Wat vind jij ervan?

Trekkerbestuurders voorkomen veel ongelukken

41


De laatste tijd hoor je nog wel eens over ‘meer ongelukken waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn’, verzwaring van het trekkerrijbewijs, kentekenplicht. Maar volgens mij wordt de landbouw er onterecht op afgerekend. Er wordt maar wat graag een beeld gecreëerd van roekeloze 16-jarigen die met 40 ton lading veel te hard door dorpen scheuren.
Mijn mening? Laat moderne, goedgeremde trekkers maar wat harder rijden, dan is er minder kans op brokken! Dan wurmen automobilisten zich niet op de meest onmogelijke plaatsen langs je. Want niet de trekkerbestuurder, maar de automobilist zorgt nog wel eens voor gevaarlijke situaties!
Laatst nog: was ik onderweg met vijf slachtrijpe stieren in de veewagen. Waardetransport, waarmee ik uiteraard zeer assertief rijd. Ver vooruit kijken en gas los in plaats van remmen. Ik reed op een ruime voorrangsweg en werd geregeld ingehaald door automobilisten. Achter een molen en een heg doemt er een weg van rechts op, waar op dat moment een auto de kruising nadert. Je ziet de automobilist kijken en balen dat ie zo achter een trekker zal komen. Hij houdt het gas erop en nadert met hoge snelheid de kruising om er nog even voor te glippen. Ik zie het mis gaan en zoek naar opties. Een korte blik in de linker spiegel leert dat ik net op dat moment wordt ingehaald. Uitwijken is dus geen optie. Ik kijk voor me en zie dat de aanstormende automobilist twijfelt. Op het laatste moment bedenkt hij zich. De auto komt half op mijn weghelft tot stilstand. Ik vloek, zwaai met mijn rechtervuist en stamp met de rechtervoet vol op beide rempedalen. Met gierende remmen en dof gedreun van stampende stierenpoten op de wagenvloer door de onverwachte manoeuvre , wordt de snelheid rap minder. De automobilist zit verstijft en ziet de voorlader steeds dichterbij komen. Door het remmen heeft de auto links van me net voldoende tijd om weg te komen, en met een ruk aan het stuur zeil ik in een grote boog om de brokkenpiloot heen. Nog geen drie kilometer verder op een smalle, bochtige weg met bomen er vlak langs, red ik opnieuw een mensenleven. In de linkerspiegel zie ik dat een meisje in een klein autootje tussen twee opvolgende scherpe en onoverzichtelijke bochten denkt nog even in te kunnen halen. Ik kijk voor me en tuur op de weg zover het zicht rijkt. ‘Aiiiiii’ en wederom het gieren van mijn remmen, is wat er klinkt als ik beweging zie op de tegemoetkomende weghelft. Daardoor haalt ze het nét!
Ik ben toch vast niet de enige die dit soort frappante acties en bijna ongelukken meemaakt of…?! Volgens mij voorkomen trekkerbestuurders vaker een ongeluk dan dat ze er een veroorzaken!

Laatste reacties

  • Hoeve Bouwlust
    Panellid

    Jacco, wat heb je dit fantastisch omschreven !!!
    Zelf rij ik s' zomers altijd met een grote trekker en een silagewagen in de hakseltrein mee. Wij hebben ook een aantal Ha op afstand en daarbij moeten we eerst over een smalle landweg ( onze straat ) en daarna over een druk verkeersplein met rotonde om vervolgens op de weg uit te komen waar ons land aan ligt...een redelijk brede weg, waar inhalen van een trekker dus ook orde van de dag is.
    Op het smalle landweggetje bij ons gaat het al mis... auto's rijden passeer plekken voorbij, moet zich daarna langs je combinatie wroeten en alles kost veel meer tijd dan even een paar seconden wachten bij het passeer plek. Op de rotonde schieten ze van alle kanten nog net even voor je langs want inderdaad... je wilt toch niet achter een slome trekker komen te zitten. Op de weg waar ons land aan ligt schieten er veel auto's langs, maar voor het indraaien het land in moet je altijd een beetje uithalen.... daarom ga ik al vrij vroeg iets meer in het midden van de weg rijden. Als ik gewoon op mijn helft blijf, richting aangeef en daarna ga vertragen... is dat het moment om mij in te gaan halen, terwijl ik dus net iets uit moet halen... veel gevaarlijk situaties ! Vandaar het vroegtijdig midden op de rijbaan gaan rijden.... met natuurlijk wel wat claxon-concerten achter me teweeg brengt.
    Mensen hebben HAAST ( wij op dat moment ook ) en gunnen elkaar die seconden sneller ter plaatsen zijn niet meer. Dat is jammer.
    Maar ik ben het zeker met jou eens dat WIJ niet alleen de schuldige zijn aan de vele ongelukken die meer gebeuren met landbouwvoertuigen.
    Boerinneke Minouche

  • Jacco Keuper

    Dank Minouche. Tja, zo liep het gewoon. En zo opvallend; ook binnen vijf minuten na elkaar.
    Dat doe je goed; tijdig voorsorteren en duidelijk aangeven waar je naar toe wilt. Ook al neemt men het je niet in dank af, het is wel het meest veilig.

