachter of maislader..


    Het is ook niet altijd zo dat ze niet kunnen rijden maar ook wel nalatigheid.


    zelf heb ik een ongeluk gehad doordat een trekker en mais aanhanger helemaal recht geig rijden. Iknreed achter hem en veronderstelde dat hij voor mij aan de kant ging, zodat ik in kon halen.Hij gaf geen richting aan maar met dat ik inhaalde sloeg hij linksaf een erf op en ik dus vol er tegenaan.Debestuurder had dus de kabels niet aangesloten zodat


    zijn achterlichten niet werkten. En denk maar niet dat er een excuus kwam of een bloemetje.

  • joohoo


  • loef

    Nalatigheid en onervarenheid heeft dat iets met trekker rijbewijs te maken komt bij oudere personen ook gewoon voor.


    Inderdaad betekent ervaring niet dat je het goed aangeleerd de rij schoolhouder heeft nogals gevloekt bij mij, overdreven spiegels kijken, twee handen aan het stuur door rijden bij het stoplicht, door rijden in bochten en niet bij slechte weg stapvoets gaan rijden, ga zo maar door.. Die gast had nog nooit in een trekker gereden, en dan te bedenken als je een auto rijbewijs hebt dadelijk nog 10 jaar de tijd krijgt om er een T bij te schrijven






  • loef

    O, ja wie waren ook weer die voor deze trekker rijbewijs pleitte, transport en logistiek als ook cumela , wat was ze steeds ook riepen valse concurentie door die boeren met die snelle trekkers met grote karren, verkeers veiligheid was en is gezien het hoge percentage vrachtauto's met gebreken sachijnbaar maar bijzaak



  • trijnie

    toch geeft het aantal ongelukken aan dat het beter is als mensengeleerd hebben om met groot materieel om te gaan.


    En die verhoging van de leeftijd zou ook zo gek niet zijn, want jeugdige overmoed kan ook slecht uitpakken.

  • dylanreij

    Het ligt niet altijd aan de jeugd. Als je ouder word kun je te gemakkelijk en overmoedig worden omdat je op de automatische piloot werkt en daardoor fouten kunt maken. Ik reed als kleine jongen ook al met groot spul rond en meerdere boerenjongens in de buurt deden dat toen ze jonger waren en mijn ervaring is dat die jongens voorzichtiger te werk gaan dan die stoere jongens die niks geen ervaring hebben op latere leeftijd.


    Laat ze zo vroeg mogelijk beginnen met rijden op het erf en land maar wel met een beetje begeleiding. En ze mogen best wel eens een keer tegen een paaltje rijden of een ander ongelukje. Daar worden ze alleen maar rustiger en voorzichtiger van.

  • Tielman

    We kunnen hier lang of kort over praten, maar de besluiten liggen inmiddels vast: de leeftijd wordt 16 jaar. Wellicht in de toekomst 18 jaar.Ik denk, dat dat vooral afhangt van wat er allemaal gaat gebeuren. (ernstige ongelukken e.d.) Zelf heb ik ooit gepleit voor 2 t-rijbewijzen, een voor lichte trekkers en een voor zware. Helaas heeft dat het niet gehaald.


    Voor wat betreft de vaardigheid en verantwoordelijkheidhet volgende: Bij bestuurders met een B rijbewijs ligt het aantal ongelukken in de leeftijd van 18 tot 25 veel hoger dan bij andere leeftijden. Hoe zou dat komen? Zijn trekkerbestuurders van die leeftijd verantwoordelijker dan die met een B-rijbewijs? Lijkt me weinig uit te maken.

  • dylanreij

    of ze verantwoordelijker zijn dat verschild van persoon tot persoon en verschild ook per bedrijf. Ik denk persoonlijk wel dat zulke jongens die 2 jaar ervaring op de weg hebben met agrarisch materiaal dat zulke jongens meer bewust zijn van weggebruikers en tegenliggers dan leeftijdsgenoten met een B rijbewijs en niks geen ervaring (hoewel heel veel denken dat ze geweldig rijden kunnen)

  • Tielman

    Die 2 jaar ervaring hebben ze met vallen en opstaan opgebouwd. Naar ik hoop, niet met al te grote brokken. Mij valt in ieder geval op, dat die ervaring vele hiaten bevat. Ieder examen dat ik afneem zit boordevol instucties en tips. Ook een b-rijder heeft na 2 jaar een zekere ervaring opgebouwd.

  • dylanreij

    Ja maar voordat een B rijder 2 jaar ervaring heeft op gedaan dan is diegene 20/21 jaar. De meeste jongens die hun trekker rijbewijs willen halen hebben voor hun 16 al een zekere ervaring op gedaan. Weliswaar niet veel ervaring op de weg maar ze weten over het algemeen wel hoe hun combinatie aanvoelt en reageert. Daar beschikt een 18 jarige B rijder nog niet over. Ik blijf van mening dat het omhoog brengen van de leeftijd niks gaat veranderen aan de verkeersveiligheid

  • schoenmakers1

    heel makkelijk waar men met het verkeer heenwil, snelheid verlagen totdat alles stilstaat, misschien dat het dan volgens de pessimisten veilig genoeg is

  • larsbraat6200

    Nee gewoon 16 houde anders moet ik nog langer wachten voor dat ik ergens kan gaan werken en over de weg mag!

  • gerrit coppens
    Panellid

    Lars, als je op een bedrijf werkt waar alles aan een kavel ligt dan kun je volop tractor rijden zonder op de openbare weg te komen. Daarnaast is er werk genoeg waar je geen tractor voor nodig hebt

  • Tielman

    @ Dylanreij Laat ik duidelijk zijn: voor mij is het al een geweldige verbetering, dat de examens bij het CBR afgenomen worden na een gedegen praktische opleiding. Dat laatste is hard nodig, want die ervaring die men op het erf en land opgedaan heeft stelt niet veel voor. Nogmaals: bij de examens trapt 8 van de 10 kandidaten bij een paniekstop eerst de koppeling in (op het land valt dan de boel meteen stil door de rolweerstand, op de weg gaat dat niet op). Veel kandidaten gaan met ingetrapte koppeling de bocht in. Ze schakelen vaak niet of te weinig terug voor een bocht of rotonde. Om maar een paar zaken op te noemen. Dat is de ervaring die men zonder begeleiding heeft opgedaan. Vaak net niet genoeg fouten om te zakken.

  • loef

    Na 30 jaar ervaring heeft de combinatie mij toch nog verast duwde even iets harder na als ik dacht de ervaring opgedaan in het veld hebben mijn haggie gered en het geluk dat een 15 jarige naast me zat die de nieuwe trekker heellaas beter kent met z'n snufjes als ik.


    Goh wat zal het dadelijk toch veilig worden mijnheer de instructeur ,net als die vrachtwagens, of vergis ik me weer er in als ik de verkeersinformatie moet geloven

Laad alle reacties (43)

Of registreer je om te kunnen reageren.