Varkenshouderij

Nieuws 2795 x bekeken 32 reacties

NVV gaat voor marktmacht

Barneveld - Meer marktmacht. Dat is één van de belangrijkste doelstellingen die de nieuwe NVV-voorzitter Ingrid Jansen zich heeft gesteld voor de varkenssector voor de komende jaren. De sector moet via de nieuw opgerichte Producentenorganisatie Varkenshouderij meer regie naar zich toe trekken en marktmacht creëren.

"De Brusselse regels voor producentenorganisaties bieden mogelijkheden om de markt te beïnvloeden door bijvoorbeeld productieafspraken", aldus Jansen. De komende tijd moet blijken hoe en wat er mogelijk is op dat terrein. Dit alles in goed samenspel met de overheid, zo stelt Jansen.

Een andere doelstelling die de NVV-voorzitter heeft, is de promotie en introductie van het Nederlandse varken en varkensvlees als merk. Dit zowel op de nationale als de internationale markt. "De Nederlandse varkenshouder produceert varkensvlees onder de strengste normen voor welzijn, milieu en antibioticaverbruik. Daar moet meer mee te doen zijn. We willen de mogelijkheid creëren voor varkenshouders om binnen een nieuw marktconcept te produceren en het vlees onder merk in de markt te zetten."

Het complete interview dinsdag in Boerderij.

Laatste reacties

  • joannes

    De titel klinkt verdacht veel op het aloude VION beleid! Het zette me de haren weer rechtop! Later in het blog blijkt dat ze naar productieafspraken wil. Nu dat is weer wat milder. Want productie afspraken kunnen alleen maar leiden naar verminderen van overproductie. Waarom zou je tenslotte ongebreidelde uitbreiding afspreken en daarmee de opbrengst prijs bederven? We gaan dus naar productie vergunningen voor verwachte redelijke prijzen. Was Brabant daar al niet mee bezig?

  • j.verstraten1

    En de laatste zin lijkt zou ook zo uit de mond van van Daan van Doorn kunnen komen. Niettemin steun ik de gedachte, alhoewel Jansen er wel vanuit gaat -zoals ik tussen de regels door lees- dat de huidige manier van produceren voldoende moet zijn om een meerwaarde /merk te creëren. Flink PR voeren en klaar ?. Dat getuigd van te weinig realisme. Want als je meerwaarde wilt creëren zal je je voldoende moeten onderscheiden ten opzichte van de basiskwaliteit. Ben benieuwd hoe zo'n marktconcept er uit komt te zien.

  • Mozes

    Al 14 jaar geleden hebben wij bij Frieslandfoods geleerd dat een merk plakken over een bestaand product geen meerprijs oplevert. Bij Frieslandfoods heeft men toentertijd een merk geplakt over standaard kaas in de verwachting dat de consument er dan wel een hogere prijs voor zou betalen. Dat bleek de consument dus niet te doen. De consument is niet achterlijk.
    Alleen als een product werkelijk onderscheidend is kun je dit onder een merknaam op de markt brengen en willen consumenten er ook een extra prijs voor betalen. Ik ben het dan ook eens met de visie van @j. Verstraten dat het huidige vlees niet onderscheidend genoeg is. Op dit punt zal de lat fors hoger gelegd moeten worden net zoals FC de lat ook weer hoger legt om voldoende onderscheidend te zijn.

  • j.verstraten1

    Mozes, de vergelijking zuivel/vlees gaat daarbij ook nog eens niet op omdat de vlees een anoniem product is en de mogelijkheden voor toegevoegde waarde bij zuivel velen malen groter. Andere beperkende factor is de consument die puur op prijs- niet op smaak/kwaliteit- zijn portie vlees inkoopt en accepteert dat zijn vlees in de pan krimpt. De verwerkende industrie die geen marges maakt om te investeren in innovatie etc.
    Ik zie wel kansen voor individuele veehouders die bereid zijn om na te denken over andere afzetroutes en te investeren in onderscheidende waarde voor het product maar dat vraagt behalve lef ook een heel ander type van ondernemerschap. Daarnaast loopt de de NVV het risico zoals de DDB in de zuivel, een klagende organisatie te worden die niets anders kan bedenken dan steeds maar weer vragen om volume beperkende maatregelen om kunstmatig de prijzen op een acceptabel niveau te krijgen.
    1. markt bepaald prijs. Organiseer je eigen markt als je een betere prijs wilt.
    2.verwacht daarbij van de politiek niks zolang er geen schaarste is.
    3. Hanteer het juiste verwachtingsmanagement naar je achterban toe als jij denkt een betere prijs te kunnen organiseren.