  • PetervandeMerwe

    Ik denk dat Jacco en Hoeve Bouwlust de andere kant van het verhaal publiceren zoals deze al zo vaak in de krant vermeld wordt.
    Natuurlijk ben ik het er mee eens dat er vaak genoeg jonge jongens en meiden met combinaties de weg op gaan waarvan ze zelf geen eens doorhebben hoe gevaarlijk het is waarmee ze op de openbare weg rijden. En dat ook zij best wel eens fouten maken die niet mogen gebeuren. Zolang er geen persoonlijk leed ontstaat valt dan de schade relatief mee als er überhaupt schade ontstaat.
    Maar er wordt te vaak niet gesproken over de agressiviteit en onbegrip van andere weggebruikers richting landbouwverkeer. Zelf maak ik het ook voldoende mee (onze polder bestaat uit een aantal dijken die gebruikt worden als sluiproute door de bewoners van een luxe woonwijk aan de rand van de stad) autobestuurders die passeervakken voorbij rijden en vervolgens niet aan de kant van de weg durven te rijden met hun auto. Op plekken ingehaald worden waar het gewoon vragen om ongelukken is. En veel agressiviteit richting landbouwverkeer, niet alleen van automobilisten maar ook van fietsers.
    Want ook de fietsers zelf vindt ik gevaarlijk bezig als zij wachtende landbouwvoertuigen (die op een passeervak wachten voor tegemoetkomend verkeer) inhalen om vervolgens middenop te gaan fietsen zodat zij niet meer ingehaald kunnen worden.
    Het lijkt wel of we elkaar de ruimte op de weg niet meer gunnen en denken dat we de enige zijn in het verkeer. Iedereen denkt nog maar aan zijn eigen belang en dat is zo snel mogelijk van a naar b reizen. Vaak rijden de akkerbouwers en veehouders met waardevolle spullen, eigenlijk hun inkomen, over de weg en willen hieraan geen schade veroorzaken. Soms wordt het ze erg lastig gemaakt door het onbegrip van de mede weggebruikers.
    Ik zou eigenlijk naar iedere weggebruiker in het buitengebied willen zeggen: 'Toon wat begrip voor het landbouwverkeer! Het rijdt allemaal niet zo gemakkelijk als met een auto en heeft soms wat extra ruimte nodig. Wordt niet agressief als je een paar seconde later ergens arriveert, want wat zijn die secondes nou op een mensenleven?'
    ps. Heb er ook nog een passend verkeersbord bij gevonden:
    fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/.../531697_373619005994413_100000389492143_1186294_1346401273_n.jpg

  • Jacco Keuper

    Mooi bord! Iets verouderd wellicht, maar kniesoor die daarop let.
    Inderdaad, de samenleving wordt individualistischer en mondiger. Dat is een ontwikkeling die je niet tegenhoudt als sector. Begrip kweken is het enige dat werkt, dus ik steun je oproep van harte.
    Denk wel dat juist de landbouw hiermee de middelen in handen heeft om dit om te zetten in een kans. Grote machines zijn boeiend. Daar wil iedereen wel even op zitten! Laat maar eens zien hoe weinig je ziet, hoe lastig het is als je soms op de centimeter nauwkeurig moet rijden. Goed voer om bijvoorbeeld een open dag op een boeren bedrijf meer inhoud te geven (dan dat de loonwerker alleen een nieuwe machine neer zet).

  • H. Wipstat

    Het is heel simpel Jacco..... Als jij werkelijk assertief reed, zoals je ons wilt doen geloven, had je bij het naderen van een weg van rechts je voet van het gaspedaal gehaald. En op het moment dat je zag dat er van rechts een auto naderde, had je rustig geremd om de auto voorrang te kunnen verlenen zoals de verkeersregels voorschrijven. Maar nee, je bleef volgas doorrijden, en moest op het laatste moment vol op de rem met een wagen vol stieren. Tja, dat is nou boerenverkeersgedrag....
    En dan ook nog proberen om het goed te praten......tssss

  • Hoeve Bouwlust
    Panellid

    @H.Wipstat.
    Beetje jammer dat u deze reactie plaatst.... mijn voorstel ( en ik bedoel het echt niet kwaad ) lees het 1e bericht van Jacco nog eens goed door !
    Hij ( Jacco ) rijd op een Voorrangsweg, jammer voor die bestuurder van rechts... maar die moet wachten. Deze bestuurder van de auto maakte op dat moment duidelijk de keuze die vele met hem maken "daar komt weer zo'n slome trekker, GAUW nog even er voor duiken" . Wat dus een zeer gevaarlijke situatie veroorzaakt.
    Ook heb ik ( dus geheel MIJN mening ) niet het idee dat Jacco het nog goed wil praten. Het zijn situaties die elke boer die over de weg rijdt wel eens meemaakt.

  • frank_mf

    Ben het helemaal met je eens: de snelheid van moderne tractoren mag van mij best omhoog, mits alles goed geremt is en in orde. Als ik met de MF4235 op de weg rijdt met 43 km/u, worden veel minder kapriolen uitgehaald om me in te halen: ze vinden 40 denk nog net acceptabel. Als ik met de Case International met 30 km bak op de weg rijd heb ik daar veel meer last van.
    Overigens heb je der altijd gekken bij, reed een keer op een krappe 2 baans weg dik 40 en komt een Fendt 936 me voorbij vliegen?! Blijf er gewoon achter. Ik zag hem wel achter me maar schrok toch toen hij me wilde inhalen.

