Frans Stortelder van Vion spreekt de deelnemers aan het GFS-concept toe tijdens de feestelijke lustrumviering, op het nieuwe hoofdkantoor van Vion in Boxtel, donderdagavond. Foto: Frank Bussink VarkensNieuws

Albert Heijn helemaal over op stervlees Vion

Albert Heijn gaat vanaf 1 januari alleen nog vlees én vleesproducten verkopen met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk. Hierover is een deal gesloten met Vion, die via het eigen concept Good Farming Star (GFS) het vlees gaat leveren.

Dit maakte het vleesconcern donderdagavond bekend op een feestelijke bijeenkomst met alle 150 leverende varkenshouders.

Doorbraak

Frans Stortelder, coo bij Vion en verantwoordelijk voor de varkensdivisie, ziet de overeenkomst als een belangrijke doorbraak. “Nu is vierkantsverwaarding mogelijk in dit concept.” Het GFS-concept is vijf jaar geleden opgezet en heeft nu een omvang van 1 miljoen varkens per jaar, waarbij nog groei wordt verwacht. Ter vergelijking: Vion slacht in Nederland jaarlijks 7 miljoen varkens en in totaal 16 miljoen, maar alleen het verse vlees werd tot nu toe onder het sterlabel verkocht. Dat gaat om hooguit 30% van het varken. De meerprijs van ongeveer tien cent per kilo vlees die de deelnemende varkenshouders krijgen, tikte daarmee eigenlijk te zwaar door in de winkelprijs. Nu kan 85% onder die hogere prijs verkocht worden, aldus Stortelder.

Redding voor Good Farming Star

Voor de boeren betekent het niet een hogere prijs. Wel is de continuïteit gewaarborgd. Volgens Stortelder waren daar grote zorgen over. “Het alternatief voor deze stap vooruit was ‘afbouwen’.” Enige zorgen zijn er nog wel onder de biggenleveranciers, bleek tijdens de presentatie. Volgens Vion is het echter de bedoeling dat ook zij meeprofiteren van de winst van het concept. “De keten is de basis”, is Stortelders slogan. Dat houdt ook in: het afstemmen van het productievolume op de vraag. Binnen GFS gebeurt dat nu al. In het nieuwe jaar start ook een pilot met een langere termijn prijsafspraak. Als kerstcadeau kregen de leveranciers een bonus van €2 per afgeleverd varken in de laatste drie weken van het jaar. Dit komt neer op gemiddeld ongeveer €800 per varkenshouder.

Albert Heijn wil betrouwbaarste keten

Erik Kieftenburg, de verantwoordelijke manager bij Albert Heijn, toonde zich even opgetogen als Frans Stortelder. De supermarktketen wil ‘terug in het hoofd van de consument’ en gaat daarvoor veel actiever dan tot nu toe de klant informeren over herkomst van producten. Een transparante keten, heet dat. “Dit moet de betrouwbaarste keten worden van Nederland”, zei Kieftenburg tegen de leverende varkenshouders. “En daarvoor hebben wij jullie keihard nodig.” Op tweede paasdag wil hij open dagen op 35 bedrijven.

Vion wil hele wereld over

Over de nieuwe strategie die Vion komend voorjaar zal presenteren, werd een tipje van de sluier opgelicht. Het bedrijf wil wereldwijd aan de weg timmeren. Voorheen wilde Vion zich op de Europese markt richten, maar die tijd is voorbij. “De toekomst ligt in internationale ketens. Global access en schaalgrootte zijn belangrijk.” Stortelder verwacht dat Good Farming Star navolging zal krijgen in de vorm van andere concepten. Die gedachte is overigens niet nieuw bij Vion. Voorgangers als Van Doorn en Tillmann geloofden ook sterk in concepten. De overeenkomst met Albert Heijn maakt die nu wel voor het eerst op grotere schaal concreet.

‘Holland Varken klinkt hol’

Het streven naar betere vierkantsverwaarding sluit aan bij de ideeën van het POV en Uri Rosenthal. Ook de overtuiging dat export naar markten buiten Europa nodig is, wordt gedeeld. Maar over het ‘Holland Varken’ van Rosenthal is Stortelder niet enthousiast. “Dat is sympathiek. Niemand kan er tegen zijn, maar het klinkt wel wat hol.”

Beheer
WP Admin