VarkensNieuws

NVV start offensief voor het Nederlandse varken

Rhenen – De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) gaat in de periode 2014 -2020 inzetten op economische, maatschappelijke en toekomstige duurzaamheid. Dat zijn de centrale punten in de toekomstvisie van de NVV.

Voorzitter Ingrid Jansen presenteerde deze visie met de titel ‘Varkens horen bij Nederland’ woensdagavond ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan. Deze titel gaat de NVV de komende jaren gebruiken tijdens campagnes.

Om de doelen te realiseren zijn saamhorigheid en samenwerking volgens Jansen essentieel.  De NVV stelt voor dat er op middellange termijn één belangenbehartiger voor de varkenshouderij zal zijn. Voorwaarde is wel dat het NVV geluid leidend is. Om de samenwerking vorm te geven zet de NVV vol in op de ontwikkeling van de producentenorganisatie (POV). Volgens Jansen krijgen varkenshouders met de POV een veel prominentere rol in de keten. “Er is bewust niet gekozen voor een brancheorganisatie waarin ook andere partijen vertegenwoordigd zijn.”

Om de sector toekomstbestendig te maken, wil de NVV het Nederlandse varken als merk in de markt zetten. “Het Nederlandse varken bezit alle kenmerken war de Europese consument op zoek naar is. Dit is echter alleen nog niet bekend bij de bevolking. Het is onze taak om die kenmerken onder de aandacht te brengen.” Ook het ontwikkelen van een concept met behulp van NVV en POV is volgens Jansen een goed instrument om het Nederlandse varken te promoten.

Om het punt van maatschappelijke duurzaamheid stappen te zetten lanceert de NVV een zogenoemde bedrijfsetiquette. “Varkenshouders zullen nog meer in dialoog moeten treden met zijn omgeving en zorg moeten dragen voor een bedrijf dat er netjes bij ligt. Dat soort zaken staan in de bedrijfsetiquette”, aldus Ingrid Jansen.

Beheer
WP Admin