  • John*

    zorg als nvv/pov maar dat het prijsvormingsproces transparanter wordt, verzamel data en zorg dat je leden up to date zijn net zoals onze afnemers. (die weten beter hoe het zit dan de producenten zelf). Als er voldoende duidelijke data is voorkomen we paniek leveringen en kunnen we met gewichten of het slachten van biggen sturen.

  • jan4072

    @j.verstraten. Waarom gaat de vergelijking tussen zuivel en vlees niet op? Ja de zuivel heeft heel veel verschillende producten t.o.v alleen melk, boter en karnemelk zoals vroeger. Ander voorbeeld zijn aardappelen. In de patat en chips etc daar zit het geld, niet in de gewone aardappel. De vitrine met gewoon vlees moet veel kleiner en veel meer hap en snap klare voorbewerkte vlees hapjes. Goed voorbeeld is het knabbel spek. Vroeger bijna afval nu het best betaalde stukje 'vlees'. Ook dat is nog een mogelijkheid. De afvalstukjes meerwaarde geven. In de VS is Kentucky fried chicken groot geworden door kippen vleugels en poten als snack in de cafetaria te verkopen. We moeten weg van rauw vlees te gaan verkopen. De consument weet ook niet eens meer hoe ze het klaar moeten maken en/of heeft er de tijd niet voor.

  • Mozes

    Wanneer je vlees met een meerprijs wilt verkopen moet het een onderscheidendheid hebben waar de consument zich een beeld bij kan vormen. Ik vraag mij af in hoeverre de consument zich een beeld kan vormen van de meerwaarde van bv 'Stervlees '. Ik denk dat dit voor veel consumenten een nietszeggende aanduiding is.
    Om een onderscheidendheid te hebben waar de consument een beeld bij kan vormen kom je al snel terecht bij bv het lupine-varken van Ancheniem ten Have.

    In ieder geval is er in Nederland geen toekomst voor standaard vlees op basis van kostprijs om de simpele reden dat in Nederland de kostprijs altijd hoger is dan in andere landen. Voer moet op grote afstand worden aangevoerd, mest op grote afstand worden afgevoerd, het vlees ook nog eens voor het grootste deel op grote afstand verkopen en nog grote milieu-investeringen vanwege een dichtbevolkt land.

  • Mozes

    @verstraten #4, de vermarkting van vlees kan wel enigszins vergeleken worden met die van kaas omdat kaas ook grotendeels een anoniem product is. Slechts een klein deel van de kaas wordt onder merk verkocht.

  • joannes

    @j.verstraten1,je verloochent je coöperatieve achtergrond niet! Je verdedigt het zelfs! Maar doe maar eens een rondje in het buitenland en daar zijn vleesbedrijven die eigen merken ontwikkeld hebben. Merken die concurreren met de huismerken van de Supermarkt organisaties. Het grote probleem van de NL vlees industrie is de coöperatie zelf geweest! Zij zijn altijd voor het snelle geld van internationale handel gegaan. Nooit hebben ze een directe relatie met consumenten willen onderhouden. Toen het te laat was, omdat de supermarkten zover met hun huismerk waren dat ze zelf die productrelatie hadden, koste het teveel moeite en geld om het nog in de organisatie op te nemen. Nationaal is die strijd verloren en daarmee de prijszeting. Internationaal zijn er goede voorbeelden waar consumenten het vleesbedrijf merk prefereren boven het huismerk. De Nederlandse vleesbedrijven zijn daar niet meer dan een toeleverancier voor tekorten. Jarenlang sturen op het goedkoopste bulkproduct heeft je nu bij overproductie en beperkend overheidsbeleid uit de markt gedrukt. De EU steunt tenslotte uitbreiding in Oost en Zuid EU. Het verschil wordt negatief voor NL.

  • gerjan slingenbergh

    Marktmacht krijg als boer alleen als je met z'n allen het aanbod kunt regelen. Voor boeren zit daar de oplossing en niet in het gebeuren na de slacht.
    Daar zijn andere mensen voor.