  • Jacco Keuper

    @H. Wipstat: ik wil helemaal niets goed praten. Het is precies zoals Hoeve Bouwlust zegt: ik rijd op een voorrangsweg. Ik schrijf bewust 'weg van rechts' en niet 'zijweg' zodat voor oplettende lezer duidelijk is dat die automobilist niet kan zien dat ik wordt ingehaald.
    Achter het terrein van de molen zit een blokhuttenbouwer die zijn waar heeft uitgestald. Dus pas 50 - 100 meter voor de kruising, komt die weg in beeld. Ik reed niet volgas, maar driekwart van de snelheid die mijn trekker halen kan. En uiteraard heb ik direct het gas losgelaten, maar dat was bij lange na niet voldoende om op tijd stil te staan. In die luttele tijd zie je wel dat die auto niet remt maar versnelt om er nog even voor te glippen, maar dat op het laatste moment toch niet doet... En zo mij in een heel lastig parket brengt.
    En als ik voor elke zijweg steeds van het gas ga, terwijl ik op een voorrangsweg rijdt, dan ergeren autobestuurders achter me zich aan mijn 'ge-jojo'. Dan krijg je irritatie en nog meer aandrang om mij voorbij te komen (= rare capriolen). Dus dat is zeker ook geen oplossing.
    @ Frank: Daar heb je gelijk in. Op de terugweg, met een lege wagen, kan ik wel volgas (40 km/u). En dan heb je er minder last van. Dat is precies mijn punt!

  • Gijs
    Panellid

    Ik denk dat we allemaal wel een beeld hebben hoe het gebeurd. het proleem blijft dat de meeste automobilsten geen idee hebben hoe het is om met trekker en combinatie deel te nemen aan het verkeer. een groot deel wil dat ook niet, en heeft alleen maar oog voor zich zelf.

  • Hoeve Bouwlust
    Panellid

    @ allemaal,
    Ik ben al een tijdje bezig met een plan opstellen om burgers kennis te laten maken met (grote) landbouwvoertuigen op de openbare weg. Dit door een bepaalde campagne te voeren in diverse steden met behulp van een paar grote partijen die hier ook baat bij hebben.
    Hoe denken jullie dat burgers het zouden vinden als ze zelf een keer op een uitgezet parcours een rondje met een (gemiddelde trekker, dus rond de 100/120 Pk ) zouden kunnen rijden. Dit alles onder toezicht van een ervaren trekker chauffeur ?
    Ook moet je hierbij bedenken dat er een balk achter die trekker zit met een breedte van 3 Mtr. die d.m.v. een ketting aan beide uiteinden een pillon kan raken, als de chauffeur dus te dicht naar de kant toe gaat raakt deze ketting de pillon en activeert dan weer een zwaailicht, die teven op het uiteinde van de balk gemonteerd zit.
    Ook zou je hierbij in het parcours een auto kunnen neerzetten om het beeld nog scherper neer te zetten. Maar dit moet dan wel een auto zijn waar een deuk of kras op mag/kan komen... oefen auto van de plaatselijke brandweer.
    Ik ben erg benieuwd of jullie denken dat een dergelijke actie een stukje bewustwording kan creëren onder de burgers die door het buitengebied (op de openbare weg ) rijden ???
    Brand maar los zou ik zeggen ! Alle reacties zijn welkom !
    Groeten,
    Minouche
    ( Boerin die met de hakseltrein meerijd op een CASE MXU115 met silagekieper van 14 ton )

  • frank_mf

    @ Hoeve Bouwlust,
    Lijkt me een uitstekend plan, maar vooral dat het ook groot in het nieuws komt etc en dat er een realistisch beeld wordt geschetst naar de burger toe van wat ziet een chauffeur etc. Ik heb het zelf gehad toen ik ging autolessen: Je ziet fietsers minder goed dan dat ik dacht van te voren. Als fietser wordt je je daar dan ook meer van bewust en ga je je toch anders gedragen in het verkeer.
    @ Jacco Keuper
    Heb je dit ook al op de website TractorFan.nl gezet? Daar zitten ook behoorlijk wat mensen met een mening (>19000 leden) en zijn bijna allemaal mensen uit de praktijk. Van loonwerker tot boer , van tuinbouwer tot kinderen van een jaar of 16 die net beginnen op de trekker. Als het nog niet is geplaatst op de site, zal ik het plaatsen (je hele verhaal etc.) Maar je kan het ook zelf doen natuurlijk ;)

  • Hoeve Bouwlust
    Panellid

    @frank_mf, dank voor je reactie !

  • Jacco Keuper

    @ Hoeve Bouwlust,
    Goed idee Minouche. Ik opperde iets soortgelijks maar dan wat kleiner van opzet in mijn reactie van 5 april. Zal het hier eens opperen. Wie weet kan Boerderij hier ook nog wat in betekenen.
    @ Frank_mf
    Dank voor de tip. Ik ken TractorFan, want daar werken we mee samen op de mechanisatiepagina's van Boerderij.nl. Ik zal het daar ook eens in de groep gooien.

  • Hoeve Bouwlust
    Panellid

    @jacco,
    Ik weet niet in welk deel van NL jij woont... maar ik heb een heel draaiboek klaar liggen en ben inmiddels contacten aan het zoeken voor financiering.
    Maar het zou erg fijn en waarschijnlijk ook heel leuk zijn om hier eens over te brainstormen !
    Boerderij staat hierin zeker op mijn lijstje, als zijnde een groot deel van de PR voor de Campagne.
    Misschien via een PB even mailadressen uitruilen, dan zou jij ook best een keer op het draaiboek voor de Campagne mogen schieten ;-)
    Groetjes Minouche

  • frank_mf

    @ Jacco Keuper,
    Ok, ik wist niet dat je bij boerderij werkte. Maar bij zo'n "Topic" zal je zekerweten veel reacties krijgen. Op Tractorfan heb ik dezelfde gebruikersnaam als hier, voor als je me nodig hebt voor het plaatsen of vragen hebt als je nog geen account hebt.

