Varkenshouderij

Nieuws 3878 x bekeken 4 reacties

Van Rooi wil faciliteren bij vleesconcepten

Heesch - Addy van Rooi van vleesverwerker Van Rooi Meat is bereid te faciliteren tussen een groep varkenshouders en de retail om marktgerichte vleesconcepten op de markt te brengen waar voor iedereen in de keten een goed verdienmodel in zit. Dat zei hij dinsdag op het symposium Ondernemen in de varkenshouderij, van Boerderij.

Op de huidige wijze doorgaan, ziet hij niet als optie voor de varkenshouderij in Nederland. De concurrentie met landen als Spanje of Brazilië kan Nederland nooit aan. Van Rooi is ook overtuigd dat Rusland op termijn zelfvoorzienend is voor varkensvlees. Daarom moet het roer om in Nederland, is zijn overtuiging.

Kansen voor vermarkting

Van Rooi is ook van mening dat een goed, breed gedragen concept in Nederland ook kansen biedt voor vermarkting naar het buitenland. Als voorbeeld haalt hij de Nederlandse melkpoeder aan die nog niet lang geleden bij wijze van spreken uit de supermarkt werd geroofd.

Niet blijven groeien

Het thema van het symposium is marktgericht produceren. De vleesverwerker gaf daar ook zijn visie op. Blijven groeien is niet het antwoord, in zijn optiek, maar eerder wat minder varkens houden, maar een beter, gezonder varken. Een aantal punten die belangrijk is voor de vleesvarkenshouderij, volgens Van Rooi: geen groei in aantallen, juiste varkens op juiste moment in de slachterij, meer specialisatie in concepten, gezondere varkens en het bedrijf als visitekaartje.

Laatste reacties

  • Varkenshandel den Hoed

    Goede visie maar geen reacties dat is dan weer jammer.

  • j.verstraten1

    Komt omdat het van Rooi is den Hoed. Zou hier Vion boven staan dat was het een 'hit' geweest. Ik denk dat varkenshouders hier van schrikken en daarom stil vallen.

  • Jonas Brabant

    Het wordt hier sowieso stil met reacties op artikelen. Een teken aan de wand??

  • drikhend

    Van Rooi heeft zijn geld niet verdiend door het weg te geven . Maar in verleden goede visie gehad door als levende varkens exporteur ook zelf te gaan slachten . Dit heeft hem geen windeieren gelegd . En is ook goed geweest voor de varkenshouders . Vion heeft door dat het geen familiebedrijf is altijd met een directie gewerkt die eigenlijk ook maar knecht waren of zijn . Dan wil men snel scoren en dus hun visie was alles opkopen wat concurrent is en markt macht zien te krijgen . En zo proberen de macht van vlees inkopers te breken . Deze visie is niet opgegaan omdat er voldoende vlees aanbod was en is in de wereld . En cultuur en integreren van bedrijven die zijn aangekocht meestal niet aansluiten en zijn om te buigen in afzienbare tijd . De visie van een familiebedrijf is meestal een lange termijn visie omdat men wil blijven bestaan en zelf het risico draagt en dus beheerst wil groeien als dat nodig is . Of soms krimpt als dat op lange termijn beter kan zijn en winst en waarde van bedrijf ten goede komt . Iemand in loondienst wil sneller scoren omdat hij hierop wordt afgerekend en de waarde van het bedrijf bij verlaten van bedrijf hem of haar financieel niet ten goede of ten laste komt . In artikel praat van Rooi weer voor zijn eigen brood . Als zijn visie goed voor hem is dan zal de varkenshouder hier ook een graantje van mee pikken . Het is alleen de vraag wie het grootste stuk van de koek pakt of krijgt .

Of registreer je om te kunnen reageren.