Wat vind jij ervan?

Driftarme Spuitdoppen, de nevel trekt op

15


Spuitsystemen en driftarme doppen
De TCT beoordeelt zowel complete spuitsystemen (maatregelpakketten genoemd in het Activiteitenbesluit) met daarin het gebruik van bepaalde spuitdoppen, als ook onderzoeken naar driftreductie van (nieuwe) driftarme doppen. Onderzoek naar de driftreductie van maatregelpakketten vindt plaats door een nieuw systeem in praktijk te vergelijken met het standaard driftarme maatregelpakket (uit het Activiteitenbesluit).
Het Activiteitenbesluit schrijft voor dat de buitenste in gebruik zijnde spuitdop aan de zijde van het oppervlaktewaterlichaam een kantdop moet zijn. Deze dient ook driftarm te zijn.
Bij de spuitdoppen die in de lijst zijn opgenomen staat de maximale spuitdruk aangegeven waarbij de doppen in de betreffende driftreductieklasse vallen. Ook bij kantdoppen die in de lijst zijn opgenomen staat de maximale spuitdruk aangeven. Bij het gebruik van spuitdoppen en kantdop dient de laagste maximale spuitdruk aangehouden te worden.

Driftarme doppenlijst
In het verleden circuleerden in de praktijk allerlei spuitdoppenlijsten van adviesorganisaties en overheidsorganen. Dit leidde tot onduidelijkheid over welke doppen nu wel of niet mochten worden toegepast en onder welke voorwaarden. De sector heeft de overheid verzocht daar duidelijkheid in te scheppen. Naar aanleiding daarvan is besloten om één gezamenlijke, voor iedereen gemakkelijk toegangbare, lijst met spuitdoppen en technieken te maken. Deze lijst wordt bijgehouden door de TCT.



Lijst TCT
Op de internetsite www.helpdeskwater.nl is de actuele lijst met toegelaten spuitdoppen en technieken beschikbaar. Onder het onderwerp ‘Emissiebeheer’ vindt u onder ‘Landbouw en veeteelt’ het thema “Lozingenbesluit open teelt en veehouderij” en daarna het taakveld “Technische Commissie Techniekbeoordeling”.
Onder het taakveld “driftarme doppen” staat de actuele lijst met driftarme doppen. Doppen worden ingedeeld in verschillende driftreductieklassen. In de lijst zijn 50 %, 75%, 90% en 95% driftreducerende spuitdoppen opgenomen. De lijst wordt bijgehouden door de TCT.

Heeft u vragen of wilt u meer weten plaats dan onderstaand uw reactie

Laatste reacties

  • marten87

    Dieselverbruik is niet het belangrijkste als je naar de bandenspanning kijkt. Wij kijken alleen naar hoe zacht een band kan staan om zo weinig mogelijk structuurschade te krijgen. Dat is voor ons belangrijker dan een paar liter diesel. Daarnaast heb je met een lagere bandenspanning in trekkers heel veel minder slip, doe je meer per, dus minder verbruik.
    Als je puur transportwerk doet op de weg, dan zo hard en smal mogelijk lijkt mij

  • Alette

    Via twitter kwam de volgende reactie binnen:


  • kesboer

    volgens bronnen is de diesel nu 1,25 ex btw 13 jaar geleden in het jaar 2000 bedroeg dit maar 0,72* ex btw een verschil van
    1,25 = 1,51 incl btw! 21%
    0,72 = 0,85 incl btw! 17,5%*
    dus een verschil van €0,66
    stel je verbruikt jaarlijks 5000 liter = €3300!!!!!!
    *terug gerekend naar euro's
    misschien heb je er wat aan, handig om te weten?
    bron. dieselprijs.eu/dieselprijs-evolutie.html

  • g.g

    dieselbesparing is niet in een zwart /wit hokje te plaatsen.
    die boer die de motor van de shovel laat draaien doet dat misschien wel omdat het de winterdag is en het 8 graden vriest , dan is het misschien wel verstandig om te doen.
    als je moet rijden over de weg(hoge bandenspanning) en dan bij het land komt om daar verrichtingen te plegen (lagebandenspanning) moet je toch een gemiddelde nemen.

  • herwaarden

    Beste Gerard, het is zo zwart/wit dat men het verbruikt/bespaart. En dat laatste kan met ioniseren of met water.
    Alette, doe ik het zo goed mbt. de reclame-code ?

  • Alette

    Hoi Herwaarden,
    zolang er geen reclame wordt gemaakt voor het eigen bedrijf vind ik het prima. Denk hierbij aan bijvoorbeeld linkjes :) Ben wel benieuwd of jij de eerste zin in jouw post wat meer kan toelichten.