  • telefoon

    Hallo , Ik denk dat veel automobilisten nog steeds denken dat een trekker maar 20 kilometer rijdt dat is in de eerste plaats allang verleden tijd. Automobilisten zijn de laaste jaren veel agresiever gaan rijden, en er totaal er niet bij stil staan als iemand met groot materiaal een beetje links voor gaat sorteren anders de dam niet in kan komen. Ik denk gewoon als ze een beetje om ons denken het veel beter zal verlopen.

  • Arieh

    Helemaal mee eens! Jongens (en meiden) die toch al thuis op de trekker zitten zijn beter vertrouwd op de weg dan sommige automobilisten mét rijbewijs!
    En wat doet een nieuwere trekker onder voor een vrachtauto wat betreft remmen? Ik denk dat het niet uitmaakt terwijl vrachtwagens meestal wel 80 km/h rijden

  • telefoon

    De nieuwe trekkers hebben ook lucht remmen dus dat is een stuk beter dan die van een auto
    en natuurlijk worden alle vier wielen geremd. ( dus niet zo als vroeger met twee en mechanies)
    En ik blijf er bij dat de meeste jonge trekker chauffeurs beter zijn dan de gemiddelde autmobilist. Zelfs de stichting sbv uit drachten zijn geen trekker mensen die kunnen ook beter iemand uit het boeren bestand halen om het goed uit te leggen.

  • H. Wipstat

    [ zo maar een voorbeeld van een reactie hier:
    Helemaal mee eens! Jongens (en meiden) die toch al thuis op de trekker zitten zijn beter vertrouwd op de weg dan sommige automobilisten mét rijbewijs!
    En wat doet een nieuwere trekker onder voor een vrachtauto wat betreft remmen? Ik denk dat het niet uitmaakt terwijl vrachtwagens meestal wel 80 km/h rijden?]
    De gemiddelde reacties die bij dit onderwerp gepost worden, nemen mijn zorgen over de bijdrage van landbouwverkeer aan de verkeersveiligheid bepaald niet weg....
    De insteek van de gemiddelde connecter hier is:
    - automobilisten en andere weggebruikers houden te weinig rekening met onze brede voertuigen die toch best gevaarlijk zijn
    - laat ons maar harder rijden want dat is veiliger
    Als ik alles lees, wat jullie hier allemaal schrijven, springen me de tranen in de ogen. Ik denk dat de gemiddelde trekkerchauffeur beter bevorder kan worden tot kruiwagenmachinist.
    En de maximum snelheid voor landbouwvoertuigen? Die moet eerder omlaag dan omhoog.

  • frank_mf

    @ Wipstat
    quote: "Ben het helemaal met je eens: de snelheid van moderne tractoren mag van mij best omhoog, mits alles goed geremt is en in orde."
    Dat is natuurlijk een vereiste. Maar je bent het dus niet eens dat Automobilisten vaker inhalen als de trekker minder hard rijdt en dus gevaarlijke situaties opleverd? En waarom "Eerder omlaag dan Omhoog" ? Het staat officieel nog steeds op 25 en met de huidige technieken (ABS, Luchtremmen etc) Kan er veilig 50 gereden worden.
    Ik ben het overigens wel eens met de opmerking over dat van de rijvaardigheid op de weg van jonge chauffeurs. Die is natuurlijk niet beter dan die van iemand die net z'n autorijbewijs heeft. De gemiddelde automobilist heeft al 30 rijlessen gehad OP DE WEG voordat deze überhaubt alleen de weg op mag.
    Bij trekkerchauffeurs, zoals ik, gingen met hun trekkercertificaat/rijbewijs pas voor het eerst de weg op en dat stelde ook niks voor. Als ik nog steeds met de rijstijl zou rijden als met het examen toen, zou ik echt een gevaar op de weg zijn zeg ik eerlijk. Veel te weinig ERVARING. Nu rijdt ik veilig met een combinatie van 3 meter breed door drukke dorpstraatjes, maar als ik dat vlak na m'n examen had gedaan was de kans op gewonden of erger enorm.
    Moraal van m'n verhaal: Veilig rijden met de trekker OP DE WEG is alleen te bereiken met ervaring, dus alsjeblieft, voer dat ECHTE trekkerrijbewijs nou in! Voorkomt een hoop menselijk leed.