  • Bart Jan

    PANORAMA: DE PRIJS VAN GOEDKOOP ETEN
    Aflevering 26
    In zijn eerste eigen reportage van het nieuwe seizoen onderzoekt Panorama de strijd op leven en dood tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn. Op het eerste gezicht is dat leuk nieuw voor de consument, maar iemand betaalt de prijs. De Delhaize-werknemer bijvoorbeeld die zijn job verliest. Maar zeker ook de toeleverancier, die voortdurend zijn prijzen moet verlagen. En het wordt stilaan zo erg dat het ook niet meer leuk wordt voor de consument: die eet aan het eind van de rit een minderwaardig product. Panorama trok na hoe onverbiddelijk dat mechanisme werkt.


    http://www.canvas.be/programmas/panorama/43926bf3-43ee-47d4-8a29-c8e40888aa11

    zo zit het echt in elkaar, als je als boer minder of lichtere varkens gaat leveren dan drukken ze er toch iets meer soya of water in!!

  • gerjan slingenbergh

    75 jaar geleden was voedsel ook duur en dat kwam omdat er tekorten waren.

  • John*

    boer zijn is daarmee het enige vak waarmee je geld verdient als je je werk niet goed doet. Leun achterover, de tekorten komen vanzelf en dus de euro's ook. Kostprijs in onze voor het gros afgeschreven stallen i.c.m. met vakmanschaap is natuurlijk extreem laag.

  • Mozes

    @gerjan slingenbergh #12, voedsel was 75 jaar geleden niet duur omdat er tekorten waren maar omdat in die tijd nog een groot deel van het volk nodig was om voedsel te produceren. Als de hoge prijs veroorzaakt zou zijn door tekorten hadden de boeren van die tijd hoge inkomens gehad. De werkelijkheid is dat ook in die tijd vele boeren nauwelijks de eindjes aan elkaar konden knopen. Velen stopten en gingen in de fabriek werken, anderen zagen kans tot schaalvergroting waarmee men een aanvaardbaar inkomen wist te halen.

  • joannes

    Goede prijzen voor agrarische producten is altijd een distributie en verkoop probleem geweest! Vandaar die Coöperaties! Goede opbrengsten is vaak een schaalgrootte oplossing! Bijna nooit een directe marktvraag verhoging! Marktuitbreiding dankzij lagere prijzen heeft de boeren iedere keer weer door een prijsdal geholpen.Vaak een prijsdal ivm overcapaciteit!

  • niet

    varkens op een plek op geven niet aan handelaren, slachterijen enz. Kunnen de slachterijen de varkens kopen voor een goede prijs wat er te veel is moet dan maar weg. Samen het overschot betalen, zodat we allen wat verdienen. NVV je lijkt me er geschikt voor kantoor staat er al een mannetje kan dat wel regelen en das op jaar basis niet veel per KG vlees. Zitten veel te veel schakels tussen!!!

  • j.verstraten1

    joannes #9, ik kan je moeilijk volgen. Bedoel je nu dat dankzij de coop de varkenshouderij in de huidige malaise zit? Dat zij nagelaten hebben te investeren in merken? Waarom hebben de particulieren dan niet in merken geïnvesteerd, die hebben toch net zo goed de kans gehad? Waarom heeft de vleesindustrie in NL geen sterke coop? Is dat puur te wijten aan het gaan voor het snelle geld zoals jij dat noemt, of is/was het mismanagement of speelt er nog iets anders doorheen?

  • John*

    is het merk, je onderscheiden of het stuk storytelling het probleem?

  • joannes

    @j verstraten1, in de ontwikkeling van de markten waar consumenten kopen hebben coöperaties de relatie met de klant compleet verspeeld! Niet omdat ze er voor geconcurreerd hebben, maar omdat ze deze verwaarloost hebben. De NL vlees Coöperatie heeft altijd haar aandacht op die Export gehad, in goede en in slechte tijden. Door daar haar markt uit te breiden met het steeds goedkopere product dankzij schaaloplossingen hebben ze met minimale investeringen de productie weg kunnen werken. Eerst in karkassen en later in onderdelen met een paar bewerkingen of speciale verpakking. De Supermarkten, die overigens met elkaar nu het leeuwendeel verkopen, hebben met de combinatie huismerk en bulkgrondstof inkoop de markt. Ook wanneer ze dat met vreemde verwerkers doen, controleren ze het product, de kwaliteit en de prijs. Een slagers product is het allang niet meer! De hele sector is vervlakt tot opgespoten of gevulde producten die vooral op prijs gekocht worden. Bij een supermarkt werkte het tot voor kort simpel, dagelijkse producten goedkoop aanbieden om die andere met een gezonde marge te verkopen. Vlees is daar één van de geslachtofferde branch groepen. Dat de Coöperatie dat niet gezien heeft kan je ze kwalijk nemen! Zij hebben de verkoop en distributie verantwoordelijkheid van de boeren.