    (en daarmee zijn we ook direct weer terug bij het onderwerp van discussie.
    Vragen over wat mag wel en wat mag niet als bedrijf zijnde mogen via privébericht of e-mail gesteld worden. Wij zijn in ieder geval achter de schermen bezig met een aantal richtlijnen voor bedrijven gezien de onduidelijkheid die er is ontstaan.)

  • g.g

    herwaarden , met reclame-code zul je het wel goed doen, maar ik snap niets van je reactie!

  • Eterclean Michiel Wanders

    Je moet bij aankoop al bekijken wat je wil met de machine. Onnodig meer pk geeft meer verbruik.
    In alle luxe met 280 pk een lichte aanhanger trekken en de lichte ouwe getrouwe trekker laten staan roesten achterin de schuur?
    Keuzes maken.
    En de bandenspanning regelmatig aanpassen? Met dit weer en de harde grond hoeft het niet zo zacht denk ik. Een banden aflaatsysteem verdient dat zich terug?

  • herwaarden

    Beste Gerard en Alette, ik behaal met ioniseren en water mooie besparingen voor de portemonnaie en het milieu. Mag je mail-adres of tel.nr. nog wel vermeldt worden ?

  • marten87

    Lijkt me logischer als je wat gedetaileerde info gaat geven in plaats van contactgegevens. Dit is een beetje geklets in de ruimte zo voor de neutrale lezer..

  • breebaart

    Er valt nog veel te besparen dmv de juiste doorstroomhoeveelheid van buitenwerkendhydrauliek in te stellen of bij aanschaf een trekker met een L.S. pomp/systeem te nemen, maar ook gereduceerd toerental tijdens transport helpt liters te besparen ipv 50 terug naar 40 km/u

  • herwaarden

    Martens87 bedankt voor de tip, het ,,geklets kwam door de onzekerheid wat ik wel of niet mag zeggen. De ioniseer-units die ik verkoop kan je zo in de lage-druk-brandstofleiding opnemen.
    Ze geven een besparing van ca. 10-15% of men nu 40 of 50km rijdt, je kan dus dubbel besparen!
    Ook met waterdamp-units in het hele toerenbereik ca. 15% besparing,of met een watergas-unit
    in een bepaald toerengebied tot max.25%. kosten van € 75,-(scooters en zeer lichte autos) tot
    enkele duizende euros op zeer grote motoren. Met waterdamp moet men water bijvullen.
    Met watergas moet je ook je amp.afstelling in de gaten houden en mogelijk wat koh bijvullen in een jaar.

  • Bluebell Peace Mountainman

    Op de universiteit van Kent (GB) is onomstotelijk na jaren lange onderzoek komen vast te staan dat watergas installaties (bubbelaars) ed motoren inefficiënter maken en NOOIT besparingen op kunnen leveren!!!! www.aardvark.co.nz/hho_fraud.shtml
    Echter er is veel onderzoek gedaan naar welke motoren en technologiën WEL besparingen op kunnen leveren. peswiki.com/.../Directory:Massive_Yet_Tiny_(MYT)_Engine
    Zo ook de diesel-blend technologie welke ontwikkeld is in Japan en welke Prins autogas in Eindhoven op de Nederlandse markt brengt. Hier kan men waterstof in de ontstekingskamer brengen om zo doende met 10% waterstof een besparing van 30% diesel te bereiken. Het enige wat daarvoor nodig is zijn een ander soort gloeibougies/injectoren en een hoge druk gastank. Kosten van de aanpassing zijn zo'n 2500 euro, voor elke diesel motor volkomen veilig toepasbaar!!

  • marten87

    Hoe pas je dat toe herwaarden? Kan je eens simpel uitleggen waar de waterdamp toegepast wordt en wat een ioniseerunit doet?

  • herwaarden

    Beste marten87, met een gepatenteerde hulp gebruiken we de warmte van het uitlaat-spruitstuk
    om het demi-water te verdampen. Afhankelijk van het motortype gebruiken we de luchtinlaat of
    de vacuum-slang om deze verbrandings-optimalisator in de verbrandingsruimte te brengen.
    Men heeft geen elektrische apparaten nodig en met een twee liter motor gebruikt men ca. 1 ltr in de ca.20 uur.
    Bij ioniseren heb je geen water en geen elektrisch nodig. door het juiste magnetische veld op de
    brandstof te richten, optimaliseer je de verbranding.
    Beide systemen geven bezuiniging,schoonheid van binnen en buiten,kracht en stilheid.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.