Foto: Joris Telder VarkensNieuws

Deel winst varkensvlees naar Coca-Cola

Een deel van de winst in de supermarkt op varkensvlees, komt terecht bij Coca-Cola. Dat zegt Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food BV.

“Supermarkten realiseren een winst van ongeveer 2% van de omzet”, vertelt hij. “Een supermarkt maakt vrijwel geen winst op een aantal producten. Dat zijn de sterke merken, zoals Coca-Cola, Elmex tandpasta en enkele merken van Unilever.”

Uit onderzoek van Backus blijkt dat als een supermarkt die producten niet in de schappen heeft liggen, klanten naar een andere winkel gaan. Daarentegen is vlees uitwisselbaar voor een supermarkt, vervolgt hij. Het maakt voor de supermarkt niet uit of de karbonade of de schnitzel van een Nederlands of een Spaans varken afkomstig is.

Aanbodmarkt

“Varkensvlees is een echte aanbodmarkt. Hierdoor kan de supermarkt achterover leunen bij de inkoop en goedkoop inkopen. Een bruto marge op vers vlees en vleeswaren van 30% tot 40% is niet vreemd”, zo vertelt Backus. Na aftrek van alle kosten blijft er op vers vlees een winst over voor de supermarkt van enkele procenten van de omzet. Op deze manier ‘verdwijnt’ een deel van het rendement op varkensvlees in de zakken van sterke merken.

Volgens Backus is het al langer zo dat supermarkten op sterke merken amper winst maken. Dat wordt gecompenseerd door andere producten zoals varkensvlees.

Lees het volledige artikel over marges in de varkensketen in Boerderij van 20 januari.

Beheer
WP Admin