VarkensNieuws

Varkenshouder kiest eindbeer vaak op gevoel

Dalfsen – Varkenshouders kiezen de eindbeer vaak op basis van gevoel en populariteit in plaats van cijfers. Dat was één van de conclusies van de thema-avond Fokkerij van Pigbusiness bij Johnny Hogenkamp. Directeur Kor Mast van Preferent K.I. verdedigde tijdens de bedrijvencarrousel de stelling ‘De varkenshouder kiest de eindbeer op basis van gevoel’.

De varkenshouders in de zaal gaven aan dat het vooral belangrijk is het type eindbeer te kiezen op basis van de afzetmarkt. “Je bepaalt welke big de afzetmarkt wil hebben, dan kijk je welke beer hierbij past”, zei één van de deelnemers. Toch bleek uit de discussie dat varkenshouders dat uiteindelijk niet altijd doen en inderdaad vaak op het gevoel afgaan. Kor Mast: “Varkenshouders kiezen niet altijd het beste product, omdat het imago van de desbetreffende KI-organisatie de persoon niet aanstaat”. Mast vindt dat het imago van het bedrijf geen drempel moet zijn om een rationele keuze te maken.

Om makkelijker op basis van feiten voor genetica te kunnen kiezen, is er volgens Alfred de Vries van CRV het één en ander te leren van de melkveehouderij. Tijdens de studieavond deed De Vries uit de doeken hoe het fokkerijprogramma in de rundveefokkerij in elkaar steekt. Zo vertelde hij over Genomic Selection waarmee op basis van DNA-materiaal de fokwaarden kunnen worden bepaald. Het biedt ook de mogelijkheid om op sekse te selecteren. Zeker dat laatste sprak de varkenshouders aan vanwege de mogelijkheid om alleen beren of gelten te houden. “Dat geeft mogelijkheden als er ooit een castratieverbod komt en je als varkenshouder toch liever geen beren houdt”, zo was te horen in Dalfsen.

Beheer
WP Admin