  • IlseV

    Ik snap best dan men last heeft(denkt te hebben) dat landbouwverkeer maar 40km per uur rijdt, maar met een kieper/oplegger of tank is het toch anders dan een vrachtwagen. Het is immers een losse combi wat alleen met een trekhaak aan elkaar is gekoppeld al dan niet geremd. 40km per uur moet wel als een maximum worden aangeschreven, in dorpen en steden is het gehobbel te groot om schade aan trekker en machine te voorkomen door te hard rijden. Men houdt zich immers ook niet aan de snelheid van 30km per uur als dit harder kan.
    Om het trekker certificaat te vervangen door het trekker rijbewijs is nog niet zo'n gek plan. Dan zijn de jongens ook iets meer bewust van de studie voor de theorie. Nu mag je nog de helft fout hebben en heb je een voldoende dus je theorie binnen, dat is echt te gek voor woorden. Vaak zijn dit ook nog jongens die juist om het aanzicht(grote trekker, veel ton achter de trekker) willen rijden en langzaam rijden hoort bij dit gedrag niet. Wanneer het rijbewijs wordt aangepast en net zo als een auto- of vrachtwagenrijbewijs wordt gevraagd zal men iets beter opgeleide chauffeurs op de grote combinaties krijgen en weet men dat het niet maar zo even met een 30kuub's tank door het dorp moet. (zie 112-achterhoek.nl( zaterdag 14 april) voor details wat er mis kan gaan met dit soort gedrag).
    Als meisje zijnde is het aanzicht uiteraard ook van belang, maar wij staan bekend als voorzichtig en rustig. Met de auto maken vrouwen meer schade; vrouw achter het stuur, altijd duur. Maar met een andere combi is de vrouw/dearne toch meer zich er van bewust dat alles dat kapot gaat ook geld kost.
    De luxe wagens op de weg wat betreft auto's, die blijven het van belang vinden zich aan de maximale snelheid te houden en niet langzamer te kunnen/mogen rijden van zich zelf.
    Hier in de buurt zijn ook veel kleine/smalle wegen(3m) waar men wel aan de kant moet gaan en zo langzamerhand er achter komt dat wanneer je er een trekker nadert dit niet handig is en dus gewoon via de doorgaande weg(met drempels) handiger en praktischer is.
    @Hoeve Bouwlust, het is wel een goed idee om mensen zich er van bewust te maken hoe het zicht is op de trekker en hoe men bochten maakt met grote combi's. Alleen tref je denk ik nog niet de echte boosdoenders; audi/mercedes/volvo rijders..
    Ps. Een passeerhaven voor trekkers: Wel leuk en handig in theorie. Maar als trekkerchauffeur moet je eerst afremmen om naar rechts uit te wijken en te stoppen op de passeerhaven, en wanneer de file er weer achter vandaan is moet je weer optrekken wat zorgt voor een nieuwe file. Dit is dus niet probleemoplossend. Een twee/vierbaansweg(2 heen/2terug) maken kan langs veel wegen makkelijk, zoals in Lochem(Gelderland) in plaats van Passeerhavens.

  • telefoon

    het mag dan een keer mis gegaan zijn in gelederland maar zoveel automobilisten kunnen er ook wat van kijk maar even op 112 nederland 1 jongen dood en twee zwaar gewond. en dat komt veel voor alleen door onervarenheid. en denken dat overkomt mij niet. dus schuif het niet af op jongeren die een trekker besturen, want meestal zijn ze beter dan de gemiddelde automobilist

  • frank_mf

    @telefoon lees jij mijn verhaal nog maar eens, jij onderschat de gevaren van de trekkers en het tekort aan ervaring op de weg bij jonkies.

  • IlseV

    @Telefoon en Frank_mf,, Er moet een trekkerrijbewijs komen, waar ook veel praktijkervaring wordt gevraagd. Met bijvoorbeeld de vraag: 30ton achter de trekker, hoelang is de remweg? En dat laten testen, kijken of ze het goed hebben ingeschat. Ik denk dat men daarmee een heel eind komen. Het grootste probleem met dodelijke slachtoffers is het, plots achter de trekker of machine lopen dat de bestuurder niet ziet en doorrijdt, niet aan de veiligheidseisen voldoen zoals het afschermen van de aftakas en andere draaiende onderdelen, aan de telefoon zijn terwijl men aan het werk is!..
    Veel jongens/meisjes kunnen van alles en nog wat besturen, alleen valt het aantal slachtoffers altijd op wanneer men praat over landbouwvoertuigen. Check het aantal dodelijke slachtoffers bij auto's eens.. En dan kijkend naar jong bestuurders, die overkomt de eerste jaren ook van alles. Niet voor niets het puntensysteem.
    Loonwerkers moeten zich eerst goed realiseren wie ze achter het stuur zetten. Laat nieuwe werknemers eerst op het eigen terrein maar eens een paar kiepers heen en weer rijden zonder iets te raken. Zo kan er door de loonwerker eerst gekeken worden naar de ervarenheid en of men het wel kan! Hoeveel ervaring je ook hebt, in veel gevallen is het zo dat; je kunt het of je kunt het niet.

  • frank_mf

    @Ilse Zekerweten moet die er komen ;) Maar 30 ton achter de trekker is wel een extreem voorbeeld. Maar het princiepe is goed. Remweg met en zonder geremde wagen bijvoorbeeld: Ik schrik altijd van de remweg van onze trekker met een (ongeremde) giertank. Bij een geremde giertank wordt soms zelfs de trekker geremd door de tank, om maar wat aan te geven. Ik vind dus ook dat er strenger gecontroleerd moet worden of alles goed geremd is etc. Soort APK voor trekkers en machines, 1 keer in de 2 jaar bijvoorbeeld.

  • ik vindt het eigenlijk raar dat als je toch zo,n ervaren chauffeur bent : waarom je dan met stampende rechtervoet op beide remmen moet staan? als je zo,n situatie aan ziet komen dan laat je gas los en laat je alles uitrollen en hoef je geen stieren door je aanhanger te laten butsen.sorry hoor.