  • joannes

    @John*, het merk IS je onderscheiden en dat doe je met een verhaal om en over je product; de story telling. De Unox producten, De Hema worst, De Homburg producten van weleer. De tijd dat Unilever nog in het vlees opereerde. Natuurlijk oude en slechte voorbeelden voor deze tijd maar kan je je een toekomst voorstellen waarin de sector zich niet richt op eindeloos copieren van productie technologie, maar op het verbeteren van de product catalogus en haar DIRECTE RELATIE met consumenten?

  • joannes

    @verstraten1, de Particulieren zijn mee gezogen door de markt dominatie die de Coöperaties altijd nagestreeft hebben. Het is ook een krachtmeting met de Supermarkten. En Particulieren individueel waren niet groot genoeg! Supermarkten hebben lang geld verloren op de vleesoperatie in het verleden. Dat was de tijd dat ze in hadden kunnen stappen. Nu het opgelost is met losstaande verwerker/verpakkers onder regie van die Supermarkten is de strijd verloren. De Supermarkt heeft het verlies uitgesourced op haar condities en bepaald de winstmarges en assortiment! Daarbij beperken ze zich niet meer tot die NL inkoopmarkt.

  • W Geverink

    Als ik lees op deze website over 'kwaliteitsvarkens' met 11 mm vet en 68 mm spier voorspelt dat weinig goeds voor de consument. De varkenshouderij is finaal de weg kwijt en gooit zijn eigen ramen in.

  • Mozes

    @joannes, al begin jaren negentig kwam Coveco met het Goodfarming merk. Als enigste van Nederland. Het had echter een marginaal marktaandeel. Het was niet voldoende onderscheidend en de consument wil alleen fysieke kwaliteit tegen de laagste prijs.
    Daarnaast gingen boeren niet meer varkens produceren opdat vleesverwerkers zich op het buitenland richtten maar vleesverwerkers richtten zich op het buitenland omdat boeren steeds meer varkens produceerden.

  • j.verstraten1

    Joannes, ik vind dat je te eenzijdig de verantwoording bij de grote coops neerlegd. Als ik naar zuivel kijk, waar ik denk meer verstand van te hebben, zie je juist een kleine speler als Cono heel sterk in merken te zijn, juist omdat ze klein zijn. FCDF zowel bulk als merk. Maar goed zuivel is geen vlees, en in zuivel is 30 jaar het volume de beperkende factor geweest en EU een dikke vinger in de pap. Daarbij is de zuivel grotendeels cooperatief met veel boerengeld en in vlees veel minder, en sinds de oprichting van vion einde coop. De vleescoop heeft zich in verloren in de onderlinge competitie met de particulieren.Maar ook de zuivel moet 2/3 van haar volume buiten NL kwijt dus die zijn ook altijd gericht op export. Die hadden hun Frau Antje. Wellicht is het daar dan bij de vleesindustrie fout gegaan?

  • joannes

    @Mozes, merken als Goodfarming zijn waarschijnlijk veel te abstract na al zo´n tijd door de Supermarkt beleverd te zijn geweest bij productvergelijkingen. Waar merkt de Consument het verschil? Waarschijnlijk alleen in de portemonnee! Gebouwd op beloofte en vertrouwen houdt weinig stand. Daarbij, óók Supermarkten staan zich voor op kwaliteit en selectie. Wie bij AH koopt, koopt daar ook voor de kwaliteit want ze zijn niet de goedkoopste. Na zo´n tijd zal je weer met een echt product moeten komen met exclusieve smaak, imago, verhaal en natuurlijk prijs. Opbouwen vanuit het begin met exclusieve distributie waar marge prioriteit heeft. inplaats van volume. Kaas heeft daarin goede voorbeelden @j.verstreaten1, maar ook die gaan voor de combinatie bulkmerk met hun volumes. Melk leent zich daar makkelijker voor met haar enkelvoudige grondstof melk. Een varken heeft men geleerd moet altijd verdeeld worden. Ze verkopen de onderdelen van hetzelfde varken in verschillende landen tot in China toe. En wat je terecht opmerkt, we zijn inmiddels zo afhankelijk van export dat veranderen erg moeilijk wordt. Niet iedereen kan daarin participeren. Het zal een niche markt moeten zijn die geopend wordt met een goede begeleiding voor productkwaliteit, imago, distributie en prijs voor de marge.

