Wat vind jij ervan?

Brooswater
Bedrijf

Profiteren door Absorberen

14


Een absorberende onderlaag onder het kuilvoer houdt perssap vast. Hierdoor blijft de voederwaarde in de kuil en stroomt perssap niet meer af naar de omgeving. Een film op YouTube over deze inkuilmethode is meer dan 2000 maal bekeken.



De film ‘Profiteren door Absorberen’ is eind 2012 door adviesbureau Broos Water uit Emmeloord in samenwerking met 11 waterschappen, LTO Noord en ZLTO gemaakt. In de film wordt het inkuilen van snijmaïs in relatie met de problematiek van perssap belicht. Het afspoelen van perssap leidt tot voederwaardeverlies, maar ook tot een verontreiniging van het oppervlaktewater en de bodem. Op basis van het Activiteitenbesluit, dat per 1 januari van dit jaar is ingevoerd, is dit laatste niet toegestaan.

Met een absorberende onderlaag blijft perssap in de kuil en wordt een lozing voorkomen. Daarnaast zijn er nog tal van nevenvoordelen die in de film worden belicht. Het is een echte win-win situatie. In het kader van een landelijk project is deze inkuilmethode in het najaar van 2012 bij ongeveer 70 veehouders toegepast. In de afgelopen periode heeft LTO in samenwerking met de waterschappen op de deelnemende bedrijven demonstratiebijeenkomsten georganiseerd. De reacties zijn zeer positief. Een veehouder in de film verwoord het als volgt: “Er is maar weinig stro nodig om voedingsstoffen niet kwijt te raken”. U kunt de film bekijken op youtube onder het thema “profiteren door absorberen”

Heeft u vragen of wilt u meer weten plaats dan onderstaand uw reactie.

Laatste reacties

  • penders

    Als ik goed geïnformeerd ben moet je voor 8 januari 2013 aangifte doen bij de douane als je meer dan 1380 liter rode diesel in voorraad hebt om het accijnsverschil te mogen (ahum..) bijbetalen.
    We hebben dan nog tot 1 juli 2013 de tijd om deze voorraad te verbruiken. Daarna mag je geen rode diesel meer voorhanden hebben.

  • Romeijn

    Een beetje kortzichtige stelling. Voor onze eigen rechtszekerheid is het belangrijk dat onze overheid onze wetgeving consequent uitvoert. Dat levert nog heel veel algemene middelen op die zinvol voor ons welzijn kunnen worden aangewend. Wees blij dat we als Nederlandse boeren nog zo lang op die manier een concurrentievoordeel hadden ten opzichte van de meeste andere Europese landen.
    Het is heel goed voor te stellen dat de eigenaren van benzinestations handhaving eisen tot de laatste druppel; want een aanzienlijke marktverstoring door wegvallende handhaving voelen juist zij in hun portemonnee.
    Waarom zouden we die laatste rode diesel alsnog beschikbaar stellen voor private doeleinden?
    Dat is toch nooit de bedoeling geweest van rode diesel?

  • garritsen

    thybaut1 ik ben het helemaal met je eens die ambtenaren op straat zetten voor een beetje minder belasting te betalen.

  • gerrit coppens
    Panellid

    Aan de 'pomp' heb je prijsschommelingen. Maar ik ben wel benieuwd of we zo direct bij het afvullen van de tank een soort van korting krijgen bij grote afname. De autodieselrijders kunnen dan een voordeeltje hebben omdat ze nu ook dan thuis iets voordeliger tanken

  • herwaarden

    Met elkaar proberen een eerlijke prijs te krijgen voor de producten.
    Met elkaar brandstof besparen en een veel betere footprint realiseren.
    Met elkaar de co2-rechten verkopen, te beginnen met € 0,25 van Kok ( ja, we zijn 30% te goedkoop
    verkocht aan de euro en hebben geen kwartjes meer).

  • Bartus

    Ik denk dat je het voordeel naar jezelf moet trekken en in grote bulk ingekochte diesel aan de consument gaan verkopen, goedkoper dan het tankstation zal vast lukken...

  • gerrit coppens
    Panellid

    Als je bovengemiddeld inkoopt dan zal de fiscus je verkoopactiviteiten wel ontdekken en afromen

  • NwZwervel

    Ik zou eerst beginnen met een goed slot op de tank, incl. de vulopening en de tank aan de vloer bevestigen, want die witte diesel is bij brandstofdieven zeer gewild ....

  • rdegronc

    Ik dacht dat het zakkenvullers waren bij de overheid, maar het zijn waarachtig dieven

  • koeboertje

    Ik hoorde van een transport ondernemer dat in belgie volgend jaar gewoon nog rode diesel getankt kan worden ten behoeve van de koelagregaten op de vrachtwagens , weet iemand hier meer over ?

  • gerrit coppens
    Panellid

    België mag een eigen beleid voeren. Volgens mij hebben ze het kwartje van Kok ook nooit ingevoerd

  • Bartus

    Als agrariër ben je tegenwoordig ook ondernemer, dit is een mooie vorm van ondernemen. Alles waar je aan kunt verdienen is toch mooi meegenomen?

  • piethein

    je eigen "thuistap" is niet geschikt voor aflevering van brandstof aan derden, dit volgens de KIWA richtlijn en je milieuvergunning.

  • de krol

    Goede avond heren,
    Als belg zijnde kan ik ook even antwoord geven op enkele vragen.
    Wij zitten hier op de grens met maastricht en bij ons in belgie is er nog geen sprake van afschaf rode diesel.Landbouwvoertuigen,grondmachines,boten en dergelijke mogen nog altijd met rode diesel werken. Dus ook koelunits van vrachtwagens. Hou er ook rekekening mee dat in nederland de rode diesel rond de 1.05 euro kost ex btw en in belgie diezelfde rode diesel extra (en590) 0.86 euro ex btw kost. MAAR bv 1ha dorsen in nederland zonder hakselen brengt een loonwerken 160 euro op terwijl je in belgie tevreden moet zijn met 125 euro voor dezelfde ha.Reken zelf maar uit wie winnaar is.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.