  • Martijn Knuivers
    Redactie

    Ik vind dat de meeste boeren een beetje boter op hun hoofd hebben in deze discussie. Alsof hun kroost een betere trekkerchauffeur is dan menig automobilist. Ik rij zelf trekker sinds mijn 16e, toen we thuis nog een Fendt 304 en 306 hadden. De trekkers reden respectievelijk 30 en 38 en de grootste kipper was 8 ton en de giertank bergte 5,5 kuub. Nu rijden trekker ruim 40, 50, soms zelfs 60. Kippers zijn gegroeid tot soms drieassige 24-tonners. Qua totaalgewicht doen ze niet onder voor een kleine vrachtwagen.
    Ik vind het meer dan normaal dat de minimum leeftijd voor trekkerchauffeurs opgetrokken zou worden naar 18. een vrachtwagenchauffeur moet ook minimaal 18 zijn. Hoevaak ik niet een 'stoere' knul van een loonbedrijf volgas tijdens de maisoogst door het dorp zie knallen.
    Trouwens, een beetje rustig rijden geeft veel minder brandstofverbruik. Geen onbelangrijk gegeven, zeker nu de rode diesel wordt afgeschaft.

  • Gerd-Jan

    Dat je als loonwerker aandurft om een niet verzekerd iemand op de de trekker te zetten snap ik niet. Als je ongeluk krijgt ben je de klos, en het geeft je dan een slechte naam.
    Ik rij zelf ook een klein beetje op de weg. Je moet gewoon weten dat je eigenlijk niet mag rijden, en dat je al het andere verkeer gewoon voorrang verleent. (ook de minste kans op ongelukken) Je moet gewoon zelf goed je grens weten. Maar op een klein landweggetje, tot 1,5 kilometer van huis moet het volgens mij kunnen.

  • telefoon

    Zou je dan eerst niet zelf het goede voorbeeld geven voor je over een ander klaagt, op een klein weggetje kun je namelijk ook een ongeluk krijgen.

  • Gerd-Jan

    Ooh dat wist ik nog niet!
    Maar als je goed oplet, en geen kruispunten tegenkomt krijg je op een landweg geen ongeluk.

  • IlseV

    Als loonwerker en als ouder moet er toestemming zijn om met de trekker de weg op te mogen. Als loonwerker ben je verantwoordelijk voor diegene die op de trekker zit en probeer zo'n nieuwe werknemer eerst even uit voordat je hem de weg op laat gaan en zeg hem dat niet alles binnen het uur af moet met 3 breekbouten kapot en een halve tank diesel erdoor. Dat kost meer dan een kwartier langer werk. Ontslaan is dan de beste manier. Maar een trekkerrijbewijs Is Helemaal Geen Overbodige Luxe.

  • Plas Potatoes

    Trekkerrijbewijs : geen overbodige luxe en een 'must'..., maar dan... kennen ze nog niets! Wat is anticiperen als je 40 of 50 km 'onderweg bent als 16 jarige met 'zwaar transport'. DAT LEER JE DUS
    ALLEEN MAAR DOOR ER EERST BIJ JE MA OF PA 'BIJ OP TE ZITTEN', die je uitlegt 'waar de gevaren
    schuilen'...daarna...alleen onder begeleiding zoals mijn nu 16 jarige zoon 'met trekkerrijbewijs' in
    de praktijk 'klaarmaken voor het grote werk'. Iedereen die denkt dat DIT NIET NODIG IS! verdient
    'klappen'. Ik ben opgegroeid in een familiebedrijf waar ik als meisje 'alles deed en kon', maar ook met
    de ervaring van een 'met een maaidorser verongelukte oom'! en een vader zonder rechterhand die hij
    bij een bedrijfsongeval was kwijtgeraakt. Al die bla bla over ...wij weten het wel...wij kunnen het wel...en meer van dat moois! Pas als je 30 jaar of langer schadevrij 'aan de weg bent' met groot materieel...en dan nog niet! ...kun je zeggen dat je ervaring hebt! en zelfs dat is geen garantie om geen ongelukken te krijgen. En al die grote monden van die 'net 16 jarigen' die menen dat 'de landbouw z'n plek verdient op de openbare weg! ..moeten eens een week met mij mee! Dan zal ik
    ze leren dat ze te 'gast zijn op die openbare weg' en willen we daar als landbouw 'kunnen blijven' dan
    moeten we ons gedragen! en anders maken we onszelf ONMOGELIJK! Ik doe alle in de aardappelteelt
    voorkomende werkzaamheden (ben 55) zoals land bewerken, poten, kunstmest strooien, spuiten,
    selecteren, rooien (inderdaad met een Grimme DR 1500 soms 6o km of meer van huis over de openbare weg), transport, inschuren etc. 1 ding heb ik in die 35 jaar wel geleerd ....denk niet dat de
    'ruimte en openbare weg van jouw is' want dat is ie niet en vervolgens...geef anderen de ruimte en
    dat is de enige manier om als landbouw 'draagvlak' te houden en dat zorgt er ook voor dat ik i.p.v.'een dikke vinger'.. een 'duim' , lichtsignaal of wuivend gebaar krijg (dagelijks) van mensen die het waarderen hoe je je 'in het verkeer gedraagt'. Dit is geen garantie voor 'het niet krijgen van ongelukken', maar ..als we onze opvolgers allemaal 'zo opvoeden'..is er al een stuk minder 'ellende'!
    Enne : ik erger me dood aan al die 'ingezonden stukken' van verontwaardige boeren(zonen) die
    menen 'het allemaal te weten' en als er dan een ongeluk is gebeurd ook nog de brutaliteit hebben
    om ...zonder kennis van zaken...de medeweggebruikers daarvan de schuld te geven. Begin bij jezelf...en zorg dat je geen situaties schept die gevaarlijk zijn...en die zijn er zonder dat je het wilt
    al genoeg! Laat ons dit EENS UITDRAGEN ALS AGRARISCHE SECTOR! Zij, die mij kennen weten wat ik bedoel. Aardappelmeisje is in het voor- en najaar dagelijks aan de weg!