  • W Geverink

    Beste joannes. Zolang in de vleessector alleen gelet wordt op groei ,VC, %mager vlees, biggen per zeug of exterieur van het dier, zal de consumptie blijven krimpen. Iedere fabrikant probeert omzet te halen door zijn product voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Behalve de veehouder. Die timmert druk aan de technische resultaten en de consument moet zich maar zien te redden met wat het vlees daardoor geworden is. Vorig jaar tijdens de vakantie in Nederland boodschappen gedaan bij oa de AH. Het aanbod van vlees en de kwaliteit ervan was slecht. Kleine pakjes vetloos vlees dat tot overmaat van ramp ook nog eens veel te dun gesneden was. De gemiddelde kok kan het niet klaar maken zonder het te verprutsen. Het vlees bij jullie is veel en veel te schraal. Kwaliteit vlees bevat genoeg vet dat het ook door een gemiddelde kok te bereiden is zonder droog taai en smaakloos te worden. De liefde voor vlees gaat door de maag en wordt niet bepaald door het aantal kwaliteit stickers en keurmerken.

  • joannes

    En daarom is de mogelijkheid om een smakelijk niche product in de markt te brengen zo groot @W Grevink alle producten lijken op elkaar en zijn vlak van smaak. Het huidige assortiment is teveel door de Supermarkten gedomineerd op prijscondities. Die moet je counteren met een product wat zich onderscheid in smaak, imago, verhaal en , heel belangrijk distributie. Eerst zorgen voor de consumenten relatie en daarna pas bij de Supermarkten introduceren.

  • W Geverink

    Zolang de slachterijen de boeren meer betalen naarmate het varken schraler is haakt de consument af. Ik denk dat bij jullie eerst herontdekt moet worden wat kwaliteitsvlees eigenlijk inhoudt.

  • Fermer

    @W Geverink, U bent echt de gemiddelde Nederlandse consument niet meer, als ik Uw vraag naar een goed stukje vlees hier lees.
    @joannes, een product van 'betere' kwaliteit, smaak oid. introduceren op de markt, of het nu een melk- of vleesproduct betreft, zal om een extra marge te genereren niet eenvoudig zijn. De consument in Europa heeft erg verschillende smaak, is buiten Nederland toch vaak naar eigen binnenlands product op zoek, en heeft al ruime keus. Iets nieuws zal dus iets anders van de markt drukken. Dus ben je als producent nog steeds voor een groot deel afhankelijk van verdere export naar buiten Europa, zeker bij toenemende productie, en zal dus goedkope bulk een steeds groter deel van je opbrengst bepalen. Kleine, nieuwe luxieuse producten zijn leuk, voor een select publiek, maar ook niet meer dan dat.

  • joannes

    @emmerei, misschien is het nu juist de tijd om iets te introduceren. Tesco, die toon aangevende UK Supermarkt organisatie, heeft vanmorgen een accountings ¨fout¨ gerapporteerd! Ze hadden leveranciers beloften (totaal 250 mlj) gedaan die ze niet na konden komen en op het dreigen van publiek maken hebben ze zelf eea gerapporteerd. Supermarkten zitten met de prijs concurrentie strijd op een dood spoor. Hen verder bedienen kost marge en wanneer ze minder omzet maken óók volume. Je moet zorgen je weer zelf een consumenten relatie opbouwd, ook al omdat Supermarkten het moeilijk gaan krijgen met directe Internet verkopen, de trend van meer farmersmarkt achtig waarbij consumenten meerwaarde vinden in kennis van leveranciers.

  • John*

    supermarkt blijft het goedkoopste verkoopkanaal.. andere kanalen zijn allemaal duurder...

  • joannes

    Internet is het goedkoopste verkoop kanaal en daar zijn Supermarkten een antwoord op aan het vinden. Daarvoor heeft AH in BOL geinvesteerd!

Laad alle reacties (28)

Of registreer je om te kunnen reageren.