Wat vind jij ervan?

Barenbrug
Bedrijf

Maiskuil met meer energie

15

Toevoeging van Bonsilage Mais in de maiskuil voorkomt verlies van kostbare energie. Mais is een energiebron voor gisten, schimmels en boterzuurbacteriën. Bij opening van de kuil worden gisten en schimmels direct actief en veroorzaken broei in de maiskuil. Hierdoor gaat 12% van de energie (100 VEM in 5 dagen) in de maiskuil verloren. Met Bonsilage Mais is de maiskuil na 6 tot 8 weken stabiel en blijft na opening lange tijd vrij van broei en schimmel.

Laatste reacties

  • timvr

    de loonwerker kan de kosten door rekenen naar de boeren, de boer kan dat niet.

  • henk fledderus

    ik vraag me wel af wat voor duur plaatje dat weer worden moet.
    Wij betalen $ 56.15 per jaar voor alles dat is geregistreetd als trekker ( trekker, heftruck maar ook quad bike's)
    in ons geval is dat voor verzekerings doel einden, normaal komen de voertuigen niet van prive terein en zouden ze niet een registratie hoeven voeren.

  • Middelbos b.v. import & groothandel
    Bedrijf

    Natuurlijk jammer dat vooral de loonwerksector er weer een kostenpost en regeldruk bij krijgt.
    Juist voor een loonwerker is het niet gemakkelijk om alle kosten en uren door te berekenen.

    Toch zitten er voor de sector ook wel voordelen aan. Nu is het nog zo dat de hele sector op het gedrag van een enkele verkeershork aangekeken wordt. (Alle trekkers zijn immers min of meer anoniem. Een burger ziet alleen een groot voertuig met forse landbouwbanden). Met een kenteken is een overtreder die het echt te bont heeft gemaakt veel gemakkelijker op te sporen.

    Zie het als een kans. Als je als sector draagvlak wilt creeeren onder de burgers moet je uitstralen dat je je zaakjes goed verzorgt voor elkaar hebt.
    De Cumula (loonwerkers organisatie) is juist heel actief bezig met verkeersveiligheid en wordt daarmee serieus genomen.

  • hietkamp

    Hoe dan ook het is voor iedereen lastig met de kosten post die er achter weg komt. Maar goed er is al jaarenlang sprake van en zo te zien hebben ze het er nu door. Maar het was toch al lang bekende dat er kenteken zou komen voor de landbouw, ten minste wordt al jaren over gesproken, maar wat er wel en niet mag met kenteken was altijd nog een probleem en daar deed de overheid zelf moeilijk over, plus dat er straks kentekens zijn moeten ze bij de weg indeling er ook meer rekening mee gaan houden lijkt mij want het zijn dan erkende voertuigen die gebruik mogen maken van de weg.
    Nou goed ik vind dat de overheid is coulant in moeten zijn en de kosten voor hun rekening moet nemen en anders de rode diesel voordeel weer in voeren en dan meer dan het was.
    Er moet gewoon een goed indeling zijn, want het kan niet de bedoeling zijn dat de boer en de loonwerker die boeren werk doen mede de kosten moeten dragen voor diegene die op een oneerlijke manier met de logistiek concurren, maar goed dat gaat wel gebeuren waarschijnlijk lang leven de PvdA. Al met al PvdA maakt het de landbouw zwaar die het al moeilijk heeft door net rond de kostprijs te werken. (rodediesel afgeschaft, koerechten dreigement boven het hoofd en nu dit weer) Wat wil je ook van met een staatsectaris van onderwijs het wordt weer tijd van wat kennis van wat er speelt in landbouw op het ministerie.
    Maar goed het CDA is tegen zoals ik begrijp willen ze hun weer profileren tot landbouw partij?
    Maar nogmaals, vind voorstel goed en krijgen we ook een plek op de weg als ware. Maar wij een kenteken moet er wel wat tegen overstaan. Bijvoorbeeld een vrachtwagen mag ook 25 meter lang zijn dus wij dan nu ook van 18 naar 25 en gebruik maken van alle rond wegen, dus zelfde regels als auto behalve niet op de autowegen komen. Maar ook als je in de buurt van 3 a 4 km van je bedrijf blijft dat je dan geen lasten verzwaring hebt. Rijbewijs voor de trekker zodat iedereen niet meer mee op de weg mee kan. Bij invoering wel bijna geen lasten verzwaring dus eigenlijk iemand die nu rijdt gunnen.
    ps: zullen vast een kenteken krijgen die met de Letter T beginnen of speciaal kleurtje

  • gerrit coppens
    Panellid

    Kenteken op de tractor moet betaald worden. We zullen dat ding echt niet gratis krijgen. Nu zal een dergelijk plaatje niet al teveel kosten, maar er zijn dingen waar ik liever in investeer. Ga je naar een theater dan ben je het geld ook kwijt en als de voorstelling slecht is dan heb je er ook buikpijn bij. Dat kenteken wordt nu opgevoerd als argument voor veiligheid. Nu is elke tractor in de ogen van de burger gelijk. Op het moment dat een tractor een fout maakt dan kan het nummer genoteerd worden en hoef geen discussie aangegaan te worden met de bestuurder. Die voordelen zijn duidelijk. Echter op het moment dat men het nummer wil noteren is het nummer uit beeld en kijkt men tegen de achterzijde van een groot werktuig. Volgende stap; kentekens op werktuigen? Een discussie die zo nu en dan boven komt drijven is APK voor tractoren. Nu weet is wel dat U uw tractor en ik de mijne goed onderhouden en regelmatig naar de dealer doen voor een beurt. Echter onder degene die hier niet lezen en schrijven zijn toch mensen die met schroot op de weg komen. Op het moment dat er kentekens hangen aan de tractoren is het een stuk gemakkelijker om APK in te voeren. En die stempels zullen de dealers echt niet voor hun rekening nemen. Dus de extra kostenplaatje voor een kentekenplaat aan voor en achterkant tractor zullen we over enkele jaren ook wel kentekens aan de grotere werktuigen hebben hangen en APk zal ook wel niet ver weg blijven