  • BouwersEJ

    Heftige discussie hier.
    Weggebruikers hebben inderdaad in veel gevallen niet door welke situaties ze creëren door hun rijgedrag. Dit kunnen we ze ook niet kwalijk nemen als ze niet zelf met het materieel werken. Aan de andere kant zijn veel trekkerchauffeurs zich ook niet bewust van de remkracht die de combinatie heeft. De opmerking die @Telefoon maakt lijkt mij geheel misplaatst. Het wel of niet aanwezig zijn van luchtremmen zegt maar heel weinig over de remweg van het voertuig. Zoals @Telefoon suggereert loopt de auto industrie achter omdat er geen luchtremmen op auto’s aanwezig zijn. Met een klein beetje ervaring weet iedereen dat een auto vele malen beter remt dan de gemiddelde trekker. De belangrijkste factoren die meespelen in de lengte van de remweg zijn gewicht, aantal geremde assen en de hoeveelheid band oppervlak dat de ondergrond raakt.
    Ook de ervaring van weggebruikers is een belangrijk punt, niet alleen van de automobilisten, maar ook van de trekkerchauffeurs. Ook bij dit punt moet je het van twee kanten bekijken. Iedereen heeft moeten leren auto/trekker rijden. En ervaring krijg je door te leren van je fouten.. En precies.. die fouten moet je dan ook eerst maken voordat je ervan kunt leren. Je kunt nog zoveel begeleid worden, maar op het punt dat je ‘los’ gelaten wordt dan pas leer je echt. Wie heeft er niet eerst lange tijd met zijwieltjes gefietst? En wie is nog nooit gevallen met de fiets toen de zijwieltjes weg waren? Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als bij het autorijbewijs verplicht een X-aantal lessen in een vrachtwagen zouden zijn opgenomen. Gewoon om een indruk te geven hoe groot en zwaar zo’n combinatie is. Op een landweggetje is het voor een vrachtwagen fataal om de berm in te duiken, terwijl het voor een personen auto een kleine moeite en, mits met gepaste snelheid, ongevaarlijk is.
    Wanneer je net het autorijbewijs gehaald hebt, mis je een heel stuk overzicht in het verkeer (ik reken dit met mezelf af). Het overzicht hebben kun je niet leren uit een boekje, en zelfs ‘als mama (of papa) het zegt’ komt het niet over hoe belangrijk het is. Dit moet je zelf ondervinden, en jezelf erop trainen.
    Zoals Plas Potatoes zegt, is het een recht om als agrariër deel te mogen en kunnen nemen aan het verkeer op de openbare weg, maar dat is het ook voor alle andere weggebruikers. Wij kunnen als agrariër niet alles voorkomen. Iedereen die deelneemt aan het verkeer, jong of oud, met of zonder ervaring, heeft de plicht rekening te houden met alle medeweggebruikers. Een beetje respect voor elkaar is op z’n plaats.

  • Aad Baars

    De maatschappij verhufterd in een rap tempo. De enige manier om hier mee om te gaan is gewoon zelf niet meewerken aan het opwekken van frustratie. Ik hou altijd de eer aan mezelf en geef soms de hufters in het verkeer vrij baan om vervolgens met een rustig gevoel op mijn bestemming aan te komen. Fietsers die de hele weg blokkeren zijn snel weg zodra de luchthoorn op ooghoogte even een deuntje speelt en ik ga zo weinig mogelijk de weg op als de grootste sukkels daar te vinden zijn. Werkgevers zouden geen tijd mogen zetten op hun medewerkers en een nummerplaat maakt wangedrag door hufterige jonge bestuurders inzichtelijk. Dat werkt immers ook met die domme scooterjeugd. ( zitten regelmatig klem onder een trekker als ze al niet tegen een fietser rijden)

  • Alette

    Om terug te gaan op de eerste stelling 'trekkerbestuurders voorkomen veel ongelukken': Tja, in veel gevallen hebben trekkerbestuurders meer overzicht. Maar helaas heb ik het al een paar keer vanaf de paardenrug op een andere manier gezien. (Afgelopen weekend was het wederom raak, dus zodoende dat ik toch eens mijn kant plaats)

    De stal waar mijn paard staat zit langs een vaart, de weg is de 'stille' kant. De hoofdweg, waar het overgrote gedeelte van het verkeer langs gaat zit dus aan de overzijde. Aan de stille kant heb je ongeveer 1 meter berm voordat het water begint, aan de andere kant staan de bomen op ongeveer een halve meter van de straat.

    Nu is het zo dat er met regelmaat flink door wordt gereden door de trekkerbestuurders. Kilometertje of 45/50, een lege laadbak en gáán. Dat dit een hoop herrie geeft wordt vaak voor het gemak vergeten.

