Varkenshouderij

Nieuws 1789 x bekeken 10 reacties

Varkensvlees traceerbaar tot boerenerf

Arnhem – In 2025 moet elke stukje varkensvlees traceerbaar zijn tot het boerenerf.

Dit vond 84 procent van de aanwezige bij de jaarbijeenkomst van Coöperatie Topigs. De fokkerij-organisatie ontwikkelde een techniek waarbij varkensvlees door middel van DNA traceerbaar is tot aan het varkensbedrijf. Deze techniek wordt door Topigs Norsvin bij een, naar eigen zeggen, groot vleesbedrijf, uitgetest.

In de toekomst scant de consument een code op een pakje varkensvlees en ziet zo waar het vlees vandaan komt.  Dit creëert volgens Louise Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen UR, draagvlak en begrip voor de sector. "De technologie laat het toe de consument en de retail te betrekken bij het varkensbedrijf. Na het scannen van de verpakking kan de consument bijvoorbeeld een filmpje van de veehouder te zien krijgen."

Laatste reacties

  • w v gemert


    Toegevoegde waarde nul, imago schade risico hoog, kosten hoger , 90% van de consument zit hier niet op te wachten!! Wageningen ziet er wel weer brood in :dit creert draagvlak en begrip voor de sector, wat een goed kope kretelogie zonder enige onderbouwing. Op zoek naar onderzoek ?????

  • Hogman1


    'Na het scannen van de verpakking kan de consument bijvoorbeeld een filmpje van de veehouder te zien krijgen.'
    Ik huur wel een fotomodel in ....... wie zit er nou te wachten op een ouwe grijze dakduif , dat gaat echt tegen werken

  • steenbok1

    tja

  • ikkethuis

    en dan... zie je een schattig roze biggetje op een film, is dat niet zielig om het in stukken in plastic verpakt te zien ? 

  • somporn

    Doe er ook een filmpje bij toen het geslacht werd,zit ook iedereen op te wachten.
    Doe er een recept bij met een filmpje om tot een perfect eindproduct te komen,zodat de klant tevreden is en de volgende keer meer koopt.

  • niet

    Wie waren die 84%?? Heb al jaren het idee dat de varkensboeren niet meer zoveel naar een vergadering gaan. Vaak veel mensen van de veevoer, verkopers, handelaren. Verdienen al jaren aan ons en dan dit nog kom op eerst toegevoegde waarde dan pas meer!!

  • aejp.poels


    het interesseerd de consument geen gehaktbal. gaan zeker de hele winkelwagen bekijken op film! voedsel moet gewoon goed en vooral goedkoop zijn.

  • joannes

    @aejp.poels In de tijd dat men in de buurt naar zijn eigen slager ging was alle vlees traceerbaar! Of eigenlijk, een ieder kon zijn vragen stellen en de slager had een antwoord waar het vlees vandaan kwam en hoe het te vertrouwen was. Wanneer de Slager te vertrouwen was kon je het verhaal óók vertrouwen! Nu in die dynamische wereld met sociale media maar ook die super snelle zelfbediening met die anonieme zelfbediening willen de consumenten meer informatie, zo blijkt! De slager is niet meer te vertrouwen dankzij de Media, de NVWA en enkele slechte boekhouders of frauderende slagers, dus dwingen consumenten boeren de staldeuren wijd open te zetten op sociale media en hun product. En daar de klant inmiddels koning is en er absoluut geen schaarste is - de prijzen zijn immers te laag - zal diegen die dit snel goed van de grond krijgt meer klanten kunnen scoren en mogelijk een hogere prijs met het onderscheidende vermogen. Zonder het een promotiefilmpje te laten lijken zullen de dieren, de stal en het erf maar ook de verzorgers zich wel moeten presenteren en daar komt verkopen ook in hun taak. Dus @Hogman1, wie kan je met die jonge ¨boerin¨ wel meerwaarde scoren!  

  • Hogman1

    Ja Joannes dat gaan we doen.
    We maken een promofilm met mijn dochter in de hoofrol 
    Met de tractorpulling kreeg ik altijd volop bier van al die wilde boerenzonen als ze met me mee ging.
    Succes verzekerd ... alleen krijg ik haar met geen geweld tussen de varkens

  • LUCTOR

    @Hogman Eigen roem stinkt.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.