12 meter afstand tussen hakselaar en silagewagen is te veel. Bij vaste rijpaden gaat de silgewagen daarom achter de hakselaar. - Foto: Anne van der Woude RundveeNieuws

Dairy Campus: aanwijzing voor meeropbrengst met vaste rijpaden

Vaste rijpaden zijn mogelijk een oplossing voor het beperken van rijschade bij een verhoogd grondwaterpeil. Dat blijkt uit onderzoek van Dairy Campus.

Sinds een jaar werkt Dairy Campus op onderzoeksschaal met vaste rijpaden. Binnen dit systeem vormt een vast spoor op 12 meter afstand de basis voor het uitvoeren van alle bewerkingen. Dat betekent ook dat alle machines die breedte moeten kunnen bewerken. Tijdens het hakselen wordt de silagewagen achter de hakselaar gekoppeld, omdat de afstand tussen de hakselaar en de silagewagen naast elkaar op spoor te groot is.

In het eerste jaar lukte het goed om bij elke bewerking over hetzelfde spoor te rijden. De automatische sturing op RTK-gps van het uitvoerende loonbedrijf Westra helpt hierbij. Vaste rijpaden zijn bedoeld om ook onder wat nattere omstandigheden te kunnen bemesten en oogsten, zonder overmatige rijschade te veroorzaken. Zo worden opbrengstverliezen en slechtere mestbenutting vermeden.

Inzicht in opbrengstverschillen

Wegen van de grasopbrengst per perceel per snede van het deel met vaste rijpaden en het traditionele systeem geeft inzicht in de opbrengstverschillen. Ook de voederwaarde wordt bepaald. Hoewel er na een jaar onderzoek nog geen significante verschillen in jaaropbrengsten tussen de beide systemen zijn, lijkt de opbrengst van het systeem met vaste rijpaden in het eerste onderzoeksjaar iets hoger uit te vallen: gemiddeld 800 kilo droge stof per hectare.

Beheer
WP Admin