    Omdat ik liever heb dat - als dat al gebeurd, dier is 100% verkeersmak - mijn paard in paniek schiet vóór de trekker dan érnaast blijf ik in zulke gevallen midden op de weg rijden. 'Meneer u remt maar af'. Simpelweg met de reden dat ik een paard gemakkelijker onder controle krijg voor de trekker dan ernaast (of zelfs in het water/tegen de boom).

    Bovenstaand is dus een voorbeeld hoe een bestuurder juist géén rekening houdt met zijn mede weggebruikers. Nu ben ik er niet bang voor dat er werkelijk iets zou gebeuren, maar wat als iemand met een jong dier de weg opgaat, die nét verkeersmak is en er komt zo'n bult herrie aan? Bestuurders: Van het gas af, passeer met een km of 20/30 en geef gas als je voorbij bent....

  • Dpj

    Ik rem altijd af als ik iemand op een paard tegen kom of in wil halen, of ik nu in de auto of in een trekker rij. Iedereen die met dieren omgaat weet hoe een dier kan schrikken en een zijsprong kan maken of een bokkesprong en zijn berijder er af gooien (extreem voorbeeld, maar kan gebeuren.) Dus ik ga er kalm voorbij, zorg meestal dat de berijder me ziet en krijg bijna altijd een opgestoken hand als dank. Dus niet de vinger!! Daarna ga ik weer op het gas. Kleine moeite en niemand raakt gewond.

  • henk fledderus

    dat heb je goed DJP ik leerde van mijn vader tig jaren terug al dat als er iets of iemand met paard was je rustig aan doet en kijkt na paard en ruiter als het niet goed drijgt te gaan dan zet je het ding even uit..
    met de driewieler was het ook vaak feest , groot met het nodige lawaai. even de zwaai lampjes uit en het gas dicht.
    iedereen blij dat is de manier dat we met elkaar de weg horen te gebruiken.

  • Bijl

    Ik word er een beetje moe van hoe goed iedereen zich maar vindt: "ik doe altijd zo" "ik doe altijd sus". Het gaat niet om jou, maar om alles wat onder de term "landbouwverkeer" valt. Dan maakt het me niks uit hoe jij het doet. Zowel het landbouwverkeer, als al het andere verkeer op de weg doet het fout. Men heeft geen respect voor elkaar. Dat gaat er fout! Als landbouwverkeer zul je netjes aan de kant moeten gaan voor een auto op een landweggetje, als dat niet lukt omdat je denkt dat dat niet veilig kan. Stop dan even op het randje van de weg, en laat de auto je passeren. Dit geldt ook voor automobilisten. Die hebben als het goed is tijdens het examen ook gevaren leren kennen. Dit betekend netjes aan de kant gaan (net als de trekker bestuurder), en wanneer de trekker niet aan de kant gaat, maar netjes stopt, kun je er van uit gaan dat de bestuurder vind dat hij niet veilig aan de kant kan. Gister reed er hier in de regio nog een trekker achterop een auto. Niet assertief gereden.. Helaas. Je rijdt met groot materiaal, dus let er dan een beetje op. Net als met 50 door een woonwijk jagen. Schiet je niks mee op. Vaak wordt er ook te hard over drempels gereden. Zal de baas leuk vinden! Je materiaal wordt er niet beter van. "Ach, iets sneller over de drempels, dan zijn we vanavond eerder klaar." Tja.. zal wel, maar je zult niet de 1e zijn bij wie de topstang in 2en breekt.
    Ik denk dat iedereen nog wel een stapje beter kan rijden. Of je nu een 16 of 75 jarige trekker bestuurder bent, of een 18 of 80 jarige automobilist. Heb gewoon respect voor elkaar, en je zult respect terug krijgen. Als je je netjes gedraagt, zul je gegarandeerd iemand aardig zien kijken, even zwaaien, of een duim krijgen. Gedraag je je netjes als ik je tegemoet kom, dan zul je dat ook van mij krijgen.

  • kuijpers reniers

    inderdaad bijl er valt veder niets op aan te merken respect is het enige wat telt maar het is zoms veer te zoeken en ik denk dat het veel onweetendheid is en niet begrijpen wat of hoe z'n machine voor plaats nodig heeft en niet zo maar gauw in de berm kan duiken

  • Bijl

    @Kuijpers Reniers, klopt. Daar gaan de automobilisten de fout in. Maar doordat een zwaailamp steeds vaker "misbruikt" wordt, raakt het zijn betekenis kwijt. Dan denken automobilisten ook: Daar heb je weer zo'n rare kerel met zwaailamp aan.. Terwijl het die keer dan toevallig wél nodig is.

  • rdegronc

    Inderdaad, de samenleving is behoorlijk aan het veranderen en dat vertaald zich op de weg naar hufterig gedrag van weggebruikers. Dikwijls per auto.
    Wij zien hier in deze streek, tegenaan de Belgische grens steeds meer gevaarlijke situaties ontstaan door groepen met grote aantallen wielrenners (met regelmaat belgische) die denken dat zij alleen gebruik maken van de weg. Deze vertonen dikwijls bravour, tot arrogantie toe en weigeren soms rekening te houden met andere weggebruikers. Niet zelden zijn er ongelukken, met auto's, brommers, maar ook tussen de renners zelf. Gelukkig zelden nog met landbouwvoertuigen. Ik zeg gelukkig, want anders zou je via de media een hoop heisa lezen.

Laad alle reacties (37)

Of registreer je om te kunnen reageren.