  • vael

    Dat kenteken op de trekker is op zich niet echt een probleem, maar het venijn hiervan moet nog komen vrees ik. dit plaatje kan gebruikt worden als kapstok om van alles aan te hangen, apk/wegenbelasting/rijtijdenbesluit e.d. TLN, dank jullie hartelijk als"collega ondernemers" om de politiek met dit soort ongein op ons af te sturen. Onthoud één ding goed hoe dichter de trekker met alle lasten en regels bij een vrachtwagen komt des te meer vervoer wij als landbouwsector zelf gaan doen.

  • Romeijn

    De voorgaande reactie lijkt helemaal nog niet zo ver gezocht. Misschien is het zeer plaatselijk, maar de wegen hier in het buitengebied worden vooral door zware trekkers met opleggers stuk gereden. Wie betaalt dan het onderhoud aan die wegen als dat niet uit de wegenbelasting op diezelfde trekkers betaalt kan worden?
    Hoe kunnen verkeersovertredingen geregistreerd worden als geen nummerplaten zichtbaar zijn?
    En hoe is dit in het buitenland geregeld? Is er wel een Europees "level playing field" of hebben wij in Nederland nu nog een concurrentievoordeel door - in het gebruik - goedkopere tractoren (ondanks de afschaf van rode diesel)?

  • kuijpers reniers

    kenteken mischien wel goede zaak maar het is toch weer een manier om geld binnen te halen door de overheid en kosten doorberekenen in het produkt dat je levert ja dat wordt moeilijk want het is al zo duur wie moet het perslot van rekening weer betalen...en dat is niet aleen in de landbouw maar we dwalen af of het kenteken op de trekker veliger is maakt niks uit want die zich aan de regels houd doet dat ook zonder kenteken dat zie je wel met de gekentekende voertuigen dus conclusie het gaat weer geld kosten

  • IlseV

    Het kenteken op de trekker prima, maar wie gaat het kenteken monteren op een getrokken schudder, hark, maaier of injekteur? en hoe zit het met werktuigen in de hef? En wanneer deze machines door verschillende trekkers getrokken worden, is er dan voor elke machine een apart kenteken? Daar heb ik nog niemand over horen praten bij de overheid..
    Ik denk dat een APK overbodig is, maar zwaar beladen kipers mogen best verplicht 'zelf remmend' zijn. En een trekkerrijbewijs, die vanaf 16 jaar te halen is, is ook niet verkeerd.

  • Alette

    Voor meer over het kenteken lees ook dit artikel: www.boerderij.nl/.../Blij-met-kenteken-1214008W

  • Gerd-Jan

    Alette, had het al gezien. Geeft er inderdaad nog een hele andere kijk op ;)!

  • telefoon

    Oke zoals er in de wet staat dat kippers boven 3500 Kilo geremd moeten zijn. Een Apk op deze voertuigen zou naar mijn mening verplicht moeten worden. Waarom om dat bijvoorbeeld aanhangers die lucht geremd zijn , dikwijls het laatste waar wat aan gedaan wordt is onderhoud aan de remmen. Nogmaals het remt perfect moet het wel goed onderhouden worden.

  • R.K.G.Technische Groothandel
    Bedrijf

    volgens mij doen jullie dat al ik vind het een goede zaak gelijke monniken gelijke kappen het kan niet zo zijn dat een loonwerker of boer zomaar transportwerkzaamheden uitvoert zonder transportvergunning zonder apk en zonder rijbewijs allemaal kosten die een transportbedrijf moet maken om de weg op te kunnen en dan komen die cowboys van de loonwerker 16 jaar geen spat ervaring een trekke certificaat hebben ze dan wel maar voor de rest niets geen limieten voor gewicht geen eisen aan voertuigen en remmen dus potentiele moordwerktuigen en ik zie ze vaak rijden zwaar overbeladen en geen respect voor overige verkeersdeelnemers dus top en trouwens geen kentekens kunnen lezen ?? achterop de machine een witte plaat met zwarte letters dat werkt toch ook bij normale aanhangers dus ook bij jullie
    en in Duitsland en veel andere Europese landen hebben ze ook kentekens op landbouwvoertuigen en daar werkt het ook

  • ohaio71

    RKG Haps u moet niet zo raar doen u kunt als transsport ondernemer het zelfde doen trekkers zijn vrij verhandelbaar

  • vriesstolwijk

    Wie het ook schrijft één ding veilichheid voor alles de polietiek schrijft de land bouw de ongevalen toe , dan eers de hand in eigen boesem de Cumala sectot heeft er allang om gevraagt gewoon europece regels enz. want iemand die over valse concurenschie praat weet niet waar hij over praat paar voorbeelden een lantbouwtrekker gebruikt meer brandstof veel duurderen banden duurder onderhoud wijrijden ze alle twee maar dan zie je algouw dat een landbouw trekker toch duuuren dingen zijn, en als ondernemmer laat je toch nu ook al je machines in orde maken je pleegt anders toch ook een moord als je maar blijft rijden tot er wat gebeurd. dus laaten we heel gouw het kenteken maar invoeren, en zit maarniet overde machines en andre wektuigen in dat is een vluitje van een cent, dat hoeven we ggen tweden keer uit te vinden

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.